Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skada i höljet på Powerbook 12tum!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten skada på min splittnya Powerbook 12”.
Det är precis ovanför cd/dvd-läsaren, aluminiumhöljet är lite utåtbuktat.

Verkar som det släppt i överkant, och på något sätt böjt sig.
Nästan direkt efter att jag fick min Powerbook (för 2 veckor sen), upptäckte jag att höljet på just det stället buktade lite mer utåt än på resten av sidan… verkade inte så farligt då, så jag struntade i det.

Någon som haft liknande problem/skador, vad rekommenderar ni?

Kan man på nåt sätt böja tillbaka detta själv, kanske ?

EDIT: Tilläggas kan att jag varit mycket försiktig med datorn, upptäckte det när jag plockade ur den ur mitt "Tucano Second skin".

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-03-07 17:41

Ta en ny bild. Den här var lite väl suddig. Jag tycker dock att det är något du skall reklamera där du köpt den.

Har aldrig hört om plåtspänning som gjort en sådan buckla, men omöjligt är det ju inte.
Alternativt att den fått en smäll innan den kom till dig.
I vilket fall ska du ha en ny burk, helt klart.

Om du stänger locket och tittar längs med linjen mellan lock och den utbucklade sidan, ser det ut att vara en knäck på locket också så har du kanske råkat klämma till den själv utan att märka det.
Ett second skin skyddar ju i stort bara mot repor.

Att knyckla tillbaka plåten kan bli svårt, det ser ju ut att finnas ett "överskott" av plåt nu, och det blir svårt att få den sidan i flush med kanten igen.
Risken finns ju att man knöglar till den på andra ställen om man tvingar in den bara.

Jag har en nästan exakt likadan utbuktning på min 12" powerbook som jag har varit mycket försiktig med. Tror det är värmerelaterat.

Tack för svaren!!

Datorn är beställd från AppleStore, har haft den i ungefär 2 veckor.

Att den buktade ut något på det stället märkte jag nästan direkt efter att jag packat upp den … tänkte dock inte så mkt mer på det, eftersom det inte verkade vara någon större fara,
men nu har den utbuktningen blivit mkt större än tidigare.

Det finns ingen knäck i locket, och jag är säker på att den inte fått några smällar..
har haft den i ett second skin, som jag haft i en datorväska.

Ursprungligen av Errol Garner:

Jag har en nästan exakt likadan utbuktning på min 12" powerbook som jag har varit mycket försiktig med. Tror det är värmerelaterat.

skulle det ju kunna vara iofs,

hur länge hade du haft datorn innan det blev så ?? har du försökt byta den ?

Ursprungligen av JoakimOlsson:

skulle det ju kunna vara iofs,

hur länge hade du haft datorn innan det blev så ?? har du försökt byta den ?

3-4 månader ca: , nej jag har inte försökt byta den behöver den och är inte så petig men lite dåligt är det att konstruktionen inte är 100%-ig.

ok! ska kolla med applestore i morgon i alla fall... datorn är ju bara 2 veckor gammal

har ringt Apple idag, verkar som det kommer att lösa sig.

datorn skall in på reparation hos MacForum i Göteborg nu.... så man hoppas ju att det inte tar alltför långt tig att få det fixat,

någon med erfarenhet av apples reparationer, är dom hyfsat snabba eller ?
(beror väl på vad det gäller iofs)

Varierar nog mycke - hade en iBook (dasslocket) som var borta ca: 2 månader (Holland) men å andra sidan hade jag en 17" skärm som bara var borta 2-3 dygn även fast den var i Holland och vände. Mitt intryck är att dom har blivit bättre, men det är å andra sidan lite subjektivt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:35

Har en liknande skada på min 12" PowerBook. Har haft den sedan i höstas. Skadan fanns inte där från början, minns dom inte riktigt när jag såg den första gången. Utbuktnaden är mindre än en millimeter och syns kappt om man inte vet om den. Känner inte att det är värt besväret att skicka in den för att få det fixat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-08 23:49

Jag har en precis likadan skada på min PB. Precis bredvid end/pil tangenten. Bilden du bifogade Joakim skulle kunna föreställa min maskin, så lik är den.

Jag vet inte när den uppstått då jag noterade den första gången för ett par månader sen men då bara antog att jag måste slagit i på något sätt när jag haft datorn i väskan.

Nu gör den ju ingen större "skada" iofs. förutom att störa maskinens perfekta estetik i övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 14:33

....jag har liknande "skador" på min nya Powerbook....inte så mkt o grina över, det är en massproducerad produkt i metall så 100%ig passform skall man nog inte räkna med. Då blir man bara besviken som herrarna här....

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 20:36
Ursprungligen av nilsson_:

Har en liknande skada på min 12" PowerBook. Har haft den sedan i höstas. Skadan fanns inte där från början, minns dom inte riktigt när jag såg den första gången. Utbuktnaden är mindre än en millimeter och syns kappt om man inte vet om den. Känner inte att det är värt besväret att skicka in den för att få det fixat.

Hade en lite mindre (men likadan) utbuktning på min nya 15" powerbook, hade haft den i 2 dagar innan jag upptäckte det.
Jag har knappt kunnat sova (nästan) så idag efter jobbet plockade jag fram min verktygslåda som underbart nog innehåll den där torx skurmejseln man behöver (hade tydligen köpt en sån på Clas Ohlson för ett par år sedan då man krankade upp sin xbox hehe).
Bara att skruva bort skruvarna som finns beskrivet på pbfixit.com och lyfta upp överdelen.
Sedan tar man något halvhårt/mjukt i plastväg som inte skadar med repor och annat och trycker in några gånger försiktigt tills den är rak som filmjölk.
Jag använde botten på handtaget av en tång som hade mjukt handtag.
Tog kanske 30 minuter men det var det värt, så sjukt skönt att slippa tänka på den där

Ett tips dock är att klä dig lätt för du kommer att svettas och stressa inte. Vissa skruvar på sidorna kanske sitter hårt så det gäller att du har rätt minimejslar för jobbet.
Jag tog ett A4 ark och ritade en bild på powerbooken och placerade skruvarna på rätt plats för enkel montering.

1
Bevaka tråden