Köpa 60Gb iPod Photo eller 6Gb iPod mini?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fick dålig respons på iPod.se så jag försöker här:

Har svårt att bestämma mig. Ska köpa en iPod, men kan inte
bestämma mig vilken jag behöver/vill ha. Jag vill att den ska
vara smidig, ha bra batteritid, men även fungera bra som
backupdisk. Hur upplever ni storleken? Tar gärna photon
om den inte är för klumpig. Minin ser ju otroligt smidig ut. Vill också kunna hitta
ett sjysst gummi/silikonfodral oavsett vilken jag väljer.

Ni som har haft båda eller åtminstone känt på båda storlekarna,
vad säger ni? Och har ni hittat nå´t sjysst fodral som det jag beskrev
som passar till photo?

Tacksam för inputs!

• Medlem
  • 2005-02-25 14:14

Jag skulle själv tagit en mini. 6 GB är faktiskt ganska mycket. De låtlistor du har kan du spara på datorn om du behöver utrymmet för tillfälliga backupper.

mmm. Jag är mest sugen på minin, men det är utrymmet jag funderar på.
Iofs så har jag en större extern disk på kontoret så det är bara när jag är på
"fältet" som backuperna görs med iPoden. Hmmm Någon annan som har någon
åsikt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 14:56

Svår fråga.. Om backup är väldigt viktigt för dig antar jag att det beror på vad du vill ta backup på (hur mycket data). Är det mindre än 1GB så röstar jag för mini 6GB (beställde ju själv en igår så..). Jag har själv haft en mini samt flickvännens 3G ipod och tycker att minin känns mycket smidigare. Photo är ju framförallt mycket (dubbelt) tyngre än mini..

Mmm..det låter nog som det lutar åt minin. Smidighet är ganska viktigt, men Photon är ju cool.
Näe....jag får nog fundera över helgen ändå.....eller? Ska jag klicka?

iPhoto är helt klart coolast med sina funktioner och storlek på hårddisk.
Visst minin är mindre, men så stor skillnad är det inte. Oftast har man sin ipod i jackan, väskan eller på bordet. Så storlek är inte allt. Har du råd så köp en iPhoto.

Ett "krav" är också att det finns en bra väska/fodral till den.
Det verkar vara ett mycket bättre utbud på tillbehör till de andra
modellerna än till Photo. Vill ha en Marware sportsuite till minin om det blir den.
Vad rekommenderas till Photo? Antingen något sjysst neoprenefodral eller ett
diskret gummi/silikonfodral.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 15:18

Fundera över helgen Tänk på detta;
*Har du nytta av photos funktioner (den blir ju faktisk mycket mer användbar i.o.m med nya adaptern för direktöverföring av bilder från kamera) ?
*Hur mycket lagring behöver du?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-25 15:22

Befinner mig i liknande valsituation och vill nog avvakta hur pass smidig den manick är som ska göra digitalkamerorna kontaktbara med podden.
För att travestera dagens sportjournalister - 'bägge är lika stora huvudfavoriter'

Den här funkar till iPod photo.
Jag lovar att det finns många cases att välja på, nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan en vanlig iPod och en iPod Photo. Tror inte det är så stor skillnad så de flesta borde funka med en iPhoto också. Rätta mig om jag har fel någon.
Gjorde en snabb sökning på googel efter iPod photo cases och det var 3700000 träffar, så något borde du hitta.

Du ska givetvis välja iPod efter behov och inte iPod efter cases.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Den där såg ju rätt rejäl ut!

Du ska givetvis välja iPod efter behov och inte iPod efter cases.

Du har såklart helt rätt. Får fortsätta fundera.

Den var inte lite biffig! Är den ämnad för folk som har för vana att köra över dem med bilen eller??

Är det någon skillnad i tålighet? Menar främst på disken då,
om jag förstått det rätt, mini inte har rörliga delar, medan photo har det.
Är den ena mer ömtålig?

iPod Photo 60 gb är väl fruktansvärt tjock jämfört med 20 gb vanlig iPod vad jag har för mig?

Ursprungligen av southtown:

iPod Photo 60 gb är väl fruktansvärt tjock jämfört med 20 gb vanlig iPod vad jag har för mig?

Hittade dessa måtten på Apples hemsida. http://www.apple.com/ipod/specs.html

Size (in inches)

iPod U2: 4.1 x 2.4 x 0.57
iPod : 4.1 x 2.4 x 0.57
iPod Photo: 4.1 x 2.4 x 0.63 eller 4.1 x 2.4 x 0.75

Det var bara 0,25 cm skillnad på en vanlig iPod och den största iPod Photo modellen.

Hittade dessa måtten på Apples hemsida. http://www.apple.com/ipod/specs.html

Size (in inches)

iPod U2: 4.1 x 2.4 x 0.57
iPod : 4.1 x 2.4 x 0.57
iPod Photo: 4.1 x 2.4 x 0.63 eller 4.1 x 2.4 x 0.75

Det var bara 0,25 cm skillnad på en vanlig iPod och den största iPod Photo modellen.

iPod Photo 60gb: 0,75 tum = 1,92 cm
iPod 20 gb: 0,57 tum = 1,46 cm

Det är nästan en halv centimeter och jag som precis jämförde Vanliga iPod 20 gb med vanliga iPod 40 gb (som nu inte finns längre) upplevde att det var en väldigt stor skillnad.

Jag tycker att storleken är avgörande. Min iPod mini kan jag alltid bära i en ficka utan att känna att den får kläderna att sitta konstigt. Jag känner inte heller av att den finns där på något tydligt sätt. Om du vill ha något som du kan stoppa i diverse fickor, utan att behöva märka att den är där, så är det en mini du ska ha. För mig är det jobbigare att gömma sladden till hörlurarna (4 m) än att gömma min iPod.

Jag har aldrig testat en vanlig iPod, men jag har svårt att tro att den skulle kunna "försvinna" lika lätt i någon ficka.

Om du behöver stort utrymme för att transportera filer dagligen så kan du fundera över hur du lyssnar på musik dagligen. En iPod mini kanske du kan ha i skjortfickan och ta upp den då och då för att byta låt. De stora filerna har du istället på en HD i väskan.

Eller så har du en större iPod som inte riktigt går ner i skjortfickan, men ändå är mindre än din gamla CD-spelare. Den är inte alls lika bekväm, men du behöver inte ha en HD i väskan…

Du kan lätt ha en mini med 300 låtar, och ha 1 GB över för att transportera filer. Behövs mer? Med nya mini blir det 3 GB för filer eller mer.

Men du säger HD till back up… fundera på hur mycket du behöver till back up. Bara du vet hur du vill kompromissa mellan utrymme och smidighet!

Tack Nicklas!

Nu har jag beställt en iPod Mini. Min första beställning på Applestore för övrigt.
Kollade upp vad en 2,5" FW disk kostade för större backuper (nästan gratis).
Det är värt att ha en sådan i väskan för de "tyngre" jobben.

Sov gott!

1
Bevaka tråden