Vilken 80GB hårddisk till Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 12:27

Originalhårddisken i min Powerbook 12" 1GHz har börjat uppföra sig underligt (marmor-golvs-ljudet, konstiga fördröjningar osv.) och jag har därför börjat spana efter en ny 80GB-disk.

1. Vilket fabrikat ska man välja? Jag är lite inne på en fujitsu-disk, eftersom jag haft goda erfarenheter av dem innan.

2. 4200 eller 5400 RPM? Hur mycket vinner man i prestanda, och hur mycket batteritid förlorar man på det senare?
Enligt vad jag hört ska en större hårddisk automatiskt innebära att söktiden blir kortare, då datat blir tätare packat. Hur fort disken snurrar ska då enbart påverka överföringshastigheten. Vad betyder detta i normal användning?
Och hur påverkas värmeutvecklingen i maskinen?
Generellt sett prioriterar jag batteritid över prestanda, men om prestandavinsten är betydande och batteritidsminskningen/värmeökningen är försumbar är det kanske värt att fundera på en 5400RPM:s-disk. Det skiljer ju i princip inget i pris mellan dem.

3. Vilka verktyg behövs för att sedan byta hårddisken? Torx T6 och T8 har jag, krävs något mer (t.ex. pyttesmå stjärnmejslar)?

4. Vad mer behöver jag tänka på?

• Medlem
  • Tyresö
  • 2005-03-11 21:36

Beställde själv en Seagate Momentus 100GB 5400rpm från Dustin idag. Finns ingen anledning att köpa en 4200 som jag ser det. På de siffror jag tittat på så drar Seagaten ungefär lika mycket som min Fujje som jag har i idag.

Kan rekommendera att kolla in på http://pbfixit.com/Guide/ för instruktioner. Himla bra bilder och också information vilka verktyg du behöver.

Se till att få minst 8 MB cache, för det gör en rejäl skillnad. Satsa på 5400 rpm, men 7200 kanske känns overkill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 23:53

Jag uppgraderade till en 5400 rpm 8MB cache (Samsung) i min gamla TiBook, och alla program startar avsevärt snabbare. Ja, det mesta känns rappare.

Vängligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 11:27

Tack för svaren! Lutar åt en 5400RPM:s disk då. Vad har ni att säga om ljudet i era nya diskar?

Såg inte "screw guiden" på pbfixit förrän nu, verkar som att det blir till att införskaffa en phillips-mejsel (heter de så på svenska)?

• Medlem
  • Tyresö
  • 2005-03-14 21:36

Jag köpte ett bits-kit med 100 delar på Clas Ohlsson för 79:- tror jag det var. Det var ett klart bra köp för jag behövde fler än bara en eller två bits.

• Medlem
  • 2005-03-14 21:40

phillips är gammeldags stjärnskruv. Köp inte pozy även om de ser snarlika ut. Pozymejslar sabbar phillipsskruvar, men inte tvärtom om man är försiktig.

1
Bevaka tråden