Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox tweaking-guide

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hade tänkt skriva en liten guide hur du tweakar Firefox,
Firefox tycker jag klarar av alla sidor bättre än Safari, därför använder jag Firefox.
Som standard är Firefox aningen långsammare än safari, men det går att ändra på.
Likaså så går det att få den att öppna alla länkar osv i nya tabbar, istället för i nya fönster.

Jag kommer sammanställa en liten guide hur du ska gå till väga, tyvärr så kommer det krävas att du går in i nåt som heter About:config, vilket i runda slängar inställningsfilen för FF(firefox)

Vi börjar med att göra så att alla länkar öppnas i nya tabbar:

Skriv About:config i adressfältet i FF

Skriv sen i Filter, singlewindow.openexternal , ändra sen value till true
gör likadant med singlewindow.openintabs , sätt den till true

Nu ska alla dina länkar öppnas i nya tabbar istället för nya fönster.

För att snabba upp FF så kan du ifall du sitter på bredband/adsl ändra i About:config så att sidorna laddas snabbare. Det du kan göra är att aktivera pipelining och ändra tiden FF ska vänta med att "rita" upp den information FF får från webbservern.

I vanliga fall så gör webbläsaren bara en request till servern, men när du aktiverar pipelining så gör den flera samtidigt. Vilket snabbar upp sidladdningarna rejält.

Så här gör du för att snabba upp sidladdningarna:

Skriv About:config i adressfältet i FF
Bläddra ner till network.http.max-connections sätt value till 48
sätt sen network.http.max-connections-per-server value till 24
och network.http.max-persistent-connections-per-proxy till value 6
och network.http.max-persistent-connections-per-server till value 4
och network.http.pipelining till true
och slutligen network.http.pipelining.maxrequests till value 10

Och till sist så kan du säga till FF hur snabbt den ska vänta med att "rita" upp informationen den får från servrarna:

I about:config
Höger klicka någonstans på ett tomt ställe, välj New, integer.
Namnge den till nglayout.initialpaint.delay och sätt value till 0.

Det här anger hur länge FF ska vänta med att "rita" upp sidan.

Nu ska sidladdningarna gå avsevärt fortare, men det krävs en omstart av FF för att inställningarna ska börja gälla.
Ni kan exprimentera med med inställningarna ovan, men sätt inte värden för högt, vissa webbservar tror det är en Flood-attack eller nåt i den stilen ifall den får för många requests från samma IP.

Det var väl allt jag hade att dela med mig av förtillfället, men fråga gärna ifall det är nåt speciellt ni vill ändra, i form av utseende eller funktioner. Problem är till för att lösas.

Just det, ni kan ladda ner G4 optimerade builds av Firefox HÄR . Det snabbar upp tiden det tar för FF att starta, tar ca 4s med optimerade builds mot för 8s med standardbuilds, så där har ni tid att spara.

Ifall ni har några frågor/önskemål så är det bara att ni ställer dem här, eller så PMar ni dem till mig, så ska jag fortsätta att uppdatera den här guiden när jag fixat era önskemål.

Kan säg att det går att göra det mesta, det är just därför jag gillar FF, allt är går att ändra precis som man vill ha det.

Tillägg:

I About:config

Sätt browser.link.open_external till value 3, det här gör att alla länkar som FF mottar från andra applikationer öppnas i en nya TAB istället för i ett nytt fönster.

Sätt browser.link.open_newwindow till value 3, för att öppna alla andra länkar som vanligen skulle öppnas i ett nytt fönster öppnas i en ny TAB.

Nu borde TAB surfingen funkar bättre, kom gärna med feedback ifall det inte funkar.

Senast redigerat 2005-02-27 12:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 00:14

Tjacke är en guru. Jag ska genast testa.

Bra tips!

Det finns G5-optimerade builds också. 1.0.1 ser inte ut att ha blivit kompilerad än, men den kommer nog snart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-27 11:55

Kanon, funkade ju utmärkt!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-02-27 11:55
Ursprungligen av Tjacke:

Vi börjar med att göra så att alla länkar öppnas i nya tabbar:

Skriv About:config i adressfältet i FF

Skriv sen i Filter, singlewindow.openexternal , ändra sen value till true
gör likadant med singlewindow.openintabs , sätt den till true

Nu ska alla dina länkar öppnas i nya tabbar istället för nya fönster.

Tack för tipsen! Mycket värdefullt! Men, förlåt en dumskalle, jag lyckas inte med den första inställningen. När jag skriver in singlewindow.openexternal töms sidan, bortsett från rubrikerna: Preference name, Status, Type och Value. Jag sitter alltså med Filter: singlewindow.openexternal, samt rubrikerna och undrar vad jag gör sen. Var ändrar jag till exempel value? Tacksam för hjälp, för jag vill gärna ha den här inställningen.

Ursprungligen av marta:

Tack för tipsen! Mycket värdefullt! Men, förlåt en dumskalle, jag lyckas inte med den första inställningen. När jag skriver in singlewindow.openexternal töms sidan, bortsett från rubrikerna: Preference name, Status, Type och Value. Jag sitter alltså med Filter: singlewindow.openexternal, samt rubrikerna och undrar vad jag gör sen. Var ändrar jag till exempel value? Tacksam för hjälp, för jag vill gärna ha den här inställningen.

Borde gå att fixa på följande sätt: Högerklicka i den tomma ytan bland alla värden och välj ny sträng. Skriv in vad den ska heta, klicka OK och ange sedan värdet när detta efterfrågas. Eller ska det kanske vara heltal? Vad är skillnaden?

Senast redigerat 2006-12-17 16:57

Hmm, märkligt.
Prova med att starta om FF, gå in i About:config och prova igen, men den här gången så bläddrar du ner till singlewindow.openexternal utan att använda filterfunktionen, har du inte den inställningen så är det troligen nåt fel på din firefox.app, För den ska finnas. Om det inte hjälper så kanske du behöver byta ut den, dvs ladda ner en nya firefox.app.

Du ändrar Value genom att dubbelklicka med musknappen på just den inställningen, dvs på true eller false, då ändras den antingen till false eller true och Status till user set vilket betyder att du har ändrat inställningarna själv.

Till er andra:

Berätta gärna ifall ni upplever det snabbare, både i uppstarten och sidladdningarna. Berätta också gärna vilken uppkoppling ni har så jag kan göra en lite bättre lista som är specificerad för just en viss uppkoppling. Och ifall ni har använt några andra inställningar och exstensions.
Kan även säga att ifall man använder exstensions så slöar det ner firefox, därför är det bättre att skriva in direkt i about:config

Det finns också möjlighet att fixa så att alla bokmärken öppnas i nya tabbar, och att tabbarn öppnas i bakrunden. Dvs när du klickar på en länk så stannar du kvar i den första tabben och den nya tabben laddas i bakrunden. Kan skriva in det i guiden också, ifall intresset finns. Men kom gärna med mer önskemål så ska jag försöka hitta en lösning på problemet.

Försöker f ö att skapa en inställningsfil med mina inställningar för er som inte vill mixtra i About:config . Men lyckas inte särskilt bra förtillfället. Så ifall någon annan har den kunskapen så dela gärna med er den till mig.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-02-27 13:04
Ursprungligen av Tjacke:

Hmm, märkligt.
Prova med att starta om FF, gå in i About:config och prova igen, men den här gången så bläddrar du ner till singlewindow.openexternal utan att använda filterfunktionen, har du inte den inställningen så är det troligen nåt fel på din firefox.app, För den ska finnas. Om det inte hjälper så kanske du behöver byta ut den, dvs ladda ner en nya firefox.app.

Du gissar rätt. Singlewindow… finns inte, så jag får väl ladda ner en ny firefox.app. Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 18:30
Ursprungligen av Tjacke:

Hmm, märkligt.
Prova med att starta om FF, gå in i About:config och prova igen, men den här gången så bläddrar du ner till singlewindow.openexternal utan att använda filterfunktionen, har du inte den inställningen så är det troligen nåt fel på din firefox.app, För den ska finnas. Om det inte hjälper så kanske du behöver byta ut den, dvs ladda ner en nya firefox.app.

Du ändrar Value genom att dubbelklicka med musknappen på just den inställningen, dvs på true eller false, då ändras den antingen till false eller true och Status till user set vilket betyder att du har ändrat inställningarna själv.

Jag har inte singelwindow.openexternal även efter en om/ny installation av senaste Firefox. Tips? Idéer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-27 20:15
Ursprungligen av stenugn:

Jag har inte singelwindow.openexternal även efter en om/ny installation av senaste Firefox.

Samma här. Har den varken på min iBook eller i någon av mina bägge PC:ar. Alla kör FF 1.0.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-27 13:16

Sitter med en iBook G3 800 MHz och 10mbit SUNET-uppkoppling. Kändes som att firefox blev en hel del snabbare efter tipset ditt!

Open in tabs grejen funkar oxå bra. Har dock en fråga: Går det att fixa så att länkar som öppnas i ett pop-up fönster mha javascript inte öppnas i en ny tab, men att alla andra länkar öppnas i ny tab?

Hmm, skulle vara ifall du ändrar Value i browser.link.open_newwindow.restriction till 1 det gör att alla javascripts popups öppnas som de gör i Internet Explorer dvs i ett nytt fönster. Som default så är värdet 0, och value 1 ger samma betende som IE.

Sätter du däremot value till 2 så fångar FF fönstret ifall den inte har en specifik storlek och ifall den ska ha en statusbar. Vilket gör att den blir mindre än själva FF fönstret med tabbarna.
Det här är faktiskt ganska användbart för på så sätt kan man se både själva FF och det nya popupfönstret. Men kom ihåg att de flesta reklampopups har en specifik storlek osv.
Så var på din vakt.

Kanske lite luddigt förklarat, men jag tror du förstår.
Jag kör f ö med Value 0 på den inställningen, bara för att jag hatar popups.

Har själv inte testat just det här, så du kan gärna ge feedback på hur du tyckte det blev, om det är att rekomendera vill säga. Och ifall det var det du var ute efter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-27 13:41
Ursprungligen av Tjacke:

Hmm, skulle vara ifall du ändrar Value i browser.link.open_newwindow.restriction till 1 det gör att alla javascripts popups öppnas som de gör i Internet Explorer dvs i ett nytt fönster. Som default så är värdet 0, och value 1 ger samma betende som IE.

Sätter du däremot value till 2 så fångar FF fönstret ifall den inte har en specifik storlek och ifall den ska ha en statusbar. Vilket gör att den blir mindre än själva FF fönstret med tabbarna.
Det här är faktiskt ganska användbart för på så sätt kan man se både själva FF och det nya popupfönstret. Men kom ihåg att de flesta reklampopups har en specifik storlek osv.
Så var på din vakt.

Kanske lite luddigt förklarat, men jag tror du förstår.
Jag kör f ö med Value 0 på den inställningen, bara för att jag hatar popups.

Har själv inte testat just det här, så du kan gärna ge feedback på hur du tyckte det blev, om det är att rekomendera vill säga. Och ifall det var det du var ute efter.

Perfekt! Value 1 fixade biffen. Popups är störande om dom är oönskade, men där stoppar ju Firefox ändå som standard... Önskade popups har jag ingenting emot

Kanske någon snäll moderator kan göra den här klibbig eller flytta den till ett lite bättre forum, kanske switcherforumet borde vara nåt?

Skumt, kör ju själv G4 optimerade builds, den senaste, 26/2.
Har kollat på min PC också, alla inställningar funkar f ö där också. det är standard 1.0.0 av FF.
Kör du 1.0.1 eller? dvs den med den nya säkerhetspatchen?

Ska höra med några Dev killar, kanske de har nån anning om varför flera har det problemet. Kanske bara är en bugg.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 19:24
Ursprungligen av Tjacke:

Skumt, kör ju själv G4 optimerade builds, den senaste, 26/2.
Har kollat på min PC också, alla inställningar funkar f ö där också. det är standard 1.0.0 av FF.
Kör du 1.0.1 eller? dvs den med den nya säkerhetspatchen?

Ja, jag kör med senaste, 1.0.1

Hmm, ni som inte harSinglewindow.openexternal kan prov att använda inställningarna jag la till högst upp i tweakningsguiden dvs Tilläggen. Tydligen så finns inte vissa inställningar i vissa builds, pga av att det finns 2 st grenar av Firefoxbuilden. Aviary och Trunk. Om jag har förstått saken rätt på knaglig engelska på mozillazine forumet.

De påpekade också att vissa inställningra inte har någon funktion, pga att de ligger kvar sen Beta stadiet, och de har ersatts av andra inställningar. Ifall ni har problem så ska det finnas andra inställningar.

Ni kan läsa mer HÄR om about:config.
i det här fallet kan jag inte hjälpa er, pga av att jag inte vet vad som gör att ni inte har den här inställningen. Det lilla jag kan göra är att be er testa de optimerad G4 versionen, för där får jag då mina inställningar att funka. Skulle vara kul att veta ifall det är många fler som har samma problem med just det hära. Det går att lösa på andra sätt också, men då måste jag guida er i blindo tyvärr.

Ska fortsätta söka efter en lösning, tillsvidare är det enda rådet jag kan ge er att testa de optimerad versionerna.

Senast redigerat 2005-03-08 11:51

Tack Tjacke för uppritningstweeken, mkt snabbare.

Citat:

...fråga gärna ifall det är nåt speciellt ni vill ändra, i form av utseende eller funktioner. Problem är till för att lösas.

Jag efterlyser några andra funktioner till FF, som du eller någon annan kanske kan lösa...

1. Kan man få FF att rita upp knappar, rullgardiner, formulär och kryssrutor (mm) med OSX aqua?

2. Önskar mig en "senaste sökningar gardin" till sökfönstret. Som gardinpilen längst till höger i adressfältet.

3. Saknar autofyll-funktionen i Safari.
Så man slipper knappa in adress och email osv på nytt varje gång. Mkt smidigt.

4. Ett invant beteende är att jag trycker på backspace-tangenten, <-- (heter den så?) när jag vill stega bak en sida. Eller Shift+Backspace för att stega fram en sida. Tyvärr funkar inte detta med FF.

---------
upptäckte nyligen att man kan öppna ett sökfält längst ner i fönstret (äpple+F) Mkt användbart.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 10:19

Tackar!

Klar hastighetsförbättring. Nu hinner jag surfa ännu mer på jobbet!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-15 15:01

Det fungerar ju fin fint - förutom det första med singlewindow då...

Jag har dock ett "problem" med scrollningsfunktionen på min nya PB. När jag scrollar med två fingar händer det att firefox läser mouse-gestures som back/bakåt och forward/framåt om jag råkar röra fingrarna i sidled och klicka med ena fingret. Det har gjort att jag inte använder scrollningsfunktionen eftersom det allt som oftast blir fel och FF börjar hoppa frammåt och bakåt i history.

Är det någon som kan hjälpa mig att stänga av denna, i och för sig trevliga funktion, men som retar gallfeber på mig...

/G

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 23:41

Finns det svenska G4-optimerade builds också?

EDIT: Har startat om FF nu - jävlar, vilken skillnad i fart! Tusen tack!

tackar... men givetvis var jag anit-datahacker och gjorde ett fel...

när jag skulle skapa nglayout.initialpaint.delay råkade jag av rena farten välja sträng istället för heltal och nu kan jag inte på något sätt ändra det värdet? man kan ju i principip ändra allt annat men inte just det... och skapar jag en ny så tar den gamla över bara...

hur sjutton gör man det??

ah... nu löste det sig!

man var tvungen att markera "raden", välja återställ och sen STÄNGA NER hela skiten... så var det bara att starta upp allt och göra om det. jösses... varför inte bara ha en delete-knapp...

jaja. tack ändå

Supernice!

säg finns det någon inställning för antal samtidiga nedladdningar i downloadsmanagern, både safari och firefox verkar helt sakna möjlighet att bestämma det, Internet explorer lät ju användaren definiera sånt, har det blivit omodernt eller vaddå? Blir u så segt när allt ska ladda samtidigt...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-12 22:52

Hittade denna diskussion på ämnet via Google:

http://sillydog.org/forum/viewtopic.php?t=8801

Nämen titta att ni hittade hit. Som sagt network.http.max-connections borde fixa biffen åt er.

Något mer ni undrar över?

Hit me then.

Tack för tipsen - fungerar utmärkt och känns kvickare.

  • Medlem
  • 2005-06-15 17:04

Hej Tjacke!

Tack för tips. Har just börjat använda FireFox och har följt din guide (har bla en version som nu gör att den blå bollen är ett litet äpple...).

Har nog ändå misslyckats lite: jag vill att det ska öppnas en ny tab när jag klickar på en länk och håller ner cmd-knappen. Går det att få till?

Trodde att det var det man fixade, men kanske har jag missuppfattat något?

-Cilla

  • Medlem
  • 2005-06-15 17:27

Tjacke

Ursäkta mig. Det fungerar visst. Är bara så att den nya tabben inte markeras, men det tror jag att jag kan fixa själv.

-Cilla

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-06-16 12:33
Ursprungligen av cilla:

Tjacke

Ursäkta mig. Det fungerar visst. Är bara så att den nya tabben inte markeras, men det tror jag att jag kan fixa själv.

-Cilla

Klickar man på en länk med Cmd intryckt så öppnas den i en ny tab. Men ...

... klickar man på en länk och håller inne Cmd+Shift så öppnas den i en ny tab överst.

Bevaka tråden