Webbtestdator?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-03-06 00:20

Hejsan,

Om jag BARA ska köpa en beg. mac för att se hur saker och ting ser ut i IE 5 och Safari när jag kodar sidor, vad klarar jag mig med då? Det billigaste man kan komma undan med? Jag har sett en massa burkar på blocket som är väldigt billiga (under 1500) men kan jag köra dessa browsrar i dessa? Jag ska alltså bara öppna en websida, inget annat.

Tacksam för svar!

Mvh - Snobba

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-06 00:46

300mhz och uppåt borde väl duga fint.
Helst med OS X också så du kan köra alla webbläsare.

Skulle det inte fungera med www.pearpc.net ?
En emulator för att köra Mac OS på en x86:a Det kommer inte gå snabbt men om du bara vill testa hemsidor så kanske det räcker.

En gammal iMac skulle nog funka fint. Det går nog att få tag på en för ca 1000 kr. Tänk på att OS X bör ha 256 MB ram även för en sådan enkel uppgift. Jag tror att kravet för att OS X ska gå igång är 128 MB, men det är nog inte att rekommendera.

• Medlem
  • Lidköping
  • 2005-03-06 08:18

Tack för alla svar...Ja, det verkar som om det kommer att bli en Imac, ska ut och leta en billig en för de verkar ju superbilliga. Samtidigt som de är ganska små. Ska tänka på det där med ramen så att det inte blir HUR segt som helst.

Med vänliga hälsningar,

Snobba

• Oregistrerad
  • 2005-03-06 12:48

Jag tror du kommer klara dig finfint med 128MB, webbläsare tar inte alls speciellt mycket, och du kommer ju inte ha massa program igång samtidigt heller.. kolla om du har något lämpligt minne innan du köper en så kan du nog komma riktigt billigt undan genom att köpa en som har lite minne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 12:56

Javisst, köp en så billig Mac OS X-kompatibel dator som möjligt och sälj sedan onödiga komponenter som tex allt minne utom 128 MB. Webbläsartest kräver ingen som helst kraft eller funktion - om du inte ens tänker använda datorn alltså, utan bara testa webbsidor ibland. Med bara 128 MB kommer allt att sega olidligt mycket, men har du bara Safari öppet kommer det inte att märkas.
Du kanske kan få tag i en iMac rev.A eller en beige PM G3 för 500 kr om du har tur.

• Medlem
  • Lidköping
  • 2005-03-06 17:46

Perfekt! En Imac är ju verkligen urbillig nu för tiden och om man kommer över någon under 1000 kr så vore det ju perfekt. Är på jakt!

Vore kul att veta hur man kan jämföra en Imac G3 400mzh med snabbheten av en pc processor. Vad kan det motsvara?

Mvh - snobba

P.S. Sedan är det ju ett billigt sätt att bli en stolt mac-ägare. En långsam sådan endock.

Senast redigerat 2005-03-06 21:18
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-06 18:15
Ursprungligen av snobba:

Perfekt! En Imac är ju verkligen urbillig nu för tiden och om man kommer över någon under 1000 kr så vore det ju perfekt. Är på jakt!

Vore kul att veta hur man kan jämföra en Imac G3 400mzh med snabbheten av en pc processor. Vad kan det motsvara?

Mvh - Martin

P.S. Sedan är det ju ett billigt sätt att bli en stolt mac-ägare. En långsam sådan endock.

Går inte riktigt att jämföra men en PPC G3@400 med hyfsat med minne (512 MB) är fullt användbar med senaste OSX. För att köra XP SP2 skulle jag inte vilja ha något slöare än en P4@1Ghz. Därmed inte sagt att en G3 är dubbelt så snabb...

Min syrra har för övrigt en första generationens iMac (233 MHz) med 640Mb och en 40Gb hårddisk. Hon kör 10.3 (Panther) och använder datorn till alla förekommande uppgifter i hennes studier och hon är otroligt nöjd och har aldrig klagat på hastigheten. Så en iMac kommer bli klockren åt dig tror jag.

1
Bevaka tråden