Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorhastighet i Mac mini

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 16:31

Hej. Jag tänkte fråga er, kan man ändra processorhastighet i strömspararen? Jag menar då att man kan sänka hastigheten så att datorn inte går på högvarv.. Många säger att fläkten har gått upp efter uppdateringen av 10.3.8, och det gjorde min dator.. Jag har en Mac Mini 1.25 GHz.. Jag gjorde en ominstallation av Mac OS X, och det hölls sig ungefär en dag.. Nu är den uppe i högvarv igen.. Jag har tittat runt lite och sett att det går att ändra i iBook och PowerBook, och en iMac G5 17" .. Men går det inte att ändra i en Mac Mini?

MVH David

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 16:42

Eftersom det håller sig en dag : Vad har du för daemons igång och hur mycket drar dom?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 17:47
Ursprungligen av Pär:

Eftersom det håller sig en dag : Vad har du för daemons igång och hur mycket drar dom?

Du får ursäkta, men vad tusan är "daemons" ? Vilka program jag har uppe eller?

Firefox, Adium X och BitTorrent just nu..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 17:57

Daemons är program som sköter sig själva (i regel). I princip alla program som du själv inte startat. Det kan dock vara en ftp-daemon du startat för att minin ska agera ftp-server.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 18:11
Ursprungligen av rixard:

Daemons är program som sköter sig själva (i regel). I princip alla program som du själv inte startat. Det kan dock vara en ftp-daemon du startat för att minin ska agera ftp-server.

Okej... Menar han att jag ska kolla i Aktivitetskontroll och säga vilka program det är där som körs?

Aktiva processer:

pmTool
Aktivitetskontroll
BitTorrent
Firefox
Geektool
Finder (som verkar dra över 80 % av kraften!)
Windowserver
och kernel_task

Varför drar Finder så jäkla mycket CPU-kraft?
Finder drar inte alltid över 80 %, men runt där i alla fall..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 18:22

Precis det är det han menar, korrekt uppfattat.

Tyvärr sitter jag inte vid en mac förrän 17/3 eller tidigare så jag kan inte kommentera hur mycket cpu finder drar.

Hur mycket drar Windows-server?

Vad gör du i finder när det ligger uppe i 80%? Gör du inget alls i den bör den ligga nere på 0 nästan. Det låter underligt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 18:49
Ursprungligen av rixard:

Precis det är det han menar, korrekt uppfattat.

Tyvärr sitter jag inte vid en mac förrän 17/3 eller tidigare så jag kan inte kommentera hur mycket cpu finder drar.

Hur mycket drar Windows-server?

Vad gör du i finder när det ligger uppe i 80%? Gör du inget alls i den bör den ligga nere på 0 nästan. Det låter underligt.

Okej, du får säga till sen då.

Jag har inte den på faktiskt, inte haft den påslagen sen jag fick min Mac Mini
Jag vet inte riktigt, jag har ju "bara" 3 program uppe, ändå drar den runt 60-80 %
Det är väldigt konstigt, ja.. Och fläkten går på högvarv :/ Det var det min fråga egentligen var.. Vad man kan göra åt det.. Fast som sagt, det har väl något med Finder att göra.

Om du menade WindowServer så drar den inte mycket.. 3.70 % just nu inte mer än 10 % i alla fall..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 19:15
Ursprungligen av dayweed:

Okej, du får säga till sen då.

Jag har inte den på faktiskt, inte haft den påslagen sen jag fick min Mac Mini
Jag vet inte riktigt, jag har ju "bara" 3 program uppe, ändå drar den runt 60-80 %
Det är väldigt konstigt, ja.. Och fläkten går på högvarv :/ Det var det min fråga egentligen var.. Vad man kan göra åt det.. Fast som sagt, det har väl något med Finder att göra.

Om du menade WindowServer så drar den inte mycket.. 3.70 % just nu inte mer än 10 % i alla fall..

Jag säger till när den kommer. Jag sitter med linux hemma och jag har aldrig varit med om att ett program drar så där mycket resurser under så lång tid. Så jag får hålla med dom andra som svarat att det beror på nån slags låsning eller att geektools använder finder för nånting. Hursomhelst bör det undersökas...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 19:41
Ursprungligen av rixard:

Jag säger till när den kommer. Jag sitter med linux hemma och jag har aldrig varit med om att ett program drar så där mycket resurser under så lång tid. Så jag får hålla med dom andra som svarat att det beror på nån slags låsning eller att geektools använder finder för nånting. Hursomhelst bör det undersökas...

Provar och avslutar Geektools för ett tag då och ser om det bättrar sig..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-08 18:56

Verkar som Finder låst sig, och drar så mycket CPU-kraft den bara får. Det händer tyvärr ibland - i mina ögon är Finder inte en av Apples mest lyckade programvaror.

Prova starta om Finder - exempelvis med Aktivitetskontroll.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 19:40
Ursprungligen av TERdON:

Verkar som Finder låst sig, och drar så mycket CPU-kraft den bara får. Det händer tyvärr ibland - i mina ögon är Finder inte en av Apples mest lyckade programvaror.

Prova starta om Finder - exempelvis med Aktivitetskontroll.

Det kanske det har :/ Hur startar man om Finder då? Vågar inte trycka på Tvångsavsluta eller Avsluta, något dumt kanske händer då...(?)

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 20:12
Ursprungligen av dayweed:

Det kanske det har :/ Hur startar man om Finder då? Vågar inte trycka på Tvångsavsluta eller Avsluta, något dumt kanske händer då...(?)

Att tvångsavsluta ett program ska inte vara något problem. Det enda som händer är att du förlorar eventuell information du ej sparat. Eftersom du inte använder finder bör det inte vara ett problem.

Vad hände när du stängde av geektools?

Har du inte använt finder nånting än?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 20:15
Ursprungligen av rixard:

Att tvångsavsluta ett program ska inte vara något problem. Det enda som händer är att du förlorar eventuell information du ej sparat. Eftersom du inte använder finder bör det inte vara ett problem.

Vad hände när du stängde av geektools?

Har du inte använt finder nånting än?

Okej, då provar jag det strax då...
Nej, jag tror inte det i alla fall... Jag har bara haft min Mac Mini i en månad så jag har inte utforskat allting.. Dessutom är jag inte så inne på det här med UNIX osv..

Haha! På en gång så gick fläkten ner när jag avslutade Finder

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 20:28
Ursprungligen av dayweed:

Okej, då provar jag det strax då...
Nej, jag tror inte det i alla fall... Jag har bara haft min Mac Mini i en månad så jag har inte utforskat allting.. Dessutom är jag inte så inne på det här med UNIX osv..

Haha! På en gång så gick fläkten ner när jag avslutade Finder

Pröva att slänga com.applefinders.plist och starta om.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 18:59

Du ligger inte och indexerar diskar (för sökfunktionen) eller något liknande?
Annars skall som sagt finder inte dra något att tala om… (Men geektool mojsar väl med finder så vem vet )

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 19:43
Ursprungligen av Pär:

Du ligger inte och indexerar diskar (för sökfunktionen) eller något liknande?
Annars skall som sagt finder inte dra något att tala om… (Men geektool mojsar väl med finder så vem vet )

Indexerar diskar? Jag förstår inte :/ Finder verkar dra mycket ändå, jag har avslutat Geektool nu..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 20:22

Nä det är förståeligt; UNIX känns som grekiskan när man först sätter sig vi det. När man suttit ett tag så inser man att det finns stora fördelar i det. Så OS X är en perfekt hybrid.. ett fint och lättanvändlig grafiskt gränssnitt för dom flesta användare samt terminalen för dom är mer intresserade av hjärtat i macen.

Va bra, då har vi löst det problemet med fläktarna iaf. Nånting med finder som låst sig...toppen!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 21:22
Ursprungligen av rixard:

Nä det är förståeligt; UNIX känns som grekiskan när man först sätter sig vi det. När man suttit ett tag så inser man att det finns stora fördelar i det. Så OS X är en perfekt hybrid.. ett fint och lättanvändlig grafiskt gränssnitt för dom flesta användare samt terminalen för dom är mer intresserade av hjärtat i macen.

Va bra, då har vi löst det problemet med fläktarna iaf. Nånting med finder som låst sig...toppen!

Hehe, precis.. Jag förstår inte speciellt så mycket.. Har ju suttit vid Windows så himla mycket..
Exakt... Terminalen är ett trevligt verktyg.. Jag lär mig tids nog..

Jepp, det är väl Finder som drar sådan kraft..Som gör att fläkten går upp i högvarv.. Kentor sa att jag skulle ta bort någon fil men den hittar jag som sagt inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 20:40

Kentor: Okej, var slänger jag com.applefinders.plist?

Som jag sa, jag är inte så inne på det här med Mac OS X ännu.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 20:51

Dra den till docken (längst nere på skärmen eller på sidorna om du ställt in det så. Där du ser alla program osv...) där finns det en papperkorg. Dra filen dit.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 20:58
Ursprungligen av rixard:

Dra den till docken (längst nere på skärmen eller på sidorna om du ställt in det så. Där du ser alla program osv...) där finns det en papperkorg. Dra filen dit.

Ja jo, DET förstod jag.. Men var hittar jag själva filen com.applefinders.plist ?
Jag måste ju hitta den först innan jag kan slänga den, hehe.. Ni får vara lite mer specifika på vad ni menar..

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 21:01
Ursprungligen av dayweed:

Ja jo, DET förstod jag.. Men var hittar jag själva filen com.applefinders.plist ?
Jag måste ju hitta den först innan jag kan slänga den, hehe.. Ni får vara lite mer specifika på vad ni menar..

Enklast är ju att söka efter den sen kan man dra den direkt från "rutan". men annars ligger den i Biblioteket under Preferences.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 21:05

jag stavade lite fel den heter: com.apple.finder.plist

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 21:20
Ursprungligen av Kentor:

Enklast är ju att söka efter den sen kan man dra den direkt från "rutan". men annars ligger den i Biblioteket under Preferences.

Jag hittar faktiskt inte com.apple.finder.plist . . Och jag har sökt efter den.. Hittar bara massa annat.. Får söka vidare. Eller så kanske den bara inte finns där?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 21:00

Då missuppfattade jag det du skrev; ber om ursäkt för det. Du tar inte illa upp va?

Var du hittar filen kan jag inte hjälpa dig med då jag inte sitter vid en mac just nu. Prova sök efter plist filer eller nåt. Annars får vi se om nån av rävarna hjälper till.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 21:24
Ursprungligen av rixard:

Då missuppfattade jag det du skrev; ber om ursäkt för det. Du tar inte illa upp va?

Var du hittar filen kan jag inte hjälpa dig med då jag inte sitter vid en mac just nu. Prova sök efter plist filer eller nåt. Annars får vi se om nån av rävarna hjälper till.

Nejdå, jag tog inte illa upp.. Tänkte om ni gjorde det på grund av att jag skrev lite märkligt kanske..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 21:11

Stäng av BitTorrent! Tror att det är den som kan spöka för andra aktiviteter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 21:18
Ursprungligen av magnur:

Stäng av BitTorrent! Tror att det är den som kan spöka för andra aktiviteter.

Jag stängde av Finder, då gick fläkten ner. BitTorrent stänger jag ner efter att filen är klar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-08 21:26

Ber om ursäkt om jag skriver så många inlägg på raken, men nu hittade jag den filen.. !

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-08 21:30

Nja du skrev: var slänger jag filen osv... och då tänker man direkt: var någonstans slänger jag filen.

Det var dock inte så allvarligt. Du har hittat den nu och dina problem verkar lösta så det är en bra afton för dig.

Om du vill lära dig lite mer om UNIX så finns det massvis på nätet bara att söka. Specifikt för OS X har du http://www.macosxhints.com/

Bevaka tråden