Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du något skydd imellan skärmen och tangentbordet?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-23 18:24

Hej
Undrar bara vilka som har något skydd imellan skärmen och tangentbordet? själv använde jag tills jag såg att tangenterna rörde inte vid skärmen på min iBook

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 20:48

Jag har en SceenSaverz eller vad den heter till min PB 12". Trots att jag har använt den hela tiden så finns det små märken av tangenterna på skärmen så jag undrar hur det hade varit utan.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 20:52
Ursprungligen av Gizz:

Jag har en SceenSaverz eller vad den heter till min PB 12". Trots att jag har använt den hela tiden så finns det små märken av tangenterna på skärmen så jag undrar hur det hade varit utan.

Hur länge har du haft den?
Min har jag haft i ett år och det finns inte ett märke..
Använder heller inte ngt skydd.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 21:40

Det tunna skumgummi-materialet/textilet ens bärbara dator kommer med i förpackningen fungerar utmärkt.

Innan Apple bytte min tiBooks 1.5 år gamla och icke-fungerande skärm fans en slags inristad kopia av tangenbordet på skärmplasten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-24 08:15
Ursprungligen av miska:

Det tunna skumgummi-materialet/textilet ens bärbara dator kommer med i förpackningen fungerar utmärkt.

Ja, det fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-02-23 21:46

Jag använder duk mellan skärm och tangentbord

Jag har beställt en duk at ha mellan tangentbord och skärm på min ibook 12".
Beställde även silikonkuddar att ha som extra distansstöd mellan skärm och tangentbord,
eftersom dom gummikuddar som sitter original hade en tendens att nötas bort helt på
min förra bärbara, en powerbook titanium.

/Lamin

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 11:31
Ursprungligen av T3kila:

Hur länge har du haft den?
Min har jag haft i ett år och det finns inte ett märke..
Använder heller inte ngt skydd.

Jag har haft den i 1 och 1 halvt år. Märkerna är bara lite svaga men de syns. Kanske skulle kunna putsa bort dem på något vis. Jag flyttar min dator varje dag i en väska så den är med i svängarna ganska mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 22:59

Skydd mellan skärm och tangentbord är för gamla damer och schlagerfantaster. Jag har alddrig använt något och aldrig fått några skador på mina bärbaras skärmar.

Jag har en bit sämskskinn mellan skärm och tangetbord. Fungerar utmärkt att torka av skärmen med efter det att mina mest stressade kunder satt fettfläckar på skärmen med sina McDonalds-fingar, trots att jag bönar och ber att de ska hålla tassarna borta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-24 09:40

Tycker det verkar lite onödig att ha skydd när tangenterna inte ens nuddar skärmen eller så, men har för mig att det är endast på Powerbooken som tangenterna rör eller hur ligger det till ?

Det är bara fett från tangenterna som sätter sig så det går att få bort märkena

På iBook ser man in mellan skärm och tangentbord när den är stängd, och det är ju ganska stort avstånd därimellan. Om skärmen flexar så kraftigt att den tar i tangentbordet skulle jag nog vara seriöst rädd för att något allvarligare fel än några små märken skulle uppstå

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-24 23:53
Ursprungligen av flagg_swe:

På iBook ser man in mellan skärm och tangentbord när den är stängd, och det är ju ganska stort avstånd därimellan. Om skärmen flexar så kraftigt att den tar i tangentbordet skulle jag nog vara seriöst rädd för att något allvarligare fel än några små märken skulle uppstå

Sant

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 08:30

Det kan ju vara en poäng att stänga mittflärpen som håller ned tangentbordet också, jag tror knappt att jag har sett någon iBook (utom mina där jag gjort det själv) som haft denna stängd. Det blir lite stadigare, och sticker upp mindre med den stängd.

Använder skumplasten som datorn kom tillbaka från service (grafikkortsprogrammet) med. Dasslocket ser eländigt ut. Jag tror förresten att även om det bara är lite fett från tangenterna, så är problemet att det "fräter" bort det yttersta matta skiktet på skärmen. Har jag hört.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 11:26
Ursprungligen av hgus:

Det kan ju vara en poäng att stänga mittflärpen som håller ned tangentbordet också, jag tror knappt att jag har sett någon iBook (utom mina där jag gjort det själv) som haft denna stängd. Det blir lite stadigare, och sticker upp mindre med den stängd.

Använder skumplasten som datorn kom tillbaka från service (grafikkortsprogrammet) med. Dasslocket ser eländigt ut. Jag tror förresten att även om det bara är lite fett från tangenterna, så är problemet att det "fräter" bort det yttersta matta skiktet på skärmen. Har jag hört.

Fräter fett??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 16:10
Ursprungligen av petsematary:

Fräter fett??

F*n vet. Jag läste en förklaring som gick ut på något åt det hållet... Av någon anledning så tror jag inte att det är skavande som gett märkena.

Ursprungligen av flagg_swe:

På iBook ser man in mellan skärm och tangentbord när den är stängd, och det är ju ganska stort avstånd därimellan. Om skärmen flexar så kraftigt att den tar i tangentbordet skulle jag nog vara seriöst rädd för att något allvarligare fel än några små märken skulle uppstå

. . . när den ligger snyggt och prydligt på skrivbordet ja, men problemet uppstår när den åker runt i en väska - eller ännu värre - i en rygsäck, hårt åtstramad, för en cykeltur inne i stan.

Ursprungligen av leonardo:

. . . när den ligger snyggt och prydligt på skrivbordet ja, men problemet uppstår när den åker runt i en väska - eller ännu värre - i en rygsäck, hårt åtstramad, för en cykeltur inne i stan.

Som sagt, avståndet är så pass stort och skärmen så pass hård att jag skulle vara seriöst rädd att just skärmen varit trasig, om den nu lyckas gå imot tangentbordet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 01:26
Ursprungligen av flagg_swe:

Som sagt, avståndet är så pass stort och skärmen så pass hård att jag skulle vara seriöst rädd att just skärmen varit trasig, om den nu lyckas gå imot tangentbordet.

Ja, är beredd att hålla med. Verkar lite väl jobbigt att fiffla med en duk och ha sig om man ska slänga upp datorn i 10 sekunder för att synka sitt liv med sin inbox.

Men skärmen är faktiskt inte väldigt hård, jag har satt på extra gummitassar närmare mitten på ovansidan för att den sviktade så läskigt mycket när man bar den där (försöker alltid se till att bära den nertill, där skärmen sitter fast i datorn, men man känner dirket när man langar ner den i fodralet och håller framtill att det sviktar rejält.

Har haft min PB i ett år och ännu inte ett märke. Trots att den åker med i väskan vareviga dag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 08:23

Jag tycker hela diskussionen är absurd på ett sätt - om det vore så, att skärmen tog skada av att man använde datorn precis så som den är tänkt att användas vore det ju ett fabrikationsfel och helt skandalöst. Jag skulle aldrig idas ha nån duk emellan och jag har heller inte fått några märken eller fläckar efter 6 månaders användning.

1
Bevaka tråden