Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvinner plugins med ny version?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 20:34

Om jag installerar en ny version av Firefox, tappar jag då de plugins jag installerat? Och tappar jag de tweakningar jag gjort i about:config? Vill veta innan jag installerar nya Firefox.

EDIT: Och, ännu viktigare, vad händer med bokmärkena?

Senast redigerat 2005-03-18 20:55
  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:08

Hmm...installerade nyaste G4-optimerade builden (18 Mars) från sidan som länkades i den här tråden. Inte försvann bokmärkena direkt...snarare blev det dubbelt upp! Kolla bilden nedan.

Nu har jag dubbla uppsättningar bokmärken i menyn. Dock funkar inte de vänstra - om jag trycker på exv. "Nyheter" längst till vänster så aktiveras "Nyheter" nr. 2 på högra sidan. De vänstra verkar enbart funka som speglar för de högra. Nån som har nån aning om hur man fixar till detta? Det är lite komiskt men jääääääkligt irriterande...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:18
Ursprungligen av petsematary:

Hmm...installerade nyaste G4-optimerade builden (18 Mars) från sidan som länkades i den här tråden. Inte försvann bokmärkena direkt...snarare blev det dubbelt upp! Kolla bilden nedan.

Nu har jag dubbla uppsättningar bokmärken i menyn. Dock funkar inte de vänstra - om jag trycker på exv. "Nyheter" längst till vänster så aktiveras "Nyheter" nr. 2 på högra sidan. De vänstra verkar enbart funka som speglar för de högra. Nån som har nån aning om hur man fixar till detta? Det är lite komiskt men jääääääkligt irriterande...

Gå in i Bookmarks -> Manage bookmarks och folder "Personal Toolbar folder" och plocka bort dubletterna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:17

Om plug-ins kan man ju inte säga generellt. Men filen som heter "prefs.js" som lgger ett par våningar ner i Library/Appllication support/Firefox/ ska funka i de senaste versionerns i alla fall. Gör en backup på den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:18

Omstart och skivbehörighetsreparation hjälpte inte mot dubbla bokmärken i bokmärkesraden, kan tilläggas. Ej heller hjälpte det att ta bort en - den redundanta fanns ändå kvar. Shit, så skumt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:21
Ursprungligen av petsematary:

Omstart och skivbehörighetsreparation hjälpte inte mot dubbla bokmärken i bokmärkesraden, kan tilläggas. Ej heller hjälpte det att ta bort en - den redundanta fanns ändå kvar. Shit, så skumt.

Ta en backup av "Bookmarks.html". Öppna den i nån html -redigerare eller i Text Edit. Om du har lite hum om html så kan du enkelt plocka bort dom du inte vill ha.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:23

Nix, hjälper inte att ta bort bokmärkena under Bookmarks. Fortfarande kvar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:23
Ursprungligen av Danne V:

Ta en backup av "Bookmarks.html". Öppna den i nån html -redigerare eller i Text Edit. Om du har lite hum om html så kan du enkelt plocka bort dom du inte vill ha.

Mitt hum är ju väldigt litet dårå...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:30
Ursprungligen av petsematary:

Mitt hum är ju väldigt litet dårå...

Jädrans åxå, dårå...
Testa nog slags omväg då, typ att surfa till sidorna du har där, bokmärk igen, välj att placera de nya bokmärkena i en ny folder.
Högerklicka sen bokmärkena däruppe och ta bort dom.
Sen kan du ju surfa till webbplatserna igen, bokmärka igen, och lägga den här omgången av bokmärkena i "Personal Toolbar Folder"
Typ...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:33

Jag har provat att ta bort båda foldrarna med bokmärken så det finns tekniskt sett inga bokmärken nu. Men de är ändå kvar. Detta är megaknas. Som att bilden frusit eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:39

Märker nu att allt verkar vara dubbelt (är jag full??). Även nedladdarfönstret visar dubbelt - men bara en fil laddas ned. Se här:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:45
Ursprungligen av petsematary:

Märker nu att allt verkar vara dubbelt (är jag full??).

Vet inte. Om du andas mot skärmen NU så ska jag lukta...

Ursprungligen av petsematary:

Även nedladdarfönstret visar dubbelt - men bara en fil laddas ned. Se här:

Om jag inte minns fel så har du pulat med FF ganska duktig på sistone? (Eller var det nån annan?)
Kanske gjort ett pul för mycket....
Se förslag om clean install i mitt förra inlägg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:43

Kolla i mappen Firefox i Application support. Har du t.ex. två sådana mappar eller nåt? Eller dubbla bookmarks-filer eller dubbelt av nåt annat.

Annars får du väl spara bokmärkesfilen, kasta bort allt annat som har med FF att göra, ladda ner en REN FF (inte specialtweakad) och göra en ren installation.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:45

Nej, fanns bara en mapp där och den såg ut som innan. Jag provar nu att installera en annan version igen. Jag har inte pulat nåt värst - bara gjort tweakarna enligt länken jag refererade till innan. Allt funkade perfa innan den s.k. optimerade builden lades in.

Vilken är det som är bokmärkesfilen med stort "B"?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:49

Fel av mig.
Ska vara "bookmarks.html". Litet "b".
Jag ÄR nämligen full...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:51

Hehe, jag fattade det. Jag menade bara som i "vilken fil är det?"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:53
Ursprungligen av petsematary:

Hehe, jag fattade det. Jag menade bara som i "vilken fil är det?"

~/Library/Application support/Firefox/Profiles/default (konstiga bokstäver här/bookmarks.html
Är du SÄKER på att det inte ligger dubbla filer nånstans där inne?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:51

Nejdå, inte full, men trött.
Om du ska deleta alla FF-filer i övrigt, så gör ett sök för att vara säker på att det inte finns nån kvar ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:52

Jag trashade Firefox-filen under Program och sökte på "firef" och slängde allt jag såg förutom Firefoxy. Så nu ska det väl vara wipeat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 21:54
Ursprungligen av petsematary:

Jag trashade Firefox-filen under Program och sökte på "firef" och slängde allt jag såg förutom Firefoxy. Så nu ska det väl vara wipeat.

"Trasha"? wipeat"?
Gimme a bräjk....
Jo, men den viktigaste att få bort är FF-mappen i Application support.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 22:17

Den rök den med. Nu funkar det! Jag installade en annan optimerad build och backupade mina bookmarks som jag sen re-installade och det ser nu ut som det ska. Återstår att installera om pluginsen och extentionsarna och restarta.

:rolleyes:

Tack för hjälp!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 22:32

Det var inte mykke jag hjälpte till, men väl bekomme.

1
Bevaka tråden