Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem internet problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ständiga problem att ansluta till Internet!
Jag har en Imac (OS X 10.3.8) tillsammans med comhems motorola bredbandsmodem.
DHCP ska ju tilldela ip nummer automatiskt. Men detta fungerar endast kanske någon dag, för att sedan vara i stillastånd i över en vecka! Och då hittas inga Ip nummer. Enligt comhem supporten är detta ett erkänt fel för endast vissa mac användare. Låter väldigt konstigt. Jag har testat att starta om, ut med elsladden för att nollställa modemet m.m. Finns det någon som vet några tips som kan lösa mitt problem? Vore tacksam för svar.
/Fredrik

Modem direkt till dator eller har du en router/switch emellan?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 12:51

ComHem bytte sina Motorolamodem ett tag, men jag tror det kom en fw-uppgadering till dom.
Det finns hur som helst mer info i arkiven.

Modem direkt till dator just för tillfället. Men jag har även en router rp614 som comhem tipsade om att det skulle fungera om jag kör via routern, men felet är likadant även med den..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 13:08

Hade lite av samma problem. Nån gång i veckan bröts Internet och någon IP-adress kunde inte hittas. Blev tvungen att starta om i OS 9 och sen tillbaka till X så fungerade det. Klagade till ComHem och de skickade ett litet bidrag (500:-) för att köpa en router.

De menade att det var ett fel mellan Motorolamodemen och OS X men att det skulle bli bättre i takt med att de uppgraderade sina nät.

Ursprungligen av Fredrik Nilsson:

Hej!

Jag har ständiga problem att ansluta till Internet!
Jag har en Imac (OS X 10.3.8) tillsammans med comhems motorola bredbandsmodem.
DHCP ska ju tilldela ip nummer automatiskt. Men detta fungerar endast kanske någon dag, för att sedan vara i stillastånd i över en vecka! Och då hittas inga Ip nummer. Enligt comhem supporten är detta ett erkänt fel för endast vissa mac användare. Låter väldigt konstigt. Jag har testat att starta om, ut med elsladden för att nollställa modemet m.m. Finns det någon som vet några tips som kan lösa mitt problem? Vore tacksam för svar.
/Fredrik

Mitt tips... Ring till comhem och lägg en felanmälan. Andra har gjort det och fått hjälp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 14:40

Min flickvän hade exakt samma problem med sin iBook och ComHems Motorolamodem. Efter att ha varit i kontakt med kundtjänsten skickade de ett nytt modem från en annan tillverkare som skulle fungera bättre. Ring till kundtjänst och be dem skicka ett nytt så borde det lösa sig.

1
Bevaka tråden