Anrik fotograf vill köpa dator

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 13:41

Hej!

Jag har en affärsbekant som är en väletablerad fotograf med ateljé. När han såg hur jag jobbade (jag filmar bröllop) med olika maclösningar blev han minst sagt nyfiken på att själv börja med digitala lösningar. Han har kunder som vill ha digitala lösningar och funderat på pc eftersom att han hört att det finns fler program till det. Men när jag försäkrade honom att en maclösning kan nog vara ett mycket intressant alternativ.

Själv vet jag att foto tar relativt liten plats i hd. Photoshop är given programvara som han behöver köpa till. Kan det vara något annat program som han kan behöva? Sedan funderar jag på den optimala macen för honom. Vill inte rekommendera ett fartmonster i onödan som bara kostar massa pengar. Vilken dator tycker ni att han bör köpa?

Mvh
Jonas

Bärbart eller stationärt? En iMac 20" med mycket internminne och en extern stor hårddisk skulle antagligen räcka fint. Om du väljer bärbart är nog en Powerbook 12" rätt bra eftersom den är så liten och sedan en 20-23" skärm i studion.

Jag har kört Powerbook 17" i något år men bytte till en 12" nyligen och är förvånansvärt nöjd över bytet. Smidig liten kärra som får jobbet gjort till ett lågt pris.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 14:02

Eftersom det är foto det handlar om, antar jag att skärmen är av stor betydelse. Fotografer brukar vara "picky" som faan med det där. Så jag vet inte....en stationär med separat skärm, förslagsvis en större CRT-skärm är mitt förslag.

Förresten - kan fotografer vara anrika? Hähä...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-08 14:08
Ursprungligen av petsematary:

förslagsvis en större CRT-skärm är mitt förslag.:D

Kan detta vara något för fotografen?
ElectronBlue22

Lacie är ett självklart val för fotografer/grafiker, dessutom extremt prisvärda!

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 14:51

Den där och en av de mindre PM så... och fett med RAM i burken för Photoshop äter RAM som en vithaj äter sälar.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-08 15:18

...blir nog svårt att hamna under 30000:- med dom prylarna. Men är man professionell fotograf så ska man väl ha professionella grejer, eller?

• Medlem
  • Kristianopel
  • 2005-03-08 15:39

HerrGud!!!!!!
CRT-skärm, vem fn vill ha en sådan idag?
Förslaget med iMac 20" var bra tycker jag. Säger en som dagligen jobbar med bilder på en prepress och som är utbildad fotograf och jobbat som sådan i en himla massa år och som just nu har börjat med digitalkamera. Platta skärmar är helt ok, och är man yrkesman så vet man att använda sin kunskap lite mer än att bara lita på en datorskärm. Arbetsmilösynpunkter väger väldigt tungt när man sitter vid en dator ofta och då är CRT helt förkastligt.

Släng era CRT-skärmar i återvinningsanlägggningen.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

HerrGud!!!!!!
Förslaget med iMac 20" var bra tycker jag. Säger en som dagligen jobbar med bilder på en prepress och som är utbildad fotograf och jobbat som sådan i en himla massa år och som just nu har börjat med digitalkamera. Platta skärmar är helt ok, och är man yrkesman så vet man att använda sin kunskap lite mer än att bara lita på en datorskärm. Arbetsmilösynpunkter väger väldigt tungt när man sitter vid en dator ofta och då är CRT helt förkastligt.

Jag är inte på något sätt proffs på digitalfoto, så jag borde kanske inte lägga mig i, men jag tycker att det verkar vara riktigt dumt att inte skaffa så bra skärm som möjligt om man nu vill jobba med digital bild, och om man har det som enda inkomstkälla så borde det väl motivera att ha både och, om man nu tycker det är förkastligt att se in i en crt hela dagarna?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-03-08 17:40

HerrGud!!!!!!

Jag sitter med LaCie22:er....och så gör mina kollegor också. Ingen av oss vill byta till TFT idag!

Thomas Carlén/ Yrkesfotograf som jobbat digitalt i mer än tio år.

• Medlem
  • Kristianopel
  • 2005-03-08 18:44
Ursprungligen av ThomasC:

Jag sitter med LaCie22:er....och så gör mina kollegor också. Ingen av oss vill byta till TFT idag!

Thomas Carlén/ Yrkesfotograf som jobbat digitalt i mer än tio år.

Har avverkat några LaCie22:or och några Radius, tycker inte de imponerar så mycket faktiskt. Tunga, luktar bränt damm och ger trötta ögon. En väl kalibrerad TFT mäter sig utan tvekan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 21:26

Har avverkat några LaCie22:or och några Radius, tycker inte de imponerar så mycket faktiskt. Tunga, luktar bränt damm och ger trötta ögon. En väl kalibrerad TFT mäter sig utan tvekan.

Kan bara hålla med,, min 2 ton tunga Radius var jätte bra,, tills jag insåg att den inte var det :)..

• Medlem
  • 2005-03-08 17:11

iView MediaPro skulle jag rekommendera honom att köpa för katalogisering och visning av bilder.

• Medlem
  • Kristianopel
  • 2005-03-08 18:48
Ursprungligen av maco:

iView MediaPro skulle jag rekommendera honom att köpa för katalogisering och visning av bilder.

Köpte precis iView Media Pro. Jag har tänkt att arkivera DNG (digitala neg), men om man "framkallar" i Photoshop eller något annat program som hanterar raw-filer så följer inte uppdateringarna med till iView, ganska irriterande. Men å andra sidan så hanterar Portfolio DNG-filer precis lika dåligt, om inte sämre.

/edit rättstavning

Senast redigerat 2005-03-08 22:11
  • Medlem
  • Kristianopel
  • 2005-03-09 08:08

Var nog lite "itchig" igår - ursäkta, men vidhåller ändå att TFT är en utomordentligt bra skärm idag att använda för fotografer och annat löst bildfolk.

Sedan tycker jag att du självklart ska rekommendera honom en mac. Blev övertygad förra veckan att mac är den absoluta bästa plattformen. På mitt jobb har vi haft fritt val när det gäller hempc. De flesta har valt pc, i synnerhet de som har haft liten datorvana!!! En av dessa, lite äldre än jag, har haft 2 hempc och alltså då haft pc i ungefär 6-7 år. Det han har gjort på den är patientsen. Hans barn har använt den lite mer förstås. I höstas köpte han en liten digitalkamera och jag hjälpte honom att installera programvaran (tog väl någon halvdag). Men han klagade över att han inte förstod hur han skulle göra för att göra bildspel och bränna - allt var dessutom på engelska. Så då visade jag honom hur det skulle kunna gå till på en mac. Det ser ju lätt ut sa han, men det är väl bara föra att du gör det, om jag skulle göra det så skulle det inte gå.
Men då övertalade jag honom att byta till mac, medveten om att jag kanske skulle få lägga ner mycket tid på att lära honom mac, och kanske sedan få gliringar om att "mac är ju mycket svårare". Efter mycket funderande och tvekan bestämde han sig. Vi köpte en iBook för då kunde han ju lätt ta med den till jobbet när han ville få saker förklarade för sig. Jag installerade och körde igång datorn, visade docken och la dit de program han behövde, la in epost - den hade han inte tömt på 3 år!!! För säkerhets skull la jag in en patients också!

På måndagen hade han med sig datorn, för han kunde inte skicka iväg epost. Miss av mig, hade glömt att lägga in telias smtp-server - bara vår egen, och Telia spärrar ju alla andra smtp än sin egen. På denna helg hade han lagt in bilder från sin kamera, gjort bildspel, hämtat epost, lagt in en egen bakgrundsbild. Jag var nästan förstummad! Så sa han att så mycket som jag har lärt mig på dessa dagar har jag inte lärt mig så länge jag haft windows!

Så, långt utlägg, men var inte rädd för att rekommendera mac till någon som är datorovan.
Jag skulle rekommendera en iMac 20". Inga konstiga sladdar att koppla, allt på svenska, lätt att ta med sig om man skulle behöva, mer minne naturligtvis, jag kör på min PB med 1GB internminne och det går utmärkt bra. Sedan kanske det blir aktuellt med en större dator, om han ser fördelarna med digitalfotografering.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 08:54

Du har väl vissa poänger i ditt TFT-resonemang i och för sig. Fast för de som ändå vill köra CRT går det ju att sätta ett filter framför dem som blockerar 99% av strålningen och förhindrar partikelvandringen.

• Medlem
  • Kristianopel
  • 2005-03-09 10:07

Man får inte stirra ihjäl sig på skärmar och kalibrering. Det är fysiskt omöjligt hävdar jag att få en skärm att helt överensstämma med exempelvis ett tryck. Redan det faktum att bildskärmar är lysande färger och en bild från en skrivare eller ett tryck är påsiktsbilder, och som alltså är reflekterande, gör det omöjligt att få en bra överensstämmelse. Det går att få det hyfsat bra, men tyvärr, det krävs lite yrkeskunskap också för att få en bra bild ur en dator.
En yrkesman är naturligtvis hjälpt av en bra kalibrerad skärm, men det går inte att helt förlita sig på skärmvisningen, utan man måste ha den nödvändiga kunskapen om färgtemperatur, histogram mm. Man mäter alltså upp bilden och ser värdena i siffror och använder sin yrkeskunskap och känsla för att få en bra bild.
Och då tycker jag att eftersom TFT inte "lyser" så mycket som en CRT gör att det är lättare att få en bra upplevelse av hur trycket kommer att bli.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-09 11:57

Jag har tipsat tidigare, och jag fortsätter att göra det...min egen skärm förstås från LaCie. En LCD till ruskigt lågt pris på InWarehouse . Enligt många olika testare är det en fantastisk skärm för pengarna. Nitton tum dock. Läste precis en norsk test som var helt begeistrad över hur korrekt färgåtergivningen är: Dessutom undrade han om dom verkligen inte hade skrivit fel i specen om att skärmen har 25ms responstid, dvs den borde i praktiken vara mycket lägre. Ett mycket bra betyg. Rekommenderar varmt. Lägg därtill en G5a 2.0 å så e den dgitala fotostudion en bra bit på vägen.

Senast redigerat 2005-03-09 13:58
1
Bevaka tråden