Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbird - Kan ej motta mail

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 21:59

Jag har ett rätt knasigt problem. Okej, jag erkänner, det är Thunderbird på PC. Men var annars ska jag fråga, om inte där intelligentian finns? Det borde dessutom vara samma som för macversionen av T-bird.

Jag har tre konton anslutna - två Gmail och ett Telia. Telia är ISP:n också.

Jag har märkt att jag när Telia står som SMTP inte kan skicka särskilt stora mail. De kommer då inte fram alls. Jag misstänker att detta har att göra med att Telia har nån snål gräns för storleken på utgående brev.

Jag ändrade därför till Gmail som SMTP. Då var man även tvungen att ange ett av kontona som användare eller vad man ska säga, för SMTP:n. Jag valde då det ena av Gmail-kontona.

Men nu märker jag, att det inte går att ta emot mail från det konto, som står angivet som user/pass under SMTP-fliken i Inställningarna. Jag har provat att ändra till det andra Gmail-kontot också, och då blir det det kontot, som inte kan ta emot mail. Jag har också loggat in på webmailen och kollat och mailen ligger där, det verkar bara vara ett problem med att ladda ner dem. Allt annat funkar alltså - jag kan skicka från kontot och skicka och ta emot från de andra två men alltså INTE TA EMOT från det konto som står under SMTP.

Varför? Och hur tusan kan man få det att funka och ändå ha Gmail som SMTP så man kan skicka lite fetare attachments då och då?

Hjälp!

EDIT:
Känner att jag måste förtydliga ett par saker. Jag har EXAKT samma inställningar för båda Gmail-kontona - samma portar, servers etc. Jag har även märkt att när jag bytte konto för SMTP-uppgifterna, inte kunde ladda ner de mail som ligger på servern för det kontot. De enda mail jag kunde ta ner var de mail som skickats efter att kontot inte längre stod under SMTP.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 12:44

Nån av er måste veta. Nån av er.

1
Bevaka tråden