Vill ha synpunkter innan köp av en iMac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag ska köpa en ny dator och tänker byta från PC till Mac och har några frågor.

Jag sysslar med foto/konst och har tänkt köpa Photoshop CS. Datorn jag funderar över, är en iMac G5 1,6Ghz.

1. Är det krångligt att själv installera mer minne?

2. Jag har tänka behålla min CRT och använda den som ”arbetsyta” när jag jobbar med mina bilder och ha den inbyggda skärmen som verktygsfält. Visst är det möjligt?

3. Är det motiverat att lägga 2000kr mer för att få 1,8Ghz om jag bara ska bildhantera, samt ordbehandla?

4. Finns det bättre alternativ om datorn ska användas till bildhantering och budgeten är begränsad till 15000kr?

Skulle vara glad om jag fick lite syndpunkter. Med dator och programvara blir det en rätt dyr investering. Ska i och för sig åka och ”känna” på en innan, men det kan vara bra att veta lite i förväg.

/Marcus

Svar

1: är inte svårt, vet dock inte på iMac men.

2:kommer inte funka då iMac inte kan köra extern skärm

3:beror på, 1,6 räcker till pthotoshop och ordbehandling. Men skillnaden är mer än 200 Mhz, det är front side bus m.m. dessutom får du SuperDrive (DVD brännare) om du tar 1.8 modellen.

4:iMac är ett jättebra alternativ!

Ursprungligen av hansfilipelo:

Du vrider om tre skruvar, lyfter bort bakstycket och trycker ner minnet.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300205

Ursprungligen av hansfilipelo:

2:kommer inte funka då iMac inte kan köra extern skärm

3:beror på, 1,6 räcker till pthotoshop och ordbehandling. Men skillnaden är mer än 200 Mhz, det är front side bus m.m. dessutom får du SuperDrive (DVD brännare) om du tar 1.8 modellen.

4:iMac är ett jättebra alternativ!

Går det verkligen inte at skärmdubblera? Det ska ju finnas en utgång där en TV kan kopplas in, och vad jag förstått så ska det även gå att koppla en CRT via en adapter. Men jag är osäker.

Är 200Mhz mycket på en Mac? Jag vet att 200Mhz skillnad på en PC inte är speciellt märkbart, typ inte alls. Däremot ser jag nu att 1,6Ghz har en busshastighet på 533Mhz, medan de andra iMac har 600Mhz. Får det stor skillnad

/Marcus

Har inte provat själv, men jag tror det funkar att koppla in externa skärmar, precis som på iBooken. Beviset för detta är att den har en mini-VGA-port, i vilken du sätter en adapter för att få en D-sub att stoppa i skärmen, förutsatt att det inte är en DVI-skärm.

Men liksom iBook ska iMac vara låst till spegling, så du måste hacka dig runt med hjälp av programmet Screen spanning doctor.

Vidare gör 200 MHz, eller 14%, ingen märkbar skillnad. Det ska till minst 20 procent. Dock kan man ju inte komma ifrån att den snabbare faktiskt är snabbare, men frågan är om du till varje pris måste ha ut maximal prestanda.

• Oregistrerad
  • 2005-03-10 18:26

Jag jobbar också mycket med Photoshop, Illustrator. Jag stod med samma val som du, köpte en PowerMac G5 1,8 GHZ med 1 GB minne och jag är jätte nöjd med prestandan. Känns inte slö fast jag har igång mängder med program och jobbar med RAW bilder på 15 mb i photoshop.

Jag tror du blir mycket mer nöjd om du kör på PowerMac, just för att du kan uppgradera den till viss mån. Du kan juh kanske köra med den skärm du har tills vidare och köpa till en extra lite senare? Känns mer fri med en powermac.

mvh. Victor

Ursprungligen av ihks:

Jag jobbar också mycket med Photoshop, Illustrator. Jag stod med samma val som du, köpte en PowerMac G5 1,8 GHZ med 1 GB minne och jag är jätte nöjd med prestandan. Känns inte slö fast jag har igång mängder med program och jobbar med RAW bilder på 15 mb i photoshop.

Jag tror du blir mycket mer nöjd om du kör på PowerMac, just för att du kan uppgradera den till viss mån. Du kan juh kanske köra med den skärm du har tills vidare och köpa till en extra lite senare? Känns mer fri med en powermac.

mvh. Victor

Tack för tipset! Jag satt precis och tänkte på samma sak, då priset nästan blir detsamma. Min gamla skärm börjar bli några år, men den duger nog tills jag kan köpa en bättre.

/Marcus

• Oregistrerad
  • 2005-03-10 18:46
Ursprungligen av Seamonster:

Går det verkligen inte at skärmdubblera?
/Marcus

Standard är spegling, men hacket för att få dubblering på iBook med flera skall funka…

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-10 18:50

Vill förtydliga detta lite bara:

Med hjälp av Screen Spanning Doctor som du installerarar på 10 sekunder (gratis) går det alldeles utmärkt att köra en extra skärm kopplad till en iMac G5 och på så sätt utöka din arbetsyta.

Ursprungligen av akesson:

Vill förtydliga detta lite bara:

Med hjälp av Screen Spanning Doctor som du installerarar på 10 sekunder (gratis) går det alldeles utmärkt att köra en extra skärm kopplad till en iMac G5 och på så sätt utöka din arbetsyta.

Okej, så programmet är gratis. Finns det ingen risk att man ”bränner” något i daton om man använder det? Kör du, eller någon annan med en iMac med utökad skärm?

/Marcus

Det blir en Power Mac

Under helgen har jag bestämt mig för en Power Mac 1,8 GHz med 1Gb minne. Med all programvara och tillbehör kommer jag att få leva på nudlar fram över, men det är värt det
I natt ska jag börja med att ”städa” rent min PC.

Jag har en fråga: kan jag koppla samman min PC med en Mac för att tanka över bildfiler, eller måste jag bränna en masa cd-skivor?

/Marcus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 19:50

Jag har en fråga: kan jag koppla samman min PC med en Mac för att tanka över bildfiler, eller måste jag bränna en masa cd-skivor?

/Marcus

Jag antar att du har nätverkskort på PC:n, och då skall det inte vara några större problem. Det finns många här på 99mac som har kopplat mac och pc i nätverk.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-13 20:48

Under helgen har jag bestämt mig för en Power Mac 1,8 GHz med 1Gb minne. Med all programvara och tillbehör kommer jag att få leva på nudlar fram över, men det är värt det
I natt ska jag börja med att ”städa” rent min PC.

/Marcus

Ja det går aldeles utmärkt!

• Oregistrerad
  • 2005-03-13 19:40

Antar att din peze har nätverkskort och att dess operativ klarar fildelning…

1
Bevaka tråden