Hur skickas "min" iBook - vilken väg?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Jag sitter här och trummar på mitt skrivbord - jag vill ha min iBook nu! Jag beställde den i fredags förra veckan (på morgonen) i tron om att få den på måndag, tisdag - men icke. Fick ett mail där det stod att den skulle skickas först den tioende mars(!), i dag alltså. Enligt min orderstatus har den inte skickas, känns rätt standard när man är ivrig och vill få saker. Men i alla fall till min fråga;
De skickar via TNT har jag läst (skönt med bud så man slipper muppa med närbutiken), men skickar de från Stockholm eller ort i närheten? Brukar ligga någonstans där. För hur långt tid kan det ta till Göteborg (där jag bor...)? Hur snabbt gick det för er från att den skulle vara skickad tills att ni fick datorn? Jag kanske låter lite lipig, men jag är bara så frukstansvärt nyfiken att få sätta tänderna i min nya mac.

Tack på förhand!

/Benjamin Larsson - ytterliggare en mactaliban!

För det mesta skickas datorerna från Shanghai, och därifrån transporterar Kuehne & Nagel försändelsen till Nederländerna. Där överlämnas sedan datorn till TNT, som sköter transporten fram till din dörr. I vissa fall, om man beställer en standardkonfigurerad Mac, verkar de kunna hämtas från ett buffertlager i Nederländerna, men oftast är det direkttransport från Kina som gäller (eller Irland, där ett fåtal modeller tillverkas).

Det preliminära leveransdatumet ska man för övrigt inte lita alltför mycket på... min jobbdator och nya älskling (en PB 15") skulle komma senast den 18/2, men den var inte framme förrän igår. Men den som väntar på något gott väntar... hm... alltid för länge?

Just ja, om du har fått trackingnumret så kan du följa försändelsen här:

http://www.apecode.com/appletrack/

Det var som faen! Trodde de hade något lager här i Sweden men icke. Om den enligt Apples sida order status inte ens har skickats från Kina (eller något annat land) så har jag en bra väntan kvar I guess?

Ska ringa Apple i morgon och fråga lite, det är inte alls kul att vänta :-/ Det är en helt standard-iBook, inget utöver grundkonfig (har mer minne här hemma) så det borde vara en sådan man skulle kunna ha på buffertlager i så fall.

*håller tummarna*

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-10 20:55

Jag fick vänta på min powerbook 12" i lite mer en månad.

Men vad fasen, fick känsla när det stod "skickas vanligtvis inom 24h" (de har ändrat till tre dagar nu) att den skulle komma på en gång nästan, i alla fall reko snabbt :-/ Man kanske skulle försöka avbeställa eller så. Jag behöver en dator nu nämligen, skit också.

*en tår rullar långsamt ner över min kind till sorgsen valmusik...*

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-03-11 00:04

välkommen till klubben
jag väntar också på min..
det enda jag är besviken på är att det stog 2-3 dagar på hemsidan
och sedan efteråt, när jag beställt då ändrar dom sig till 8-9 dagar
däremot så händer det inte så mycket i trackern så jag undrar vart
min dator är nånstans ;D kan tillägga att det står att den blev skickad
den 5:e och enligt tnt och trackern som samuel länkade till ovan finns
inte mitt paket.. trygt

Det värsta är att jag får csn-rabatt (minus 1000kr typ) vilket gör att jag betalar 8600kr. Hade jag betalt fullpris (9500kr) så hade jag kunnat köpt den vart som helst som har den i lager. Ska ringa i morgon och kolla - kan de inte ge mig besked eller att det kommer dröja mer än en vecka så avbeställer jag och köper någon annan laptop - mitt motto just nu.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-03-11 10:53

jag ringde och fråga nyss om min ibook och fick svaret
att den inte är färdigbyggd än (i asien) och kommer att
vara hos mig i slutet av nästa vecka.. så 3 dagars leverans
tid gick upp till 8-9 och nu 12 dagar..

det är synd att dom inte kan informera om sånt här..

Jag fick lite mera positiva besked Den fanns i Nederländerna och är hos mig i mitten av nästa vecka fem dagars längtan om det stämmer! Woho!

Helt sjukt, beställer för två veckor sedan. Får ett mail någon dag senare att den kommer att skickas den tioende eller tidigare (mars), den skickas inte då. Fem samtal med kundtjänst så säger dem att den ska skickas i början av denna vecka från Nederländerna - vilket den inte gjorde. Sen får jag ett mail i dag att den kommer skickas 25 mars(!) från KINA!(enligt supporten). Detta kommer alltså ta en månad minst, kan lika gärna få ett mail den 24 mars där det står att den skickas 10 April and so on. Vilket känns som tre veckor för lång tid leveranstid för en dator. Just nu känns som det är en bättre idé att avbeställa och vänta tills iBooken kommer i nästa steg och med 512MB ram (hörde att den skulle komma med det vid leveransen av Tiger) - eller så köper jag en pc. Förstår inte hur de lyckas? Visst de skeppar mycket datorer kan jag tänka mig men känns som det är växtverk eller så borde de gå igenom sitt sätt för detta känns fel fel fel att det ska ta så lång tid? Sålt min stationära pc för ett macköp och är utan egen dator mer eller mindre.

Det mest störande är att jag betalar 8500kr för den (studentrabatt) så det är inte värt att avbeställa och sedan köpa den lokalt (om den finns i lager hos någon affär i Göteborg).

Pissigt!

ETA är den 29 mars! Det går framåt

1
Bevaka tråden