Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual boot av PowerBook G4, Mac OS X + Linux ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Undrar om det är någon som har dual boot på sin Mac.

Dvs att man kan välja mellan att boota Mac OS X eller en Linux.

Funderar på att göra detta och är taksam för synpunkter.

MVH
/freeminder

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-08 17:00

hej, jag hade Yellow Dog Linux på min powerbook innan. körde hur fint som helst (den är baserad på redhats distributioner).

när man startade datorn fick man upp en text-boot skärm, där man kunde välja vilket OS man ville starta ifrån (eller bara vänta och så startade standardvalet).

när man skulle göra plats för linux, gjorde man som så att man partitionerade sin hårddisk med mac partitionerna, och några 'blanka'/empty (i diskutil terminologi) där linux grejerna skulle ligga. (Utgår ifrån att OS X inte, standardmässigt, stödjer linux-filsystem.)

(sedan, då man börjar installationen av YDL, fixar installeraren själva partitioneringen för linux (bethövs minst 3 olika partitioner (boot, scratch & os, tror jag))

det enda som var lite besvärligt var att man inte kan lägga YDL på någon annan disk än den interna. kan hända att andra distributioner kan installeras på, tex. en extern disk, så man inte använder för mycket av sin bärbaras begänsade utrymme. Jag tror standardinstallationen ligger på 5-10 gb.

men, med allt installerat var det så smidigt att min programledare började undra varför han inte hade linux på sin powerbook.

lycka till!

/m

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-08 17:12

finns drivrutiner till OSX så man kan läsa Linux (EXT*) partitoner.
www.versiontracker.com

OK

Jag gör ett första försök med Yellow Dog.

MVH
/freeminder

Senast redigerat 2005-03-09 18:29
1
Bevaka tråden