Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC <--> Mac kompatibelt filsystem?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 19:38

hallåj!
skaffade mig en portabel 60 gb drive idag.
formaterade den i xp för att få den att fungera på både pc o mac,
för att kunna formatera hela blev jag dock tvungen att ta ntfs, och då blev den såklart
obrukbar på macen..

så.

är alternativen följande?
1) fat32, utnyttja bara 32 gb av disken, dock på både pc o mac?
2) formatera på macen och få alla 60 gb (hur?)... bara användas med mac?

finns det inget alternativ 3 som gör att jag kan få en 60 gb drive att dra med mig till mina pc-vänner ibland?

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-15 20:22
Ursprungligen av snigel1:

hallåj!
skaffade mig en portabel 60 gb drive idag.
formaterade den i xp för att få den att fungera på både pc o mac,
för att kunna formatera hela blev jag dock tvungen att ta ntfs, och då blev den såklart
obrukbar på macen..

så.

är alternativen följande?
1) fat32, utnyttja bara 32 gb av disken, dock på både pc o mac?
2) formatera på macen och få alla 60 gb (hur?)... bara användas med mac?

finns det inget alternativ 3 som gör att jag kan få en 60 gb drive att dra med mig till mina pc-vänner ibland?

Du kan ju skapa 2 st. 30 GB partitioner på disken, men då är du ändå begränsad till max 4 GB stora filer dock.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-15 20:28

FAT32 har stöd för 2 Terrabyte stora partitoner om jag inte minns fel.
i Windows 2000/XP har dock Microsoft disablat stöd för det då dom vill att man ska använda NTFS....
Du kan formatera den till FAT32 genom att använda Skivverktyg och välja MS-DOS filsystem.

EDIT: Om du bara vill ha en partiton.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 14:03

kör fat32 på en 100gb stor partition på en lacie fw-disk. funkar kanon på både pc och mac. så testa det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-21 16:25

Jag har precis beställt en extern disk och har samma situation som dig.

http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/

Har inte testat det själv men det kanske kan vara en lösning.. Dock har jag hört att vissa av de programmen som finns på den sidan går så "djupt" att dom kan förstöra disken.. det vill man ju inte...

Nackdel med fat32 är ju att det "bara" stödjer 2TB stora partitioner, max filstorlek för en fil är 4GB (som nämnts tidigare).. Heller är det inte lika felsäkert eftersom fat32 saknar journalföring.. Kör du Fat32 åker man på att defragmentera lite då och då också... En annan grej är att fat32 är långsammare.

En bra lösning som jag nog tänker använda mig av är att köra HFS+ (macosx filsystem) och om man behöver läsa disken på windows; köra något i stil med "macdrive" (http://www.mediafour.com/products/macdrive6/).

Om man inte ska flaxa runt med hårddisken mellan en himla massa PC-datorer så tror jag det är den bästa lösningen. Annars är det väll bara å ha med sig Macdrive-skivan.

1
Bevaka tråden