Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer går inte att slänga

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-21 10:54

Några filer verkar ha fastnat på mitt skrivbord. De går inte att slänga oavsett om jag loggar in som administratör eller som root. En pdf och oavslutad hqx-download från Explorer.
"används av en anann uppgift"

Vad göra?

[ 21 November 2002, 10:58: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-21 11:38

Ett litet användbart program för att ta bort filer som inte går att slänga är Delete It. Och det finns att ladda ner på följande länk:

web page

Fungerade fint för mig.

/ Perry

Detta borde funka

Starta terminalen
skriv sudo rm -f

gör ett mellanslag efter -f och dra filen från skrivbordet till terminalen.
Tryck enter
skriv sedan in ditt adminlösenord

  • Medlem
  • 2002-11-22 19:01

Sudo rm "Super user do remove" dum fråga men vad gör -f?

su = substitute user

-f = force, ta bort utan att fråga för varje fil.

//Mikael

-f =
"Forces the removal of files without prompting the user for confirmation."

[ 22 November 2002, 19:15: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-22 23:24

Om man vill ta bort en mapp då? Provade ovanstående utan framgång.

Det går väl alltid att fuska? Starta om i 9:an och kasta filerna. Eller?

Det går väl alltid att fuska? Starta om i 9:an och kasta filerna. Eller?

Om du vill ta bort en mapp skriv:
rmdir
Problemet är att för att detta kommando ska fungera måste mappen vara tom.
Om du vill ta bort en mapp med allt innehåll skriv:
rm -r
(Var bara säker på att du verkligen vill kasta hela innehållet.)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-22 23:52

Nja, jag kan inte fuska tyvärr. Fick halvt hjärnsläpp när jag formaterade OS X disken och installerade inte OS 9 drivrutiner på den disken. Så OS 9 ser liksom inte den...
Någon lösning på detta har jag inte hittat, tyvärr. Orkar inte göra om allt igen

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-22 23:54

Tack jörgen, rm -r gjorde susen!

  • Medlem
  • 2002-11-23 04:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
su = substitute user

//Mikael

Hmmm... Har alltid hört SuperUser DO.. när jag kollade på internet så var den första länken..http://www.courtesan.com/sudo/

och där står:"Sudo (superuser do) allows a system administrator to give certain users (or groups of users) the ability to run some (or all) commands as root or another user while logging the commands and arguments."

  • Medlem
  • 2002-11-23 04:12

Hmmm förvirringen är total SU är "Substitute User"
Sudo är tydligen "SuperUser do"
http://www.bsdtoday.com/2000/June/Features192.html

According to the "Brief History of Sudo", sudo began in the early 1980´s and was publicly released in 1986. There are various sudo-like programs, but the most common was previously called CU-sudo. During the late 1980´s and early 1990´s, sudo was maintained by a few individuals at University of Colorado at Boulder (CU-Boulder). In 1999, the "CU" prefix was dropped from the name, because another sudo (different code) had not been formerly released since 1991. The main sudo website is at http://www.courtesan.com/sudo/

[ 23 November 2002, 04:16: Meddelandet ändrat av: nixon ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-23 08:16

Förrvirring är det inte. su används för att byta användare. Man måste inte alltid bli root när man gör su. Det går bra att skriva su nisse och på så sätt bli användaren nisse ifalla man kan hans lösen, bra t.ex. om man måste ändra i sin hemkatalog lite snabbt fast det är någon annan inloggad just nu, man slipper ju logga ut och in igen.
sudo däremot används för att utföra kommandon med root-behörighet. Traditionellt har sudo använts för att ge vissa betrodda användare lite mer behörighet men inte konstant root-behörighet. Att vara inloggad som root kan ju vara ganska farligt om man inte tänker sig för. En rm -rf / t.ex. tömmer ju effektivt rot-disken vilket inte är så kul.

Skillnden är alltså att man byter identitet för hela skalet med su medans man utför endast ett kommando med root-behörighet med sudo.

Edit: förtydlignade

[ 23 November 2002, 08:18: Meddelandet ändrat av: bollman ]

Hurra det fungerade! Fast jag var tvungen att skriva ihop rm-f

Äntligen av med min fil.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Granberg:
Detta borde funka

Starta terminalen
skriv sudo rm -f

gör ett mellanslag efter -f och dra filen från skrivbordet till terminalen.
Tryck enter
skriv sedan in ditt adminlösenord

  • Medlem
  • 2002-11-23 21:14

Jag hade för mig att SU stog för ´Set User´

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-23 21:45

Det heter "stod", inte "stog".

*Messerschmitt*

Ibland kan enklare lösningar funka bra också...
När jag råkat ut för detta, har jag bara skapat en ny mapp på skrivbordet, lagt filen i den, och sedan kunnat kasta direkt.

  • Medlem
  • 2002-11-24 19:02

Om man vill veta vilken process som håller filen öppen så är lsof ett trevligt tillskott till 10.2. lsof listar alla öppna filer (LS Open Files), och vad som håller dem öppna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-24 21:53

Man kan ju fuska med att starta system 9 och radera.
Men system 9 kommer att inte finnas med nya Macar nästa år och då är det lika bra att lära sig programmet Terminalen !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
<snip>

Skillnden är alltså att man byter identitet för hela skalet med su medans man utför endast ett kommando med root-behörighet med sudo.

Finns dessutom en annan fördel med sudo, och det är att alla kommandon som körs den vägen loggas. Man kan alltså läsa igenom systemloggen och på så sätt få full info om vem som gjorde vad och när.

Det går dessutom att använda sudo precis som man brukar använda su-kommandot; bara att köra "sudo -s" så startar man en kommandotolk som root. Enda nackdelen är att alla kommandon inte loggas då, så om man måste logga allt som görs (t.ex. om man har en server med funktioner som administreras av väldigt många personer) kan det vara en idé att stänga av den möjligheten.

1
Bevaka tråden