Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Per säger hej!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jahopp, så har man registrerat sig på ett macforum, men vart är macbörken?(!)

Den är förhoppningsviss på ingång, har inte bestämt mig för vilken än, men ni kan räkna med att det kommer dyka upp en eller annan "duger-den-här-till-det-här-eller-ska-jag-välja-en-annan-vad-rekomenderar-ni"-tråd snart.

En macpryl har jag i alla fall, iPoden (20Gb) som jag är mycket nöjd med och fungerar utmärkt i bilen. Annars är det en gammal PC som står och snurrar bredvid mig - och låter förbaskat mycket, så en ny arbetsdator är jag på jakt efter - mer om det i en senare tråd som sagt.

Men, jag har ju inte presenterat mig, förlåt.

Hej, jag heter som rubriken säger, Per, är 19 och pluggar just nu en webb linje på Nackademin, bor i Åkersberga. Gillar och koda och designa hemsidor men kommer nog inte bli mitt yrke - gillar mer det som hobby, men kände att jag kunde lära mig lite mer kodning och själva "tänket" omkring webbskapandet. Men det visade sig inte vara en sådan värst bra linje och efter snart en termin (tror jag, vet inte om det fortfarande är termin1 eller om tvåan har hunnit börja, hur som helst) så jag inte lärt mig speciellt mycket nytt och om det beror på skolan eller mig låter jag vara osagt, det är svårt att vara opartiskt i en sådan diskussion. Så här är lite snabbfakta om mig istället:

Musikgenre:

  • Rock(Ex. Hellacopters, Foo Fighters, Creed. Audioslave, Soundgarden, Temple of the Dog, Alter Bridge, 3 Doors Down, Deep Purple, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Live, Pearl Jam, Velvet Revolver, The Darkness, Stone Temple Pilots, Everlast, Infinite Mass, Faith No More, Van Halen)

  • Alternativ Rock(Ex. Electric Six, Alien Ant Farm, Franz Ferdinand, Queens of the Stone Age, Red Hot Chili Peppers, The White Stripes, To My Surprise, Everlast, Lenny Kravitz, Loveman)

  • Punk Rock(Ex. The Hives, Ramones, The Who, Sex Pistols, Green Day, Good Charlotte, Sum 41)

  • Hård Rock(Ex. Tenacious D, Metallica, Iron Maiden, Glenn Hughes, Backyard Babies, Skid Row, Krokus, Motörhead, Mustasch, Ronnie James Dio, Saxon, Zeno, Scorpions, Rainbow, Queensrÿche, D:A:D, Europe, Thin Lizzy)

  • Grunge(mkt begränsad, är egentligen bara Nirvana)

  • Metal (Ex. Slipknot, Korn, Godsmack, Marilyn Manson(endast Lest We Forget-albumet, Masterplan, Judas Priest, Murderdolls, Nazareth, System Of A Down, Tool, Rammstein)

Söker hela tiden efter ny musik inom de här genrena så om ni har musiktips så skriva mer än gärna om du tror jag skulle gilla det!

Hobby(s?):

  • Webb (xhtml, css, flash, etc.)

  • Grafik formgivning (Photoshop, Illustrator, olika videoprogram etc.)

  • 3D (kan inte mycket, men vill lära mig ordentligt.)

Filmer:
Tänker inte göra som med musiken, men skriver mina favoriter (all-time och som jag kommer på).

  1. Football Factory

  2. This is Spinal Tap

  3. Star Wars (alla)

  4. Napoleon Dynamite

  5. The Boondock Saints

  6. Garden State

  7. Office Space

  8. Requiem for a Dream

  9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

  10. Band of Brothers

  11. Plan 9 From Outer Space

Har säkert glömt något mästerverk jag gillar, var svårare än jag trodde att lista dem.

PC:
Det "viktigaste" som behövs veta.

  • AMD Althon XP 1700+

  • 1024 Gb RAM

  • 80 Gb Hdd x2

  • Geforce Ti 4200 XP

Övrigt så har jag som sagt en iPod och sen jag har en Siemens CX65 mobil (mycket trevlig display).

Kan även tillägga att jag sitter på ett 56k Modem och har alltid gjort det, bor så långt ut i skogen att de vägrar fixa telestationen för bredband.

Så, nu har jag fått med det mest som behövs veta om någon skulle är intresserad, annars ställ gärna frågan ni inte fick svar på

Sen har jag en fråga:
Vad använder ni för bulletin board? Kunde inte hitta det någonstans. vBulletin?

Oj, måste ha varit småstressad när jag skrev inlägget, glömde ju nämna att min största hobby som är poker. Aldrig varit speciellt intresserad av poker förut, men nu när det blommande ut på Internet för något år sen så vart jag fast i Texas Holdem träsket. Alltid kul att spela, även fast man går plus eller minus, men självklart känns det ju bäst när man går plus och får lite extra pengar i kassan.

Senast redigerat 2005-03-02 21:58
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 22:22

oj, det var en utförlig presentation!
Välkommen, även jag är ny och väntar min första mac i dagarna.

mvh, Victor

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-02 22:35

mera en berättelse..:-P taskigt slut, det där med modem..

välkommen givetvis..:-)

Ursprungligen av clabbe:

mera en berättelse..:-P taskigt slut, det där med modem..

välkommen givetvis..:-)

Sällan saker och ting slutar som i sagovärlden, i alla fall inte i mitt liv

Senast redigerat 2005-03-03 09:47

glömde säga

Ursprungligen av ihks:

oj, det var en utförlig presentation!
Välkommen, även jag är ny och väntar min första mac i dagarna.

mvh, Victor

Hej
Vad trevligt, vad blir/blev det för mac?

Och välkommen!

Senast redigerat 2005-03-02 23:05
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-02 22:45

Välkommen själv är jag snart en ny mac användare, min dator kommer snart.

Ursprungligen av Shinzon:

Välkommen själv är jag snart en ny mac användare, min dator kommer snart.

Berätta gärna om era lådor och vad ni använder dem till. eller posta en länk där ni skrivit om den.

Välkommen till dig också

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-02 23:14
Ursprungligen av Gasoline:

Berätta gärna om era lådor och vad ni använder dem till. eller posta en länk där ni skrivit om den.

Välkommen till dig också

Jag har beställt en powerbook och jag hoppas att den kommer innan helgen.

Jag kommer att använda den som jag använder min pc nu, surfar ordnar med mina digitalbilder, och sånt.

Ursprungligen av Shinzon:

Jag har beställt en powerbook och jag hoppas att den kommer innan helgen.

Jag kommer att använda den som jag använder min pc nu, surfar ordnar med mina digitalbilder, och sånt.

Ok, låter mysigt. Du får skriva om vad du tycker om den sen, intresserad, även fast jag är ute efter stationär.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-02 22:46

Tjena, kul att se att det finns fler Åkersberga bor som väljer Mac!!
Jag bor själv i Åkersberga.
Jag skaffade mac för ca 1 år sedan, det vart en Power Mac G5 1,8 DP, grymt bra dator.
men jag har nu även en Power Book 12" som jag är yber nöjd med.
Hoppas du kommer bli lika nöjd som jag över ditt val!

Mvh
Ove

Ursprungligen av Ovsing:

Tjena, kul att se att det finns fler Åkersberga bor som väljer Mac!!
Jag bor själv i Åkersberga.
Jag skaffade mac för ca 1 år sedan, det vart en Power Mac G5 1,8 DP, grymt bra dator.
men jag har nu även en Power Book 12" som jag är yber nöjd med.
Hoppas du kommer bli lika nöjd som jag över ditt val!

Mvh
Ove

Ahh, vad trevligt med bergafolk :), finns det fler?

Ej bestämt vad för mac det blir, men det ska iaf bli en mac. Kommer skriva här i forumet senare och konsultera. Men det kanske dröjer ett tag, ska försöka beta av så många trådar som skrivits om de datorer jag kollar på. Den jag kollat mest på är mac minin, men även och snokar på lite kraftigare datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 23:18

Vilken trevlig presentation! Välkommen.

Ursprungligen av ajaxx08:

Vilken trevlig presentation! Välkommen.

Hehe, tack ajaxx08.
Du har inge musiktips till mig? (eller någon annan för den delen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 23:33
Ursprungligen av Gasoline:

Hehe, tack ajaxx08.
Du har inge musiktips till mig? (eller någon annan för den delen)

Nja, min musiksmak är ganska lik din, så de mesta jag lyssnar på har du redan skrivit ner.
Men Guns N' Roses är bra ibland. Dave Matthews är en riktig höjdare också, men det kanske inte är din musiksmak precis.

Ursprungligen av ajaxx08:

Nja, min musiksmak är ganska lik din, så de mesta jag lyssnar på har du redan skrivit ner.
Men Guns N' Roses är bra ibland. Dave Matthews är en riktig höjdare också, men det kanske inte är din musiksmak precis.

Jo, Guns N' Roses är väldigt upp och ner. Dave Matthews har jag inte hört talas om förut, lyssnade på lite previews på allmusic.com nyss och det skulle kunna funka, rätt skön röst. Får försöka få tag på något album se om det är värt något, tack.

REKLAM
Musik - Beseech - www.beseech.net
SLUT REKLAM

Hej å völkommen!

Ursprungligen av David Molarin:

REKLAM
Musik - Beseech - www.beseech.net
SLUT REKLAM

Hej å völkommen!

Tack

Svenskar? var trevligt. Det lilla jag gillade lätt bra, ska kolla in dem lite mer imorgon.

Nu när vi endå är inne på svensk musik så glömde jag att rekommendera Loveman, rusktigt skönt band, lirar Blues Rock eller vad man ska kalla det - bra är det iaf.

grymmaste presentationen på länge. verkligen trevlig...jamen välkommen då!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-03 06:14

Gasoline: om du gillar att spela musik själv lika mycket som du gillar att lyssna på musik så
kommer du att gilla Garageband, ett klockrent studio program som du får med macen helt
utan extra kostnad. Jag är en gammal amatör musikant, här hittar du två låtar med mitt gammla metal band :
http://hem.mac.se/ovsing/musik/dance.mp3
http://hem.mac.se/ovsing/musik/wildandfree.mp3
I övrigt så är jag en gammal rocker, jag ska ner till Sweden rock i sommar igen på det årliga
besöket
Det ska bli grymt kul att se Motley Crue, Magnum, Yngwie och många till!

Tack martenbjork!

Ursprungligen av Ovsing:

Gasoline: om du gillar att spela musik själv lika mycket som du gillar att lyssna på musik så
kommer du att gilla Garageband, ett klockrent studio program som du får med macen helt
utan extra kostnad. Jag är en gammal amatör musikant, här hittar du två låtar med mitt gammla metal band :
http://hem.mac.se/ovsing/musik/dance.mp3
http://hem.mac.se/ovsing/musik/wildandfree.mp3
I övrigt så är jag en gammal rocker, jag ska ner till Sweden rock i sommar igen på det årliga
besöket
Det ska bli grymt kul att se Motley Crue, Magnum, Yngwie och många till!

Är bara bra på två sak när det kommer till musik, det ena är att lyssna, det andra är att njuta. Försökte med ett band i skolan för länge sen som basist, men det visade sig snabbt att jag inte hade rätt fingrar eller taktkänsla, var inte lika lätt som att headbang som jag hade hoppas.

Ska lyssna igenom låtarna sen - kan inte just nu, vad sköter du för instrument? Det är rätt hög risk att jag också drar till Sweden Rock, känner några grabbar som jag troligen kommer hänga på, men har inte hunnit skaffa en biljett än, dels pga. av pengabrist för tillfället och sen så har jag tvekat lite eftersom jag missade Slipknot - Slayer konserten i stockholm och vill gärna se dem, med de har ju bestämt sig för att dra till Hultsfred, förstår inte varför de inte kune välja Sweden Rock istället, då hade valet varit självklart. Men är inte så sugen på att dra till Hultsfred så hoppas biljetter finns kvar till Sweden Rock ett tag till så jag hinner skaffa lite mer pengar. Kanske ses där då!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-03 12:07

Självklart ska du till sveriges bästa festival
Jag var sångare i bandet.

Lyssnade lite snabb nyss, låter mycket bra, men lyssnade på en gammal laptop med ruskigt dåliga högtalare så ska lyssna sen igen när jag kommer hem. Gjort något mer?

Blir nog en biljett till Sweden Rock, får flytta fram mac köpet någon vecka/månad till.

Sen måste jag tillägga att det här verkar vara ett mycket bra forumt med trevligt folk och glada miner, inte ofta man får ett sånt varmt bemötande när man är ny på ett forum, speciellt inte om man är nästan helt grön på det område forumet berör.

Senast redigerat 2005-03-03 16:31

Vad sköna ni är. Jag vet inga forum där man blir så trevligt välkomnad faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 18:31

Musik mässigt så borde de senare skivorna med Corrosion of Conformity falla i god jord (Deliverance är en fantastisk rock platta). Värt att kolla upp också är Hermano "Dare I say.." som också borde falla i god jord.

På den lite lugnare fronten så rekommenderar jag att kolla upp Joseph Arthur.

Ursprungligen av Tobias:

Musik mässigt så borde de senare skivorna med Corrosion of Conformity falla i god jord (Deliverance är en fantastisk rock platta). Värt att kolla upp också är Hermano "Dare I say.." som också borde falla i god jord.

På den lite lugnare fronten så rekommenderar jag att kolla upp Joseph Arthur.

Tackar så mycket för tipsen. Corrosion of Conformity låter riktigt bra. Även det jag hörde från Hermano smakade som min smak. Kunde inte heller finna något fel på de låtar från Joseph Arthur som jag fick en liten preview på, om inte annat så kändes det som något min bror skulle gilla mycket.

Strömma in med mer musiktips, alla har varit kanon än så länge! fast har bara 5Gb kvar på iPoden

1
Bevaka tråden