PB G4 nu eller vänta på PB G5

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla köp-proffs!
Jag står i begrepp att köpa en PB men vet ej när jag skall slå till.
Ryktena tätnar om PB G5 och inte bara "Mac Rumor-rykten" men även direkta påståenden av testpiloter om att 10.4 (som troligen kommer "snart") skulle kräva G5 för att fungera fullt ut.
Till detta tillkommer att man har intryck av att Apple nu försöker "rea ut" de gamla G4orna med lite extra lull lull. Typ skrolla med två fingrar. (Som man kan lägga till själv även på en gammal G4a)
Jag är inte främmande för att köpa begagnat och jag har intryck av att en PB har ett hyfsat andrahandspris så länge modellen är den aktuella men den dag G5 PB släpps kommer de gamla G4s second hand pris att störtdyka. Samtidigt kan det kanske vara smart att hoppa på Apples rea och få en helt ny PB med garanti och allt.
Till er som minutiöst följt tidigare lanseringar lyder frågan: när får man mest för pengarna.
(Jag kommer inte att ha råd med PB G5 när den en dag kommer, men det kanske framgår . Och vem vill köpa ”G5.0” med alla buggar?)

Ursprungligen av Kalle Borch:

Hej alla köp-proffs!
Jag står i begrepp att köpa en PB men vet ej när jag skall slå till.
Ryktena tätnar om PB G5 och inte bara "Mac Rumor-rykten" men även direkta påståenden av testpiloter om att 10.4 (som troligen kommer "snart") skulle kräva G5 för att fungera fullt ut.)

Det stämmer inte. Eller vad menar du med fullt ut? Det finns inga funktioner som kommer vara "G5-only". Apple kommer såklart göra optimeringar för G5 (64bitars) men ingalunda på bekostnad av farten på en G4. Jag skulle väl tro att av alla macanvändare idag som kommer köra 10.4 har väl 90% en G4.

(Jag kommer inte att ha råd med PB G5 när den en dag kommer, men det kanske framgår .

En PBG5 (när den än kommer) lär inte bli dyrare än en PBG4 idag. iMac G5 blev t ex billigare än vad föregående modell av iMac G4 var. "Ny" teknik ger inte automatiskt högre priser. Snarare tvärtom. Kolla på mobiltelefoner, digitalkameror t ex.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 19:21

Behöver du en dator nu, köp nu. Annars kan du vänta. Även om en det kommer en G5 snart kommer priserna hur som helst sänkas med tiden, så är det.

Jag köpte en iBook G4 12" i dagarna. Lite för att vänta är trist och för sedan tror jag inte det kommer vara någon revolutionerande skillnad. Ska du använda datorn som mig, alltså web, chat, mail, photoshop, dreamweaver, etc så räcker en PBG4 eller iBook G4 gott och väl. Sen borde väl G5:an dra mera ström även i bärbar version? För i så fall så är det ju trist om batteritiden blir lidande, äve om jag tror på apple.

*snipp* ... den dag G5 PB släpps kommer de gamla G4s second hand pris att störtdyka. *snipp*

Tyvärr inte, det lär inte hända, begagnat priserna tycks inte vara så känsliga för vad motsvarande nytt kostar.
Macmini har väl rört om lite, men t.ex. cubarna har ändå rätt högt andrahandsvärde verkar det som.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-10 00:50

jag skulle inte vilja ha en rev A pb g5.. okej den lär funka men de första lär bli relativt varma och ha lite kylingsstrul.. skulle iså fall ha väntat till rev b.. men det är nog ett år kvar.. så därför bidde det en pb g4.. ingen större skillnad.. den extra kraft som finns att hämta ut av g5:an har svag betydelse, flaskhalsen är grafiken och hårddiskarna..:-/

PB G5 lär dröja - så länge att det inte finns strategisk anledning att vänta. Problemen är för stora just nu - fysisk storlek och värmeutveckling är problem som inte kan lösas av "produktutveckling", utan det krävs innovation för att komma runt det.

Vem vill ha en brödrost på fyra kilo liggande över "Karl-Petter"?

Ursprungligen av clabbe:

jag skulle inte vilja ha en rev A pb g5.. okej den lär funka men de första lär bli relativt varma och ha lite kylingsstrul.. skulle iså fall ha väntat till rev b.. men det är nog ett år kvar.. så därför bidde det en pb g4.. ingen större skillnad.. den extra kraft som finns att hämta ut av g5:an har svag betydelse, flaskhalsen är grafiken och hårddiskarna..:-/

PowerBook G4 Ti 450 Mhz och 500 Mhz var (Rev A) var ju kallare och tystare än Rev B, som tjöt rejält. Rätta mig om jag har fel!

Det är ingen garanti att G5 rev B blir tystare än rev A. Men man kan nog lista ut att G5 kan låta lite mer en G4 pga G5 värmeutveckling. Men å andra sidan kan Apple ha nya mål som man inte hade tidigare: tyst dator. Det är bara vänta och se...

Har man behov för dator nu: KÖP
Kan du vänta med köpet, så vänta.

Senast redigerat 2005-03-11 13:38
  • Medlem
  • 2005-03-11 11:02

kalla mg galen, men en powerbook g5 kommer nog dyka upp innom 1 år tror jag, med en design i fronten som påminner om xserve. dvs en eller två luftkanaler in från framsidan och en ut på baksidan vid gångjärnet, samt en större fläkt som körs på lågvarv konstant, knappt hörbar.

en powerbook g5 blir mitt nästa köp i alla fall

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-11 13:25
Ursprungligen av P3t3r:

kalla mg galen, men en powerbook g5 kommer nog dyka upp innom 1 år tror jag, med en design i fronten som påminner om xserve. dvs en eller två luftkanaler in från framsidan och en ut på baksidan vid gångjärnet, samt en större fläkt som körs på lågvarv konstant, knappt hörbar.

en powerbook g5 blir mitt nästa köp i alla fall

Är du en 'insider' ?
En sådan designlösning skulle göra den oerhört läcker designmässigt också! Något åt G5 desk top hållet kanske?

• Oregistrerad
  • 2005-03-11 11:57

Köp en G4! Det tänker jag göra, det finns ingen anledning att vänta, för säg att en pbg5 släpps om mellan 6-12 månader (önsketänkande, tror jag) sedan vet vi ju hur det är med apple och leveranstider på nya produkter. så i bästa fall så har du din pb g5 tidigast 9-15 månader, och det är i bästa fall.

sedan så tror jag att pb g4 har aldrig tidigare varit ett bättre och säkrare köp, de flesta buggarna borde ju vara fixade vid det här laget.

så här tänker jag...

• Medlem
  • 2005-03-11 14:31

om jag hadde jobbat på apple & fått ett hot från steve..."jalla fica G5 nu, annars får du sitta på supporten som får ta emot alla klagomål via telefon" så hadde jag nog gjort en design som baserat sig på xserve kylningen när det gäller datorns basdel, helt klart, äckligt läckert och hotfull/kraftull en sån maskin hadde sett ut, samt feta gapet på baksidan som ser ut som ett jetstråleutblås på ett amerikanskt stealthplan...u got it!

Ursprungligen av P3t3r:

om jag hadde jobbat på apple & fått ett hot från steve..."jalla fica G5 nu, annars får du sitta på supporten som får ta emot alla klagomål via telefon" så hadde jag nog gjort en design som baserat sig på xserve kylningen när det gäller datorns basdel, helt klart, äckligt läckert och hotfull/kraftull en sån maskin hadde sett ut, samt feta gapet på baksidan som ser ut som ett jetstråleutblås på ett amerikanskt stealthplan...u got it!

Du missade en sak, den ska bara bärbar.

• Medlem
  • 2005-03-11 15:04

tog förgivet att vi snackade bärbar
inte omöjligt att fixa en/två luftkanaler i 12" om den blir 13" och får widescreen heller

tror starkt på en kylningslösning som denna, en lågvarvig fläkt som kyler konstant kan va extremt tyst, och fräsa till då det behövs..

1
Bevaka tråden