Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: OS X 10.4 'Tiger' kommer i April

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xtimmyx:

Och köper du en Mac får du OS X gratis, det är visserligen en hel dator men ändå

Ja betalar man uppåt 28 tusen för en dator är det bra märkligt om inte operativet ingår...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-12 23:27
Ursprungligen av xplane:

Ja betalar man uppåt 28 tusen för en dator är det bra märkligt om inte operativet ingår...

att köpa en PC för 28k utan operativsystem anses itne vara särskillt märkligt. men jag syftade mer på mac mini eller emac faktiskt

Ursprungligen av xtimmyx:

att köpa en PC för 28k utan operativsystem anses itne vara särskillt märkligt. men jag syftade mer på mac mini eller emac faktiskt

Motsvarande pc kostar ca 3500:- inkl operativsystem om man plockar ihop av lösa delar så jämförelsen haltar i vilket fall... Men nu börjar det bli lite väl OT...;)

  • Medlem
  • 2005-03-29 09:39
Ursprungligen av xplane:

Köper man en så kallad OEM-Licens kommer man betydligt billigare undan. Då kostar XP Home 838:- och Pro 1310:-...En OEM licens kan man köpa i samband med inköp av annan hårdvara som har med datorns funktion att beskaffa tex moderkort,hårddisk,processor,tgb eller datormus...

Det stämmer inte. OEM licenser är ganska hårt reglerade, du måste köpa ett moderkort eller något som kan anses vara en central del av en dator. Det kan fungera med en hårddisk, det har gjort det i alla fall. Ett tangentbord eller en mus är inte tillräkligt för att få rät till en OEM av Windows. Den leverantör som säljer Windows på det sättet bryter mot MS regler och kan åka på saftiga böter för det.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Det stämmer inte. OEM licenser är ganska hårt reglerade, du måste köpa ett moderkort eller något som kan anses vara en central del av en dator. Det kan fungera med en hårddisk, det har gjort det i alla fall. Ett tangentbord eller en mus är inte tillräkligt för att få rät till en OEM av Windows. Den leverantör som säljer Windows på det sättet bryter mot MS regler och kan åka på saftiga böter för det.

/hpe

En central del för en dator är just en mus om man eller ett tgb...Datorn fungerar inte med endast en av dom delarna utan båda måste till för att det skall fungera klanderfritt och därmed räcker det med endast ett tgb eller en mus...;)

Ursprungligen av xplane:

En central del för en dator är just en mus om man eller ett tgb...Datorn fungerar inte med endast en av dom delarna utan båda måste till för att det skall fungera klanderfritt och därmed räcker det med endast ett tgb eller en mus...;)

Kan ni inte starta ert xp snack i en annan tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 18:07

Skillnaden där var att man kunde uppgradera från en äldre Windows-version för en dryg tusenlapp.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-12 19:05

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad ni klagar på här. OSX är betydligt billigare än Windows. Även om man räknar Windows uppgraderingar.
Windows XP kostar 3595(!) ink moms och en uppgradering (från tidigast win98) kostar 2295. Om man skulle klara sig på snålvarianten Home så kommer man undan med 2495 för fullversionen och 1150 för uppgraderingen.
Mac OS X 10.3 kostar 1495
Alltså är OSX 300:- dyrare i fullversion än snålversionen av windows i uppgraderingsversion.

Ytterligare info:
Windows 95 lanseras augusti 1995
Windows NT4, augusti 1996
Windows 98, juni 1998
Windows 98SE (betal-uppgradering), maj 1999
Windows 2000, februari 2000
Windows ME, juli 2000
Windows XP, oktober 2001

Att det var länge sedan windows uppgraderades är väl mer ett inlägg i debatten om Longhorn än om Apples prissättning av mjukvara.

Att kalla Säkerhetscentret i XPSP2 som något nytt är rätt snällt mot MS. Brandväggen fanns ju redan från början i XP, och att skriva dit en lite snutt som vissar flashiga bilder på om man kör ett tredjeparts anti-virusprogram och huruvida man har automatiska uppgraderingar på är ju knappast något som man skulle vilja hosta upp pengar för...

Ursprungligen av bollman:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad ni klagar på här. OSX är betydligt billigare än Windows. Även om man räknar Windows uppgraderingar.
Windows XP kostar 3595(!) ink moms och en uppgradering (från tidigast win98) kostar 2295. Om man skulle klara sig på snålvarianten Home så kommer man undan med 2495 för fullversionen och 1150 för uppgraderingen.
Mac OS X 10.3 kostar 1495
Alltså är OSX 300:- dyrare i fullversion än snålversionen av windows i uppgraderingsversion.

Ytterligare info:
Windows 95 lanseras augusti 1995
Windows NT4, augusti 1996
Windows 98, juni 1998
Windows 98SE (betal-uppgradering), maj 1999
Windows 2000, februari 2000
Windows ME, juli 2000
Windows XP, oktober 2001

Att det var länge sedan windows uppgraderades är väl mer ett inlägg i debatten om Longhorn än om Apples prissättning av mjukvara.

Att kalla Säkerhetscentret i XPSP2 som något nytt är rätt snällt mot MS. Brandväggen fanns ju redan från början i XP, och att skriva dit en lite snutt som vissar flashiga bilder på om man kör ett tredjeparts anti-virusprogram och huruvida man har automatiska uppgraderingar på är ju knappast något som man skulle vilja hosta upp pengar för...

Jag kan nog inte mer än instämma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-12 22:18
Ursprungligen av bollman:

Windows 2000, februari 2000

kom inte windows 2000 redan våren 1999?

Ursprungligen av p0tatis:

kom inte windows 2000 redan våren 1999?

nej, 17 feb 2000,, min födelsedag ^_^

//

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 23:29

Personligen så skulle jag kräva M$ på 1500:- i månaden för att jobba med XP, så om man tänker så är OSX skitdyrt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 23:45

Vart vill du komma med dina oklara inlägg??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 00:40

Word!!

Blir nog gratisversionen för mig (som vanligt).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 14:20
Ursprungligen av Code Red:

Blir nog gratisversionen för mig (som vanligt).

Lust att förklara?

  • Medlem
  • 2005-03-13 18:01

OSX är ju värt varenda krona.. Nje det blir nog en uppdatering... om man inte skall passa på att köpa en till dator.. det är ju inte så mycket mer..
Windows skulle ja däremot aldrig få för mig att betala för.. Jag börjar bli riktigt sugen nu.. hoppas man fått någon lön från extra jobb i närheten när det kommer..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 10:13

Om man väntar med att köpa en Mac tills Tiger släppts, får man då med den i den nya datorn?

Ursprungligen av temtem:

Om man väntar med att köpa en Mac tills Tiger släppts, får man då med den i den nya datorn?

Ja det får man.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 10:35
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Ja det får man.

Inte alls säkert. Däremot får du förmodligen pröjsa 200:- får att få hem den senare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 10:56
Ursprungligen av temtem:

Om man väntar med att köpa en Mac tills Tiger släppts, får man då med den i den nya datorn?

När Tiger släppts så levererar AS sina datorer med Tiger.

Tiger verkar färdigt, PDF:er om diverse områden hittar ni här:

http://www.appleinsider.com/news.php?id=969

Bland annat i Spotlight-pdf:en ser man vissa utseendeändringar, och Mail verkar ha fastnat vid det nya fulare utseendet....

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 21:35

Jag tycker nya Mail-utseendet är mycket bättre!

Jag har kört en sen "preview" ett tag nu, jag kan säga att det rockar fett.
Det allra mesta funkar kalas. mail.app har fått sig en rejäl uppryckning, för att inte tala om Safari 2.0 som är dubbelt så snabb som förut.
Sen har vi ju Dashboard och Spotlight också som inte fanns förut, det är häftiga bananer.
Uppgraderingen från Panther till Tiger är större än den som var från Jaguar till Panther.
Vi har något riktigt j-a bra att se fram emot. Och något som kommer att få XP-nördarna att ramla baklänges i drivor.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-28 22:54
Ursprungligen av Nurell:

Jag har kört en sen "preview" ett tag nu, jag kan säga att det rockar fett.
Det allra mesta funkar kalas. mail.app har fått sig en rejäl uppryckning, för att inte tala om Safari 2.0 som är dubbelt så snabb som förut.
Sen har vi ju Dashboard och Spotlight också som inte fanns förut, det är häftiga bananer.
Uppgraderingen från Panther till Tiger är större än den som var från Jaguar till Panther.
Vi har något riktigt j-a bra att se fram emot. Och något som kommer att få XP-nördarna att ramla baklänges i drivor.

Nu tänker jag framåt. Jag tänker lägga Tigern på min nya 120GB hårddisk. Hur kan jag enklast och bäst få över det jag har på min disk nu till den nya, och sedan uppgradera, eller hur är det bästa tillvägagångssättet? Jag vill få in användarnamn och lösenord så smärtfritt som möjligt.

Kopiera allt till nya, sen archive/install. Alla inställningar/personliga filer hänger med, gamla installationen sparas om något missats. Bästa sättet skulle jag tro.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-28 23:20
Ursprungligen av Leftrustle:

Kopiera allt till nya, sen archive/install. Alla inställningar/personliga filer hänger med, gamla installationen sparas om något missats. Bästa sättet skulle jag tro.

Det mest smärtfria sättet att kopiera?

Bevaka tråden