Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med struktur,ordning och symboliska länkar till ~/Sites

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 10:56

Hej

Strävar ständigt efter att få en bättre struktur på mina projekt och har ett nästan perverst behov att ha kontroll och ordning över mina projekt och dokument.

Just nu trivs jag rätt bra med att i Dokument-mappen ha en Projekt-mapp däri varje projekt sparas och i sig är en mapp. Aktiva projekt får grön färgkodning och avslutade projekt grå. En projektmapp består av dokumentation, offerter, fakturor och en www-mapp där den utvecklade siten ligger.

Nu till själva problemet.
Vill länka in projektens www-mappar till min ~/Sites så jag kan testköra lokalt. När jag gör symboliska länkar verkar det bli rättighetsproblem när man ska försöka surfa till sidan. Vill inte.lägga www-mappen i ~/Sites tills dess att projektet är färdigt. Symboliska länkar tack!

Visserligen sätter jag nästan alltid upp vhosts för projekten också så det här kanske går att lösa genom att peka vhosten till projektets riktiga www-mapp och sätta www-rättigheter där. Är ändå intresserad av att veta om det går att göra symboliska länkar till ~/Sites. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 16:09
Ursprungligen av ivar:

Hej

Strävar ständigt efter att få en bättre struktur på mina projekt och har ett nästan perverst behov att ha kontroll och ordning över mina projekt och dokument.

Just nu trivs jag rätt bra med att i Dokument-mappen ha en Projekt-mapp däri varje projekt sparas och i sig är en mapp. Aktiva projekt får grön färgkodning och avslutade projekt grå. En projektmapp består av dokumentation, offerter, fakturor och en www-mapp där den utvecklade siten ligger.

Nu till själva problemet.
Vill länka in projektens www-mappar till min ~/Sites så jag kan testköra lokalt. När jag gör symboliska länkar verkar det bli rättighetsproblem när man ska försöka surfa till sidan. Vill inte.lägga www-mappen i ~/Sites tills dess att projektet är färdigt. Symboliska länkar tack!

Visserligen sätter jag nästan alltid upp vhosts för projekten också så det här kanske går att lösa genom att peka vhosten till projektets riktiga www-mapp och sätta www-rättigheter där. Är ändå intresserad av att veta om det går att göra symboliska länkar till ~/Sites. Någon som vet?

EDIT: Var det det här du försökt men inte fungerade? Jag gör så här på min server, har dock ej testat på macen....

Det går inte med Apple-alias men med mjuka länkar a'la UNIX går det utmärkt!

I terminalen, navigera först till ditt Sites-dir....

sen..

ln -s ../Documents/Projects/ANIceProject/PublicDir projektnamn

Du har nu en länk i ditt sites-dir som pekar till publika mappen i ditt projekt...

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 19:21

Det är via terminalen jag gjorde länkarna (ln-s)... men jag tror dumt nog att jag glömt kontrollerat www-rättigheter till projektens public-mapp. Men det här metoden ska alltså fungera? bra, då kan mitt nuvarande system för att sortera dokumenten fungera.. skönt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 22:56

Jag lyckades förstås inte

1. Sätter rättigheter för www (via finder-gränssnittet, buggar det?)
2. skapar en symbolisk länk till ~/Sites
3. skriver en vhost
4. Får "403 - Forbidden" när jag surfar in till siten. dvs allt förutom rättigheterna fungerar :/

edit: märker att jag inte kan ändra rättigheter på själva länken i sig... tar jag info på den så är det jag som är ägare och ingen annan har rättigheter till något. Hur ordnar jag det? När jag i finder ändrar till www så hoppar den direkt tillbaka till "ivar" ...

Ursprungligen av ivar:

Jag lyckades förstås inte

1. Sätter rättigheter för www (via finder-gränssnittet, buggar det?)
2. skapar en symbolisk länk till ~/Sites
3. skriver en vhost
4. Får "403 - Forbidden" när jag surfar in till siten. dvs allt förutom rättigheterna fungerar :/

edit: märker att jag inte kan ändra rättigheter på själva länken i sig... tar jag info på den så är det jag som är ägare och ingen annan har rättigheter till något. Hur ordnar jag det? När jag i finder ändrar till www så hoppar den direkt tillbaka till "ivar" ...

HEj. Det ser lite konstigt ut med /Volumes/Users. Ska det inte vara /Volumes/HD/Users...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 15:03
Ursprungligen av Arch@ngel:

HEj. Det ser lite konstigt ut med /Volumes/Users. Ska det inte vara /Volumes/HD/Users...?

jag har en volym som heter Users där jag direkt i rooten sparar användare.
Det går även att skriva helt utan Volumes (dvs /Users/ivar ...) men jag får forbidden ändå.

Forbidden tyder på att jag kommer åt mappen men att rättigheterna är fel. Någon som kan hjälpa mig med rättigheterna?

Ursprungligen av ivar:

jag har en volym som heter Users där jag direkt i rooten sparar användare.
Det går även att skriva helt utan Volumes (dvs /Users/ivar ...) men jag får forbidden ändå.

Forbidden tyder på att jag kommer åt mappen men att rättigheterna är fel. Någon som kan hjälpa mig med rättigheterna?

Kanske går det att lösa med att konfigurera rättigheterna i Apache?

Något i stil med detta i /etc/httpd/httpd.conf kanske kan hjälpa.

<Directory "/Users/ivar/Documents/webprojects/*/www">
	Options Indexes FollowSymLinks
	AllowOverride None
	Order allow,deny
	Allow from all
</Directory>

Jag är lite osäker på hurvida det funkar med * i sökvägen, men annars kan man ju göra en egen konfigdel för varje projekt.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-03-13 16:18

Ett annant tips är att kolla in vad filen /var/log/httpd/error_log säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 21:44

Aha, det var ju helt klart ett bra tips!!

Ursprungligen av /var/log/httpd/error_log:

[Sun Mar 13="13" 21:41:17 2005="2005"] [error] [client 127.0.0.1] (13)Permission denied: access to / failed because search permissions are missing on a component of the path

ändrade rättigheter på ~/Documents till att ha group www och read-write permissions... känns ju visserligen inte helt rätt att ge alla www r+w till min Documents... någon som kan säga mer exakt vad permissions ska vara för att säkra ~/Documents men öppna ~/Documents/webprojects/*/www , ungefär som oliver tipsade om

1
Bevaka tråden