PM Digital Audio och Quicksilver, vad säger användarna?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-04 14:38

Står i begrepp att byta ut min G4 400 'Sawtooth' för att skaffa antingen en DA eller QS. Om just du har någondera, vad tycker du? Prata för din vara!

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 14:55

DA533:
Gammal och omodern och ganska långsam, men funkar och funkar...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-04 15:02
Ursprungligen av Pär:

DA533:
Gammal och omodern och ganska långsam, men funkar och funkar...

Låter inte bra

Då är kanske en QS bättre? Har du uppgraderat något?

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 15:43
Ursprungligen av BoP:

Har du uppgraderat något?

Vore väl vansinne med tanke på vad de är värda

QS är nästan samma förutom processorhastighet (och 33mHz på minnesbussen och formatering av skivor över 127GB)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-04 17:25
Ursprungligen av Pär:

QS är nästan samma förutom processorhastighet (och 33mHz på minnesbussen och formatering av skivor över 127GB)

Det där tror jag är fel, DA har också 133MHz bus. Båda har också ATA-66.
Faktum är att jag tror det sitter exakt samma moderkort i DA & QS.

• Medlem
  • 2005-03-04 17:38

Har en 2:a generationens QS på 933 MHz, funkar som en klocka. Har köpt till en extern HD, annars har jag inga som helst planer på att byta inom den närmaste tiden. Fast viss låter fläktarna en del...

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 17:42
Ursprungligen av hugg:

Det där tror jag är fel, DA har också 133MHz bus. Båda har också ATA-66.
Faktum är att jag tror det sitter exakt samma moderkort i DA & QS.

Var det MD som det kom 166 och ATA-100 då?
Nu blev jag osäker Så jag kollar
lowendmac säger ATA66 på QSrev1 och ultraATA (plus bättre grafik) på QS rev2 (feb. -02)
Lets call it a draw
Men DDR (167MHZ minnesbuss) kom inte förrs på MD - You got me there…

Hur som helst inga dåliga burkar - men dom börjar ju bli en tre á fem år så det är ju inte så hightech längre direkt… Men dom verkar slitstarka… Datorernas 240/740 kanske Eller PIII

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-04 18:11

Jag har en QS 800 (eller ja... 800 från början) Rev.2 2002a alltså. Hur kollar jag om det är ATA-66 eller ATA-100 enkelt (utan att testa med en disk större än 127GB).

Skulle vara bra att veta lite snabbt, då den byter ägare i morgon. (Jag har sagt ATA-66).

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-04 18:32
Ursprungligen av Pär:

Var det MD som det kom 166 och ATA-100 då?
Nu blev jag osäker Så jag kollar
lowendmac säger ATA66 på QSrev1 och ultraATA (plus bättre grafik) på QS rev2 (feb. -02)
Lets call it a draw
Men DDR (167MHZ minnesbuss) kom inte förrs på MD - You got me there…

Hur som helst inga dåliga burkar - men dom börjar ju bli en tre á fem år så det är ju inte så hightech längre direkt… Men dom verkar slitstarka… Datorernas 240/740 kanske Eller PIII

QS 2002 låter som om det kan vara en bra burk att satsa på. För att få hightech är det endast G5 som gäller! En QS 2002 kan man uppdatera allteftersom. Vad gäller ljudnivån går det ju alltid att skaffa en annan fläkt. På tal om fläkt. Är det möjligt att köpa separat fläkt/kylfläns till Sonnet kort? Elsystemet (338W) i QS2002 är starkt nog att klara av ATI 9800Pro, och den har AGP4x. År 2007 kan det vara dags att köpa en G6.

• Medlem
  • 2005-03-04 15:55

Min uppgraderade DA/1Ghz är extremt stabil. Sedan 2002 (då jag köpte den) har jag i princip inte haft några problem. Min gissning är att den kommer rulla på i minst tio år.

Jag ska iofs gör mig av med den, pga av att jag försöker minimera maskinparken, men det beror inte på att den är slö eller dålig på något sätt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-04 16:19

BoP, du vet vad jag tycker. Ska du ändå uppgradera processorn och byta grafikkortet, så är det smartare att köpa en DA. Det är ju i princip det enda som skiljer DA och QS åt, som även Pär konstaterar.

Undvik 733 och 800 Mhz-varianterna på QS, eftersom de saknar L3-cache. Köp hellre en DA 466 eller 533 MHz och uppgradera den till 1 gHz eller 1,2 GHz, alternativt köp en QS 867 eller 933.

Däremot 667 MHz eller 733MHz DA har den eftertraktade L3-cachen på 1 MB.

Tänk även på att QS-modellerna har betydligt högre ljudnivå med alla sina fläktar. Det går visserligen att åtgärda, men kräver ju att man är lite händig.

Sen tycker jag att DA är snyggare än QS, men det är ju en smaksak.

Dubbelproppare (QS och MDD) kostar ju lite mer och närmar sig PM G5 i pris.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-04 17:36
Ursprungligen av Macus:

BoP, du vet vad jag tycker. Ska du ändå uppgradera processorn och byta grafikkortet, så är det smartare att köpa en DA. Det är ju i princip det enda som skiljer DA och QS åt, som även Pär konstaterar.

Undvik 733 och 800 Mhz-varianterna på QS, eftersom de saknar L3-cache. Köp hellre en DA 466 eller 533 MHz och uppgradera den till 1 gHz eller 1,2 GHz, alternativt köp en QS 867 eller 933.

Däremot 667 MHz eller 733MHz DA har den eftertraktade L3-cachen på 1 MB.

Tänk även på att QS-modellerna har betydligt högre ljudnivå med alla sina fläktar. Det går visserligen att åtgärda, men kräver ju att man är lite händig.

Sen tycker jag att DA är snyggare än QS, men det är ju en smaksak.

Dubbelproppare (QS och MDD) kostar ju lite mer och närmar sig PM G5 i pris.

Intressant med ljudnivån! Det trodde jag gällde MDD först? Händig! Nu får man vara självrannsakande också, så här på fredag em
Det tycks vara svårt att hitta annat än 733MHz QS.

Jag har tittat på eBay, och är chockad över priserna. Folk betalar £500-600 för en relativt gammal G4. Undrar vad jag kan få för min?

Slutar säkert med en G5 ändå

Tack för den här kommentaren. Kalasmycket matnyttig info.

QS 867 2MB Cache - Panther rullar som en klocka - ingen större skillnad mot en iMac G5 faktiskt ( min kompis har en ) , så länge vi inte pratar ren datacrunch eller grafik. Framförallt gör det skillnad att det är en 7200:a varvare i burken.

Har, M-audio kort, USB2 och en extra HD. har även bytt alla fläktarna så den är ganska tyst.

1
Bevaka tråden