Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa .avi-filmer hackar i VLC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iBook G3 500MHz (den vita) med 384 MB ram. När jag ska kollar på vissa avi-filmer på datorn så hackar det i vissa scener medans andra filmer flyter hur bra som helst. Använder VLC Player 8.1 Kan det hjälpa att skaffa 640 MB ram istället eller behöver jag en snabbare processor?? Finns det någon inställning i VLC som kan göra att det flyter bättre?

/Rickard

Är AVI-filmen okej?

Det kan ju också vara så att filmen inte är bra komprimerad och har ett hack. Titta på en snabbare dator om filmen hackar där också.

Har du tittat efter om du har med minne i till exempel X resource graph samtidigt som du tittar på film??

Jag förbrukar ungefär 50 ram-meg när jag kör en AVI-film däremot tar det riktigt mycket CPU och grafikkortskraft. Jag tror det är mer begränsande än Ram-minnet. Tyvärr...

/ Johan

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-18 17:46

Jag kör hellre Quicktime på min Pismo G3 500Mhz då både VLC och MoviePlayer hackar ibland.
Ta hem DivX och Xvid codecs och kör QuickTime spelaren Movie Time för Helskärm och Undertext stöd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 18:22
Ursprungligen av Johan Ekenstedt:

Jag förbrukar ungefär 50 ram-meg när jag kör en AVI-film däremot tar det riktigt mycket CPU och grafikkortskraft. Jag tror det är mer begränsande än Ram-minnet. Tyvärr...

/ Johan

Jo, så är det! På min B/W 350 gjorde 512 mb extra ram marginell skillnad vid avi-uppspelning. Jag växlade förtvivlat mellan VLC, Mplayer och Quicktime men ingen spelare fixade alla filmer. VLC är tyngst för processorn och funkade sällan bra på B/W:n. Mplayer och Quicktime turades om med att funka bäst beroende på vilken film som skulle köras. Nu kör jag avi:erna på min mdd 2x867 och där funkar VLC finfint och förbrukar mellan 30 och 70% av processorkraften

http://doctor.3ivx.com/download.html

och även 3ivx i sig:

http://doctor.3ivx.com/download.html

Har man dessa så är det sällan VLC behövs, faktiskt!

Jag kör divx/xvid-kodade filmer på min 400 MHz pismo ibland, och det hackar nästan alltid när hela bilden "ändras". Tyvärr så är det CPUn som sviker, då den måste kompensera för avsaknaden av Quartz extreme, bland annat. Mer RAM hjälper, upp till 512 MB, men sen är det overkill.
Se till att ha 10 GB ledigt utrymme på HDn, och stäng av alla andra program (inkl. Airport), så klämmer du ut så mycket kraft du kan.

Lika olyckligt är det ju att iBooken inte kan processoruppgraderas. (Vilket pismon kan, men jag inte orkar/känner för att lägga ut pengar på att göra.)

Prövade Mplayer och det funkade faktiskt bättre. fick aldrig quicktime att fungera... vet inte om jag hade rätt codec.
Spelar det någon roll om jag byter till en iBook med lika mkt ram men 600 ell 700 MHz istället??

Tack för hjälpen alla!

/Rickard

Ursprungligen av Rickar Axelsson:

Spelar det någon roll om jag byter till en iBook med lika mkt ram men 600 ell 700 MHz istället??

Självklart, mer kraft = bättre. Dessutom så har den iBooken som kom i maj 2002, på 600 eller 700 MHz, ett QE-kompatibelt grafikkort: Radeon Mobility med 16 MB minne. Detsamma gäller alla iBooks på 700 MHz eller mer.

Självklart! Skrev lite fel... Förstår att mer kraft är bättre... Det jag skulle ha skrivit var är det värt allt meck att byta dator från en 500MHz till en 600MHz?? Men om det är bättre grafikkort så kanske skillnaden är stor..

/Rickard

Ja, just 700 MHzaren som har den snabbare grafikkortet med mer minne är nog värt att uppgradera till.

Kan tillägga att jag bytte från PowerBook G3 400 MHz till PowerBook G3 400 MHz, och det var en sjujäkla skillnad!

(Lombard -> Pismo om någon undrar)

1
Bevaka tråden