Ibooken låser sig vid "inloggningsfönter startar"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 18:56

Precis som rubriken antyder låser sig min Ibook G4 1ghz vid "inloggnigsfönster startar". Vid försök att starta med skiva låser sig den också. Alla förslag är varmt välkomna.

Du kan ju prova att slänga loginwindow.plist till att börja med om du lyckas starta den. Annars börja med att resetta PRAM och PMU.

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 19:08
Ursprungligen av Stefan Swales:

Du kan ju prova att slänga loginwindow.plist till att börja med om du lyckas starta den. Annars börja med att resetta PRAM och PMU.

PRAM har jag testat men hur gör jag med PMU?

om det är en nyare iBook så tror jag det är cmd(alltså Åpple)+alt+shift+power . Alltså stäng av datorn tryck in kominationen en gång och släpp, vänta 5 sek och tryck på power.

Om den inte startar så borde det ju gå med CD att boota. Har du original-CD:en?

Sen finns det ju nåt FSCK i UNIX som kolla systemet men det kommer jag inte ihåg hur man gör.

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 19:22

Försökt med original-CD och med kommandot du tipsade om nyss. Ingenting tyck fungera.

Det här är väl mer för avancerade användare:

1. Press the power button to start the computer.
2. Immediately press and hold the Command (Apple) key and the "s" key for single-user mode.

At the command-line prompt, type: /sbin/fsck -fy

Press Return.

The fsck utility will go through five "phases" then return information about the disk's utilization and fragmentation. Once the check is finished, if no issue is found, you should see "** The volume (name of volume) appears to be OK."

If fsck alters, repairs, or fixes anything, it will display the message:

***** FILE SYSTEM WAS MODIFIED *****

Important: If this message appears, repeat the fsck command until it no longer appears. It's OK if you need to do several "passes" of fsck, because first-pass repairs may uncover additional issues.

When fsck reports that, "** The volume (name of volume) appears to be OK.", type: reboot

Press Return

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 19:45

Tack för förslaget, men det förblir oförändrat.

Lyft på tangentbordet och kolla efter om det har monterats in ett extra minne.
Plocka ur det och starta om igen

1
Bevaka tråden