Backuplösning för mindre kontor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om att ha följande produkter för Backup på PowerMac G4 450Mhz som kör Mac OS X 10.3 server:

- LaCie FireWire 800 PCI-kort
- LaCie Biggest F800 1 TB (tänkte köra Raid 5+)
- Retrospect Workstation

5 datorer klientdatorer har vi.

Med backupprogrammet skulle man ta både hela backup varje fredag kväll och ändringar av filer varje dag på kvällen.

Är det en stabil och bra lösning om man vill slippa behöva tänka på backup varje dag? Ju mer transperant det fungerar desto bättre, mer tid för annat viktigt arbete.

(Om budgeten var stor nog skulle jag även ha en till LaCie F800 1TB på att annat ställe och spegla ifrån ovan nämnda LaCie F800 1TB)

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 13:24

Är det inte lättare med NAS istället? Så slipper du ju korten. Eller missförstår jag dig?

Sen kan jag lägga till att backup till hårddiskar istället för band fungerar bra så länge ni kommer ihåg att ta med er disken från kontoret varje dag. Om ni inte struntar i risken för brand, stöld, etc förstås.

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

Är det inte lättare med NAS istället? Så slipper du ju korten. Eller missförstår jag dig?

Sen kan jag lägga till att backup till hårddiskar istället för band fungerar bra så länge ni kommer ihåg att ta med er disken från kontoret varje dag. Om ni inte struntar i risken för brand, stöld, etc förstås.

/Y

NAS är inget dåligt alternativ, men en NAS med RAID 5 är för dyr hittills (såg en som kostade 26.000). Den lösning jag tänke på går på ca 12.000. Finns det en NAS med RAID 5 för max 15000 är jag intresserad. RAID hade jag tänkt som extra säkerhet ifall någon hårddisk skulle lägga av.

Är det bättre att ha en centraliserad backuplösning (Retrospect Workstation körande på server) mot NAS, eller flera Retrospect Desktop och varje dator backar upp själv mot NAS?

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 18:34

Det är sant. NAS med RAID är dyrt. Ett alternativ är, som du själv är inne på, två enklare enheter. Billigare och nästan lika redundant.

Sedan har jag aldrig använt Retrospect, men centralt är, i mitt tycke, alltid att föredra. Lättare att administrera. Men jag antar att det hänger lite på produkten. Data Protector, som vi använder i ett blandnät, kräver en del hands on på klienten ändå.

Förresten... Har du en tight budget, kör enbart OS X och kan tänka dig att scripta lite så finns ju alltid rsync

/Y

Jag tänkte ta och testa Bacula. Någon annan som har lite erfarenhet att dela med sig av?

1
Bevaka tråden