Hur mycket låter en PowerMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 07:36

Hur mycke låter en PowerMac om det nu går att generalisera. Funderar på Mac men har tyvärr inte så stor möjlighet att lyssna själv.
Och går det att göra något åt om det låter mycke? I mina Intelsystem går det ju att byta kylare och liknande för att sänka ljudnivån, men finns det några allternativ när det gäller Mac?
Tänkte att det kanske skilljer mellan olika PowerMac modeller också.

• Oregistrerad
  • 2005-03-14 08:34

Ja - det skiljer..
Ja - det går byta fläktar och kylning..
Ja/Nej - en del tycker vissa modeller låter lite för mycket och andra tycker inte det...

Prova sökfunktionen så hittar du massa bra info och trådar om ämnet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-14 08:45

Om vi håller oss till Powewr Mac G4, så kan man lite generellt säga att ju nyare modell desto mer låter den. Möjligtvis så var den sista MDD-varianten med Firewire 800 lite tystare än den föregående. Problemet hängde ihop med att ju snabbare G4-processor man satte i lådan, desto mer värme utvecklades och ju fler fläktar krävdes. Först med nya Power Mac G5 så har man lyckats få ordning på kylningen på ett bättre sätt.

Om du funderar på en lite äldre Power Mac G4, så ska du inte bekymra dig allt för mycket. De grafitgrå modellerna, d v s före 2001 då QuckSilver-modellerna lanserades, är ganska lätta att få tyst på. De har normalt 2 st eller möjligtvis 3 fläktar (om det sitter en fläkt på grafikkortet).

Den stora chassifläkten byter du enkelt ut mot en varvtalsreglerad Enermax 120 mm.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

Fläkten i nätdelen kan man byta ut mot en Papst 80 mm (12 db). Men det finns vissa risker med att öppna nätdelen. Man kan få kraftiga stötar som inte är bra för hälsan. Men det gör ganska mycket för ljudnivån om man gör rent rotorbladen utifrån. Det går att komma åt dem med hjälp av några vanliga Tops. Man kan även klippa bort gallret på nätdelen som hindrar luftflödet.

Sitter det en fläkt på grafikkortet, så kan man antingen byta ut den mot en större kylfläns eller byta ut hela grafikkortet mot ett nyare utan fläkt t ex ett begagnat Geforce4 MX.

QuickSilver och MDD kräver betydligt mer pyssel för att få tyst på. Till MDD kan man köpa ett Verax-kit som kostar ganska mycket. Då är ju frågan om det inte är bättre att lägga de pengarna på en Power Mac G5 istället.

Det är ju alltid svårt att beskriva hur något låter, blir ju lätt väldigt subjektivt, jag är dessutom ganska känslig för ljud. Jag har vidare ingen som helst erfarenhet av att byta fläktar etc. Med dessa reservationer hoppas jag ändå att nedanstående kan var till hjälp.

Jag har under senare tid erfarenhet av 3 olika PowerMac-system, en G4 450 MHz (sedermera uppdaterad till 800 MHz, dock med samma fläktar etc), en G5 1,8 GHz SP och en G5 2,0 GHz DP. Av dessa är G5 2,0 i särklass tystast!

G4 (som ändå, vad jag förstår, inte är den mest ljudliga G4an) låter så pass att folk på jobbet brukar kommentera att den låter högt. Nästan olidligt att ha den stående under skrivbordet.

G5 2,0 å andra sidan är nästan helt tyst (i en vanlig, relativt tyst, kontorsmiljö). Det är knappt att jag noterar att den är i gång. När den belastas hårt eller när jag besöker Flash-tunga hemsidor etc varvar fläktarna ofta upp lite grann, men de brukar varvar ner igen efter några sekunder. Jag är mycket nöjd med ljudvolymen på denna dator!

G5 1,8 (allra första generationens G5a) ligger någonstans mitt emellan de båda andra i ljudvolym. Går dock helt klart att ha under skrivbordet.

Senast redigerat 2005-03-14 12:41
Ursprungligen av Anders L:

G4 (som ändå, vad jag förstår, inte är den mest ljudliga G4an) låter så pass att folk på jobbet brukar kommentera att den låter högt. Nästan olidligt att ha den stående under skrivbordet.

Det varier (som sagts) mycket mellan modeller av G4'a. Det första modellerna var relativt tysta medan den näst senaste MDD generation 1 låter mest, därav smeknamnet 'Windtunnel' - inte olidligt efter att man vant sig - men när den varvar upp låter den nästan som en dammsugare. Har vänner som över telefon frågot om jag städar samtidgt när jag pratar.

Ursprungligen av Anders L:

G5 2,0 å andra sidan är nästan helt tyst (i en vanlig, relativt tyst, kontorsmiljö). Det är knappt att jag noterar att den är i gång. När den belastas hårt eller när jag besöker Flash-tunga hemsidor etc varvar fläktarna ofta upp lite grann, men de brukar varvar ner igen efter några sekunder. Jag är mycket nöjd med ljudvolymen på denna dator!

Har inte någon större erfarenhet av G5 själv men har en bekant med en dual 2.5 (vattenkyld) - och den är i mina öron knäpptyst.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-14 11:36

Jag hade tidigare en Power Mac G4 Sawtooth med Enermax chassifläkt och Papst-fläkt i nätdelen. Den var i det närmaste knäpptyst.

1
Bevaka tråden