Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriell skrivare till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lyckats få svärmor att switcha och nu står det en Mac mini i mitt kök som snart ska kopplas in... Svärmor har en HP Deskjet 400 med seriell anslutning. Ska hon kasta den och köpa en ny eller går det att använda den med hjälp av en adapter?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-18 00:59

Seriell anslutning? Är du riktigt säker på det? De har varit omoderna i minst 15 år... Dessutom säger manualen på HP:s hemsida att just den modellen du nämner är till för anslutning till parallellporten.

Det finns adaptrar från USB->seriell port om det nu verkligen är en sådan.

Det finns också kablar (inte adaptrar) USB->Centronics (Centronics är standardanslutningen på parallellportsanslutna skrivare) om det är (mer troligt, dvs om du fått modellnumret rätt) så att din svärmor har en skrivare som vill kommunicera med parallellport. Vet inte alldeles säkert hur bra de här kablarna funkar på Macintosh, dock.

Räkna med att oavsett vilken av lösningarna du funderar på, kostar det antagligen åtminstone runt 200 kr (använd buggy.no-ip.com för att söka på "usb parallell" eller "usb seriell" osv så hittar du var de är billigast). Eftersom vad jag förstått det är en bläckstråleskrivare, av minst sagt gammalt mått dessutom, är det förmodligen enklast att köpa en ny skrivare. Även om det finns adaptrar ligger de på relativt mycket pengar. Men - valet är upp till er!

Hmm... Jo, det är nog en parallell-port som behövs. Och jag misstänkte att en 500 kronorsskrivare skulle vara ett säkrare kort. Tack iallafall.

1
Bevaka tråden