Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 1.8 & Kernel panic

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 10:49

Jag jobbade tillsammans med en annan kille med att fixa ihop lite filmklipp och animationer i Motion. Under produktionen fick vi en kernel panic som jag trodde berodde på en uppdatering av systemet ifrån Jaguar till Panther. Så efter att vi var klara med produktionen så bestämde vi att vi skulle blåsa hårddisken och installera systemet på nytt.

Sagt och gjort igår installerade vi om datorn och allt fungerade som det skulle. Idag skulle vi installera det sista (lite musik och bilder m.m.) och började kopiera över musiken till itunes ifrån en extern HD. Under kopieringen blev det kernel panic.

Datorn är ganska nyligen uppdaterad med 2x256 mb i ram. Kan detta vara en bov i dramat?

I systemloggen står det något om Apple serial RS232. Disken vi kopierade ifrån är en PC formaterad disk. Vet inte vilket filsystem det rör sig om.

Är det någon som har en susning om vad problemet ligger?

Tacksam för hjälp

Kernal Panic tyder många ggr på hårdvaru fel.
Minnena kan klart vara boven i dramat.
Vad är det för minnen?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 11:05

Det är PC3200U-30330 Vilket märke vej jag inte. Det är 4x256 kretsar. Två orginal och två "nya".
De två nya minnerna är köpta på Macoteket om det kan vara till någon hjälp vad det gäller märke.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 18:53
Ursprungligen av Gizz:

Det är PC3200U-30330 Vilket märke vej jag inte. Det är 4x256 kretsar. Två orginal och två "nya".
De två nya minnerna är köpta på Macoteket om det kan vara till någon hjälp vad det gäller märke.

Det är med 99,8% säkerhet något av de nya minnena det är fel på. Jag hade samma problem på min gamla dator.

Kör hardware test.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-02 12:48

Ta ur dom nya minnena o testa utan.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 13:13

Det jobbiga är bara att det blir inte kernel panics så ofta eller så snabbt. Men visst det är ju en lösning som man får prova. Tack

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-02 16:37
Ursprungligen av Gizz:

Det jobbiga är bara att det blir inte kernel panics så ofta eller så snabbt. Men visst det är ju en lösning som man får prova. Tack

Nej. Tar lång tid. Dagar eller veckor.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 20:08

Körde en hardwaretest på den men det fanns inga fel enligt testet. Tror faktiskt att det kan bero på den inkopplade hårddisken. När den kraschade var den inkopplad. En del filer verkar vara lite konstiga efter vi flyttat tillbaka dom. den kraschade inte mer idag men då var inte hårddisken inkopplad.

1
Bevaka tråden