Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lokalisera basstation

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 19:09

Har kopplat upp mig på en grannes trådlösa nätverk, skulle vilja fråga denne om det är okej! Kan jag på något sätt lokalisera basstationen? Slipper gärna knacka dörr!

Du kanske med en del häftig utrustning skulle kunna triangulera signalen och pejla varifrån den kommer. Det kommer dock kosta dig betydligt mer tid och pengar än att helt enkelt knacka runt. Så det är nog enklast att sticka ut på promenad i trapphuset ändå

/Karl

Finns ju en lite wifi-finder i nyckelringsformat. Funkar nog att gå upp i trappuppgången och kolla var signalen är starkast.

Ursprungligen av David Molarin:

Finns ju en lite wifi-finder i nyckelringsformat. Funkar nog att gå upp i trappuppgången och kolla var signalen är starkast.

Coolt, det har jag aldrig sett. Har du några länkar till ställen som säljer? Jag behöver en ny nyckelring i alla fall, och hur cool vore inte en sån

/Karl

  • Medlem
  • 2005-03-15 20:55
Ursprungligen av Karl Bengtsson:

Coolt, det har jag aldrig sett. Har du några länkar till ställen som säljer? Jag behöver en ny nyckelring i alla fall, och hur cool vore inte en sån

/Karl

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e662971&ReferId=3

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-16 08:30

Cool grej :>

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 17:51

Kan jag på nåt sätt se mer information än bara nätverkets namn? Kan jag se om nån mer är inloggad t ex?

Ursprungligen av Jamais:

Kan jag på nåt sätt se mer information än bara nätverkets namn? Kan jag se om nån mer är inloggad t ex?

Jodå, det går. Nu börjar väl iofs diskussionen vandra iväg på lite fel sida av lagen, så fort du ansluter till ett nätverk du inte har tillåtelse till så är det faktiskt datorintrång.

Det finns ett program som heter KisMac (mac-versionen av Kismet för er linuxnissar...) som sniffar trådlösa nätverk, kan visa anslutna klienter (namn, macadress, osv...), och även jobba ihop med en gps för att kunna sätta ut på en karta vart man upptäckte basstationen, dock inte vart den är!

Detta används i så kallad wardriving, där man letar efter trådlösa nätverk från t ex en bil.

För att kunna ta del av alla finesser (t ex att kunna se vilka som är anslutna) så behöver man ett bättre nätverkskort än det inbyggda airportkortet, för att kunna köra det i så kallad passive mode. Då samlar den helt enkelt in ALLT den fångar upp. Detta gör att den ser saker som airportkortet inte kan se. (Dolda nätverk, osv...). Detta kostar dock en slant, de billigaste går väl på en trehundring.

En annan lösning är att ansluta till nätverket, och sedan sniffa det. Men nu börjar det vandra iväg lite väl långt...

Smidigaste (och billigaste) lösningen är väl att kånka runt datorn (om det är en laptop) och kolla var du har starkast signal.

Viktigt att komma ihåg är också att det i de allra flesta fall är kontraktsbrott att dela en internetanslutning. Jag har en kompis som jobbar på Bornet (Borås energis egna ISP), de kollar inte om någon delar, men får de reda på att någon t ex tar betalt för det, då tar de i med hårdhandskarna.

Tänk också på om det är värt att ha en anslutning som beror på att nån annan har igång sina grejer. Trådlöst är inte alltid dunderstabilt heller.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-17 09:57
Ursprungligen av irrelogical:

En annan lösning är att ansluta till nätverket, och sedan sniffa det. Men nu börjar det vandra iväg lite väl långt...

Vad menar du med sniffa?

Ursprungligen av freddan:

Vad menar du med sniffa?

Att manplockar upp paket och läser vad det är i dem. På så sätt så kan manfå fram massor med information om nätverket. Har man inget vett i skallen (eller en j*vligt bra anledning) kan man t ex läsa vad folk skriver på msn, och på så sätt ta reda på vem det är.

Men, som sagt, det är att gå lite väl långt...

Ursprungligen av David Molarin:

Finns ju en lite wifi-finder i nyckelringsformat. Funkar nog att gå upp i trappuppgången och kolla var signalen är starkast.

funkar såna bra? eller är dom bara dyra gimmickar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 10:19

Det går o göra "trianguleringen" även utan extra hårdavara.
Man går runt huset med datorn och nåt program som loggar QoS parameterar.

Googla, finns säkert nåt program för OSX till det.

mvh
b0bben

1
Bevaka tråden