Lätt att bli blåst vid begagnat köp

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-02 10:44

Det är rent otroligt vilka fantasipriser som förekommer på Ibook. Strövade runt på Tradera idag. Vad sägs om följande, en 12# från 2002 med utropspris på 7000:- (500 MHz, 30 GB hd, 256 MB ram). Eller 14# från 2003 för 8000:-!!!
Det är ju sjukt! Stackars människa som eventuellt köper sin dator för det priset. Lagom glad man skulle bli om man upptäcker att man får en helt ny dator med bättre prestanda för några extra korvören..
Likadant är det på Blocket: En G3:a för 7000:-. Ett företag säljer också en G3:a, till "fyndpriset" 7500:-.

Man får ju hoppas att folk läser lite annat än bara annonserna innan de köper sig en Ibook. Tar sig en titt på Apple stores hemsida t.ex eller mactorgets begagnatprislista....

Jag köpte en ibook 600mhz 20gb cdrom för 5200... lite mycket va?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-02 14:43
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag köpte en ibook 600mhz 20gb cdrom för 5200... lite mycket va?

Jo, lite i överkant. Dock: med massa tillbehör, airportkort, maxat ram, bra batteritid (minst fyra timmar) och kringutrustning (väska, fodral, kanske en mus osv) så kan det ju nästan vara ok. Huvudsaken är ju att du är nöjd din dator.

Senast redigerat 2005-03-03 14:59
  • Medlem
  • 2005-03-02 15:57

helt sant det där med tillbehör. G3:or blir ju värda mer om de har airport kort och cd/dvd-brännare helt klart.
Och så länge man känner att man är nöjd och att datorn är värd pengarna så.....

Jag förstår folk som tar 'för mycket' betalt för sina iBooks, man har ju trots allt lagt en del kosing på den själv och utveckling beträffande utrustning, prestanda och pris är ju inte överhäftig om man sitter på året gammal iBook.

Skulle nog 'prova' själv om jag skulle sälja min... Tycker att ansvaret ligger hos köparen att kolla att det är ett pris man är nöjd med och verkar rimligt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 18:30
Ursprungligen av sugplopp:

".." Skulle nog 'prova' själv om jag skulle sälja min... Tycker att ansvaret ligger hos köparen att kolla att det är ett pris man är nöjd med och verkar rimligt.

Så länge det finns folk som köper bärbara mac datorer till "överpris", så får vi andra lida hårt. Även att mactorget.nu lista bestämmer en del, gällande priset, och tydligen utgår många säljare efter den.

Själv lyckades jag få till ett bra köp, dock en Powerbook.

• Medlem
  • 2005-03-02 18:42

Begagnatpriserna följer den lag som handlare av varor har följt så länge jag kan minnas (jag minns minst 10 000 år tillbaka): Lägsta gemensamma nämnare. Uppfylls den inte blir det ingen affär. Jag tror inte att alla datorer säljs till utropspriset.

Ursprungligen av stfm:

Begagnatpriserna följer den lag som handlare av varor har följt så länge jag kan minnas (jag minns minst 10 000 år tillbaka): Lägsta gemensamma nämnare. Uppfylls den inte blir det ingen affär. Jag tror inte att alla datorer säljs till utropspriset.

De gör de inte heller.. Har själv satt ett 30% högre pris än det jag velat ha då jag sålt begagnat. Det har fungerat samtliga gånger, både datorer, musikinstrument, Hifi prylar...

Köparen prutar lite grann och känner sig nöjd och jag har ändå fått ut lite mer än jag hade accepterat som lägsta bud.

Business is business...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 19:30
Ursprungligen av mrsandin:

De gör de inte heller.. Har själv satt ett 30% högre pris än det jag velat ha då jag sålt begagnat. Det har fungerat samtliga gånger, både datorer, musikinstrument, Hifi prylar...

Köparen prutar lite grann och känner sig nöjd och jag har ändå fått ut lite mer än jag hade accepterat som lägsta bud.

Business is business...

Exakt! En bra affär är en affär när både säljare och köpare är nöjd. Priset är oväsentligt så länge dessa två vilkor är uppfyllda!

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

En bra affär är en affär när både säljare och köpare är nöjd.

Det är väl snarare så att bägge parter ska vara lika missnöjda

Men ett problem med de där stänkande dyra buden är att man ledsnar på att leta. Man erbjuds att köpa en två år gammal dator för 90% av priset av en ny, och det är "prutat och klart". Efter ett par sådana så går jag till nyprislistorna istället och får bättre pris/prestanda där.

Jag är lite småsugen på en G4 Cube till vettigt pris, men det existerar ju inte. En fräsch iBook eller nyare Powerbook vore inte heller fel (Pismon börjar kännas lite sliten), men det får jag köpa nytt.

• Medlem
  • 2005-03-02 20:41
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men ett problem med de där stänkande dyra buden är att man ledsnar på att leta. Man erbjuds att köpa en två år gammal dator för 90% av priset av en ny, och det är "prutat och klart". Efter ett par sådana så går jag till nyprislistorna istället och får bättre pris/prestanda där.

Jag är lite småsugen på en G4 Cube till vettigt pris, men det existerar ju inte. En fräsch iBook eller nyare Powerbook vore inte heller fel (Pismon börjar kännas lite sliten), men det får jag köpa nytt.

Tror du har en viktig poäng där. Ofta när man försöker pruta ner t.ex en Ibook med överpris så får man snorkiga svar där säljaren påpekar vilka summor den lagt ut från början. Det får en att tappa lusten. Visst är det säljarens fullständiga rättighet att själv sätta pris, det är inte det saken handlar om. Önskar bara att fler kunde få chansen att upptäcka mac, och de som tröttnar/köper för dyra datorer och blir missnöjda är nog lite väl många.

Årets äldsta bump men kunde inte låta bli efter att sett en person lägga upp en 2008 MBP "15 modellen med extremt stora gpu problem för 5000SEK i en försäljningsgrupp på Facebook.

Senast redigerat 2015-03-19 18:41
  • Medlem
  • 2015-03-19 19:03

Av en händelse satt jag och kolla i liknande tråd på sweclockers samtidigt:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsument...

Ursprungligen av erak:

Av en händelse satt jag och kolla i liknande tråd på sweclockers samtidigt:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsument...

Satt med den i förrgår därför jag kom på iden att posta härinne.

Svarade idag på en annons på en 15-tums Retina MacBook Pro.

I annonsen nämndes flera gånger att det är "nyaste", "senaste" och "senaste som går att få" - men priset var lite lågt för att vara senaste modellen.

Det visar sig att det är "Late 2013"-modellen. Och det är ganska långt ifrån senaste, för det finns ju två generationer som är nyare - "Mid 2014" och "Mid 2015".

Helt plötsligt känns priset alldeles för högt.

Uppenbart att folk drar till med vad som helst i annonser, och så hoppas de att folk inte är tillräckligt kunniga för att syna bluffen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svarade idag på en annons på en 15-tums Retina MacBook Pro.

I annonsen nämndes flera gånger att det är "nyaste", "senaste" och "senaste som går att få" - men priset var lite lågt för att vara senaste modellen.

Det visar sig att det är "Late 2013"-modellen. Och det är ganska långt ifrån senaste, för det finns ju två generationer som är nyare - "Mid 2014" och "Mid 2015".

Helt plötsligt känns priset alldeles för högt.

Uppenbart att folk drar till med vad som helst i annonser, och så hoppas de att folk inte är tillräckligt kunniga för att syna bluffen.

Tyvärr är det ju alltid någon stackars nybörjare som går på sånt där
Brukar alltid anmäla sånt där ofog när jag ser dom, men man ser ju inte alla, och sen brukar grejerna dyka upp igen iaf :-/

Ursprungligen av JoelBurman:

Årets äldsta bump men kunde inte låta bli efter att sett en person lägga upp en 2008 MBP "15 modellen med extremt stora gpu problem för 5000SEK i en försäljningsgrupp på Facebook.

Just den datorn lär väl inte lida av grafikproblemen men visst 5000 är för högt kan tänka att säljaren räknat med prut till lägre nivåer. 1500 som du skriver är nog lite väl lågt. Ser att gamla 15" Powerbooks går för den summan och denna är ju betydligt bättre så runt 3000 är den nog värd om skicket är bra och batteriet fortfarande fungerar. Tänk på att en ny 15" MBP kostar nästan 20.000 och den som annonsen visar duger rätt bra än för många normalanvändare speciellt om man sätter in en ny SSD och maxar minnet.

Ursprungligen av Perobous:

...Tänk på att en ny 15" MBP kostar nästan 20.000 och den som annonsen visar duger rätt bra än för många normalanvändare speciellt om man sätter in en ny SSD och maxar minnet.

Den lär nog vara såld vid det här laget. Inlägget du svarar på är 3,5 månader gammalt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den lär nog vara såld vid det här laget. Inlägget du svarar på är 3,5 månader gammalt.

Mitt inlägg var inte så tidsfixerat.

1
Bevaka tråden