Tips på ny hårddisk önskas

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-11 23:26

Jag har just lyckats övertala min far att ekonomiskt stödja ett inköp av en ny hårddisk till min iMac G3 från 2000. Att det går att byta hårddisk har jag förstått, men särskillt mycket mer vet jag inte. Finns det någon begränsning på hur stor hd datorn klarar? Vilken typ av hd ska det vara (finns ju massa olika anslutningsvarianter när man kollar i datoraffärer)? Slutligen var kan man köpa en sådan som jag är ute efter så billigt som möjligt?

Alltså: jag vill ha en så maximalt stor hd som möjligt om det finns någon begränsning och jag vill ha den så billigt som möjligt. Var ska jag vända mig?

Tacksam för all hjälp

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 20:39

iMac (Summer 2000)

Har en sådan här burk http://www.apple-history.com/noframes/body.php?page=gallery&model=imac2000, helt nyköpt. Ställer samma fråga.. De diskar jag har hittat som jag tror, men inte vet, passar är t ex Hitachi Deskstar 7K250 120GB IDE 8MB på macoteket för 861 kr. Har iallafall hört att den inte kan ta mer än 120 GB av ngn anledning.

• Oregistrerad
  • 2005-03-13 20:59

På gamla mac:ar gäller ofta att:
Dom kan inte formatera så man får med än 127GB…
Systemet måste ligga helt och fullt (på en partition) inom de första 8 GB (säg 7,4GB), dock kan man flytta users och programmappar till den partition som är resten (110GB vid 120GB-disk)…

Ev. kan det finnas en 48GB gräns oxå (finns ju på peze:s) men jag har aldrig stött på den…

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-13 22:00

Jag rekommenderar en Seagate Barracuda 40 GB 5400 rpm.
Den är tyst, tillräckligt snabb och blir inte lika varm som 7200 rpm-diskarna.

Jag har köpt mina Seagate-diskar hos Dustin och Inet data.

www.dustin.se
www.inetdata.se

• Oregistrerad
  • 2005-03-13 23:24

Så länge disken är av IDE- eller (parallell) ATA-typ så ska det funka. SCSI eller Seriell ATA (SATA) fungerar inte. Men, de fläktlösa iMac G3 verkar kunna ta ordentlig skada av för mycket värme.
Samsung har en billig, sval och relativt snabb hårddisk som borde passa som hand i handske för en iMac DV: Spinpoint V80. Du kan söka på pricerunner eller liknande för att hitta bra försäljningsställen.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-14 21:41

Beställde denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010052738
Vad tror ni, passar den i min iMac? Annars är det inte värre än att jag sätter in den i familjens winlett packard-dator, men jag hade ju (av någon anledning) föredragit att ha den i macen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-14 22:00

iMac (Summer 2000) forts.

Samsungen tillverkas inte længre enligt Alina i Uppsala. Seagaten ær ett alternativ før mig oxå æven om jag tittat på 2 mb:n som ær lite billigare. Tror att den ræcker om man tittar på resten av burkens kapacitet. Hittade en massa gamla trådar igår kvæll nær jag søkte vidare på "iMac G3 hårddisk". Vært att gå igenom. Fick bl a læra mig en del om "baby blue's" (min vackra G3a) svagheter i fråga om værme. Funderar på att køpa en 12V flækt och montera i nærheten av datorn, som en lite vacker hatt i passande orange komplementfærg... Efter en timma ær min bb varm så att det skulle gå att stelna till ett ægg på toppen...

• Oregistrerad
  • 2005-03-14 22:09
Ursprungligen av Jånte:

Vad tror ni, passar den i min iMac?

Den passar fint.
Minns att en tekniker på MacForum i Göteborg berättade att de skruvade in Seagate Barracuda i iMac G3.

Samsung V80 borde inte vara svår att beställa. Enligt pricerunner listas Samsung V80 160GB hos 20 butiker och finns för omedelbar leverans hos flera av dem.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-15 18:11

Ok, hårddisken har anlänt. Innan jag trycker i den i macen vill jag bara säkerställa att det inte är någon risk att den är för varm eller något liknande. Den är ju trots allt en 7200-rpm:are. Hur vet man om man har en fläktlös iMac eller inte? Jag menar, den låter ju, men hur vet man om det är hd som låter eller en fläkt? Skulle dessutom vara kul att få förklarat vad Pär menade ovan med det där om pationering (sånt hajjar jag inte). Måste jag partionera den manuellt på något sätt, eller hur ska jag gå till väga? (Jag är inte helt haj på det tekniska med datorer som ni märker. Kanske en av orsakerna till varför jag föredrar mac...)

Denna dator modell 500MHz är vad jag har: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43098

Edit: La till en länk

Senast redigerat 2005-03-15 18:46
  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 19:12

Alla iMac G3 på 350-700MHz är fläktlösa.

Din Seagate hårddisk borde vara OK värmemässigt. Det är svårt att riktigt veta. Här finns en jämförelse mellan temperatur på olika hårddiskars höljen. Samsung V80 är i en klass för sig, annars ligger Seagate Barracuda bra till.

1
Bevaka tråden