Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga ut nätverk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit ombedd för att kolla vad som behövs för att skrämma upp ett befintligt nätverk med ny och snabbare router och en filserver som även ska kunna sköta back up.
Nätverket består av 9 Macar, en del äldre, men de flesta ganska nya med 1 gigabit-stöd.
Det finns en router som hanterar 100 megabit, men ingen server.
Nu vill man ha en server där dokument, loggor och bilder m m ska lagras centralt. Den ska även kunna göra back up på nätterna.
Jag har tänkt mig att man ska köpa en G5:a, en dubbelpropp med mycket RAM.
En eller två stora externa hårddiskar. Kanske LaCie med 1 terrabyte.

Nu till frågorna:
Är en G5:a lämplig? Och måste an köra OS X Server för att det ska funka?
Vilken programvara för back up ska man välja? Retrospect känner jag till, finns det andra som är bättre?
Är det bättre med interna diskar i servern?
Finns det lösa PCI-kort med 1 gigabit-stöd att sätta i äldre Macar som inte har det?
Vilken router ska man välja?
Och är det bara att skruva loss den gamla routern i racket och sätta dit en ny och plugga i sladdarna igen?
Hoppas att ingen fråga är för dum.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 12:40
Ursprungligen av Nurell:

..<snip>..
Nu till frågorna:
Är en G5:a lämplig? Och måste an köra OS X Server för att det ska funka?
Vilken programvara för back up ska man välja? Retrospect känner jag till, finns det andra som är bättre?
Är det bättre med interna diskar i servern?
Finns det lösa PCI-kort med 1 gigabit-stöd att sätta i äldre Macar som inte har det?
Vilken router ska man välja?
Och är det bara att skruva loss den gamla routern i racket och sätta dit en ny och plugga i sladdarna igen?
Hoppas att ingen fråga är för dum.

Tror nog att en G5 med SharePoints mjukvaran räcker gott och väl för fildelning.

Generellt sett är interna diskarna i en g5 mycket snabbare än externa Firewire 400 eller usb, firewire 800 har jag ingen erfarenhet och avstår från att kommentera om dom.

PCI kort för gigabit nätverk finns att köpa men frågan är om de äldre mac:arna orkar med att utnyttja den kapacitet de kan erbjuda.

Angående router verkar det som att du egentligen menar en switch har svårt och tro att ni ska ha en extern internet anslutning på >100mbit som ni kommer använda maximala kapaciteten på
Om det är en gammal switch/hub du menar med router ovan så är det bara att skruva ur och sätta dit en ny.

Ursprungligen av nubbe:

Tror nog att en G5 med SharePoints mjukvaran räcker gott och väl för fildelning.

Generellt sett *snip*

Tack. SharePoints känner jag till.
Det är nog switch jag menar, men frågan är vilken man ska välja. Det finns ju en uppsjö.
Vad det gäller FW 800 har jag en sån och det går betydligt rappare med den än med mina FW 400-diskar.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-16 13:00
Ursprungligen av Nurell:

Tack. SharePoints känner jag till.
Det är nog switch jag menar, men frågan är vilken man ska välja. Det finns ju en uppsjö.
Vad det gäller FW 800 har jag en sån och det går betydligt rappare med den än med mina FW 400-diskar.

Dock är ju interna/externa S-ATA snabbare än Firewire 800, det finns ju sätt att trycka in fler HD än dom två som är tänkt, men om du är lite rädd för kylningsproblem har ju te.x Sonnet S-ATA PCI-kort för upp till 8 Externa!
Annars räcker ju kanske denna för 2 HD priset inkl S-Ata kortet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-16 12:59

angående switchar är min erfarenhet 3com och netgear stabila och pålitliga. Sen är nästa fråga om den ska vara övervakningsbar eller ej, iof blir dom ofta rätt dyra om dom ska klara gigabit och snmp (övervakning).
I ert fall kanske ni klarar er bra utan övervakning.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-16 13:14
Ursprungligen av Nurell:

Finns det lösa PCI-kort med 1 gigabit-stöd att sätta i äldre Macar som inte har det?

Apple har ju ett eget kort.

Angående backup. Vi har retrospekt som backar upp drygt 50 klienter på tape. Nu skulle jag istället satsa på två externa SATA diskar en udda veckor och en jämna veckor och alltid ha den SATA disken som inte används lagrad på ett säkert ställe så att brand och stöld inte drabbar både servern och alla backupset. Tejper är långsamma och skall man återställa en klient vars backup är spritt på 5-10 tejper tar det en hel dag som man får sitta i serverskrubben och mata band...

Med bara 9-10 klienter duger vad som helst som backup server. Med OS X och så så funkar en G4/400 med 512 MB RAM utmärkt i OS 9 skulle en 7200/90 räcka till backupen kan ju stå och tugga helt natten det spelar ju ingen roll om det tar en eller 10 timmar

1
Bevaka tråden