Köpa PM nu eller Mini:n med tillbehör (*vänta med PM)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 16:01

Hej allt gott folk!

Jag har en liten dilemma, igen(!).
Har länge funderat på en PowerMac 1.8 (singel) men har nu på senaste kommit fram till att datorn endast blir halvklar med min nuvarande ekonomi. Så jag har dragit mina sinnen till Mac minin, då den är så pass billig, även kunna köpa mig en platt skärm samt iPod shuttle.

Frågan är då om jag ska köpa en Powermac nu och precis har råd med 2x512 minnen till, eller avvakta till juni då det möjligen presenteras nya varianter. (billigare?) Hursomhelst behöver jag en ny dator nu, och det ska bli en mac (icke förhandlingsbart!). Kan det vara smart att satsa på en mini med en fin 17" tft samt diverse tillbehör? (som jag även kommer att behöva ifall jag köpt PM)
När jag senare får råd med en PM (om jag inte köper den nu vill säga!) hade jag tänkt att avställa minin som en liten webbserver. (ppc-bsd fungerar utan problem?)

Datorn ska användas till diverse programmering, photoshop och idvd? (klippa egna familjefilmer som sedan ska brännas på dvd)

ps: det stora problemet är att jag just nu har CSN-kortet och studerar min sista termin. Möjlighet att låna utan fast inkomst kanske? ds.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 16:09

Eller varför inte en iMac G5 20 tum? Mer för pengarna väl? Om du väljer en Power Mac G5 - ta för fasen en dubbelpropp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 16:27

Har spanat in imacen, det som känns lite negativt är just att köra dubbla skärmar och utbyggningsmöjligheten. 20-tummaren kostar lite för mycket för min plånbok Min budget landar på ca 13.000.

Jag vet inte om jag kommer utnyttja en dubbelpropp till max? Då återkommer jag till ekonomin igen, 4.000 extra :/ Sedan är ljudnivån betydande, fått uppfattningen av att singel-proppen ska vara tystare (-1 fläkt?).

Tack för ditt snabba svar Mondo!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 16:35

Jag vet att jag är envis, men ta en dubbelpropp i alla fall. Den är bra mycket snabbare. Dubbelt så snabb som en singel 1,8 faktiskt.

iMacen är väl ett bra köp också? Snabb, bra dator.

Ursprungligen av Mondo:

Jag vet att jag är envis, men ta en dubbelpropp i alla fall. Den är bra mycket snabbare. Dubbelt så snabb som en singel 1,8 faktiskt.
.

I teorin kanske men i praktiken så skiljer det inte så mycket, inte alla program är ens optimerade för dubbla processorer.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-20 17:00

Jag slänger in ytterligare ett alternativ.

Köp en begagnad PM G4. Jag köpte själv en PM G4 digital audio 466 MHz för 2500 kr.
Med ett nytt grafikkort och en snabbare processor, så har du en dator som är nästan lika bra som en ny, fast till en lägre kostnad.

Du kan även hitta en lite snabbare PM G4 QS för ca 4000 kr. Men undvik helst 733 och 800 MHz-modellerna av QS. De saknar nämligen L3-cache, som gör datorn betydligt snabbare.

Lägg istället pengarna på en bra skärm som du kan behålla och använda med nästa dator. Gärna en med DVI-anslutning som passar till nya Macar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 18:13

Köp en iMac 1.6 GHz med 17"-skärm och köp till 1GB minne. Sen säljer du hela datorn när du känner att du har råd med en PowerMac.
Alternativt letar du upp en beggad 2x1.8GHz (kan ta tid).

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-20 18:21

Värt att tänka på är att mecenatkortet för vårterminen räcker t.o.m. 31 oktober.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 18:26

imacen törs ju tänkas på. Tror jag slår till med en ny PM när jag får möjlighet. Sedan som Peth säger angående CSN-kortet så låter ju det toppen. Då har jag mindre saker att tänka på.

Men är inte en dubbelpropp lite "för" kraftfull för mina behov? Visst är det gött med en redig dator man kan tänkas ha länge.. men är verkligen en singel G5 ett så pass dåligt köp om man jämför. Får ändå +2gb ram +fw-disk på 200gb för 14-15k med budgetmodellen.

Mvh Pontus

• Oregistrerad
  • 2005-03-20 18:30

Minin är ju grym & räcker hur långt som helst...bra val!

1
Bevaka tråden