Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första inlägg

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla forumläsare!
Detta är mitt första inlägg, så det kanske passar med en kort presentation.
Heter Mats och har nyligen bytt ut min pc mot en imac. Mina tre främsta skäl till bytet var;

1. Virus, trojaner och maskar, vid nyinstallation av operativsystem (XP) tog det inte mer än 20 min innan systemet var smittat och detta vid normal användning (inga nerladdade filer).
2. Ljudnivå, huvudvärk efter 20 min.
3. Utseende, blev smått förälskad första gången jag såg Imacen.

Bytet har gått bättre en förväntat, operativsystemen har många likheter men också skillnader. Det första problemet var att avinstallera program, sökte i hjälpen men fick inget svar. Gick då till detta mycket eminenta forum och fick svaret att det är bara att slänga programmet i papperskorgen. Att det kan vara så enkelt.

Ett annat problemet är musen, ingen högerknapp eller skrollfunktion, vet nu att man kan få fram “högerknappsmenyn” genom att klick med ctrl-knappen men det känns onödigt.

Är det något man vänjer sig vid eller är det ett problem som bara gamla pc-användare lider av.

/mats

Välkommen Mats!

Ja går allt smidigt på macen. Du kommer märka att det går ännu bättre när du lärt dig ännu fler funktioner i systemet.

Vad gäller musen är mitt råd att du skaffar en Microsoft- eller Logitecmus (eller vilken usb-mus som helst) med två eller fler knappar. Apples musar är ingen höjdare.

1
Bevaka tråden