Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mini får lägre pris och 6GB

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En silverfärgad iPod mini 6GB beställd. Tycker det är i snålaste laget att inte inkludera en laddare och att man dessutom måste köpa en travel kit som är dyrare än laddarna till vita iPods.

Visst ingår firewire-kabel när man köper en dockningsstation? Beskrivningen är minst sagt luddig om det.

  • Medlem
  • Boston
  • 2005-02-23 20:34

Grön 6 giggare beställd. Håller med om att det är snålt att inte skicka med firewire-kabel och laddare men min firewire-kabel från Griffins Powerpod och laddaren från min iPod gen. 1 borde funka finfint.

3 dagars leveranstid, undrar om dom kommer kunna hålla det...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

En silverfärgad iPod mini 6GB beställd. Tycker det är i snålaste laget att inte inkludera en laddare och att man dessutom måste köpa en travel kit som är dyrare än laddarna till vita iPods.

Visst ingår firewire-kabel när man köper en dockningsstation? Beskrivningen är minst sagt luddig om det.

Nej, självklart inte. Hur skulle det se ut?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-23 21:37

Tack Adrian, jag får nog skaffa glasögon

Bluetooth 1.0 har en bandbredd på 1Mbit/s och Bluetooth 2.0 har en bandbredd på 3Mbit/s. Vad krävs för att för över bra ljudkvalitet? Själv tycker jag att jag får riktigt bra kvalitet när jag lyssnar på nätradio via på en 256kbit-lina.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Bluetooth 1.0 har en bandbredd på 1Mbit/s och Bluetooth 2.0 har en bandbredd på 3Mbit/s. Vad krävs för att för över bra ljudkvalitet? Själv tycker jag att jag får riktigt bra kvalitet när jag lyssnar på nätradio via på en 256kbit-lina.

Okej, om man tänker så…
Jag var mer inne på överföring från dator till iPod.

Ursprungligen av ohennig:

Okej, om man tänker så…
Jag var mer inne på överföring från dator till iPod.

Aha. Jag tänkte på hörlurar och ariport express-liknande saker.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-02-23 23:36

Noterade att guld-färgen utgått. Var det inga som föll för dess glans...? Personligen tycker jag iofs att silver är coolast - särskilt förstås i kombination med PowerBook Alu. Men å andra sidan ska den ju ändå döljas/dväljas i ett fodral...

Har de inte blivit lite kaxigare på Apple? Läs detta om klickhjulet på iPod mini:

"Apples tekniker är perfektionister och flyttade in iPods knappar under hjulet. iPod minis klickhjul – komplett med färgkoordinerade symboler – utnyttjar det minimiala utrymmet till det yttersta så att du kan bläddra igenom 1 500 från iTunes-musiksamlingen med bara en hand. Bara Apple tänker så långt. Våra konkurrenter försöker, men de kommer inte ens i närheten."

Ok att Steve brukar säga sånt på keynotes, men inte brukar de väl säga sådant på hemsidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 22:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Har de inte blivit lite kaxigare på Apple? Läs detta om klickhjulet på iPod mini:

"Apples tekniker är perfektionister och flyttade in iPods knappar under hjulet. iPod minis klickhjul – komplett med färgkoordinerade symboler – utnyttjar det minimiala utrymmet till det yttersta så att du kan bläddra igenom 1 500 från iTunes-musiksamlingen med bara en hand. Bara Apple tänker så långt. Våra konkurrenter försöker, men de kommer inte ens i närheten."

Ok att Steve brukar säga sånt på keynotes, men inte brukar de väl säga sådant på hemsidan?

Jag reagerade också på det där. Låter riktigt kaxigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 22:28
Ursprungligen av Leftrustle:

Har de inte blivit lite kaxigare på Apple? Läs detta om klickhjulet på iPod mini:

"Apples tekniker är perfektionister och flyttade in iPods knappar under hjulet. iPod minis klickhjul – komplett med färgkoordinerade symboler – utnyttjar det minimiala utrymmet till det yttersta så att du kan bläddra igenom 1 500 från iTunes-musiksamlingen med bara en hand. Bara Apple tänker så långt. Våra konkurrenter försöker, men de kommer inte ens i närheten."

Ok att Steve brukar säga sånt på keynotes, men inte brukar de väl säga sådant på hemsidan?

Tål du inte att höra sanningen pojk?

Lite gapigt var det väl iofs men det ligger något i att:
" Bara Apple tänker så långt. Våra konkurrenter försöker…"

Efter att ha uppdaterat min 3G-iPod har jag möjlighet att ha "Bildimport" i min huvudmeny:
(Inställningar/Huvudmeny/Bildimport - På)
Detta är väl nytt?

Förhoppningsvis betyder det att även äldre iPods utan färgskärm kan importera bilder från kameran med det kommande tillbehöret för $29 eller vad det nu kostade.

Ursprungligen av HankPank:

Efter att ha uppdaterat min 3G-iPod har jag möjlighet att ha "Bildimport" i min huvudmeny:
(Inställningar/Huvudmeny/Bildimport - På)
Detta är väl nytt?

Förhoppningsvis betyder det att även äldre iPods utan färgskärm kan importera bilder från kameran med det kommande tillbehöret för $29 eller vad det nu kostade.

YES!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-24 00:19
Ursprungligen av HankPank:

Förhoppningsvis betyder det att även äldre iPods utan färgskärm kan importera bilder från kameran med det kommande tillbehöret för $29 eller vad det nu kostade.

$29? Var kommer detta ifrån, gissning? Är det någon som har mer info om denna adapter? Den är väl inte lika klumpig som Belkins variant hoppas jag..

Nyfiken på hur bildi9mportsadaptern kommer att funka. Belkins alternativ verkade inte vara så bra.

- Hur är då denna?
- Hur snabb?
- Hur stor?
- Är detta ett prisvärt alternativ till alla konkurenter?

Jag är sugen på denna, men är kluven. Jag behöver en portabel hårddisk för bildimport när jag åker till asien den 18 april. Jag behöver även en ny musikspelare. Dock så känns ipod photo något stor som musikspelare (sugen på iPod mini). Ett alternativ kan ju vara att köpa en portabel hårdisk med minneskortsläsare som X's-Drive Pro VP3310 eller Compact Drive PSD PD7X ch en iPod mini :D.

X's-Drive Pro VP3310 40GB (kan även spela mp3, men inte i huvudsyfte, kass batteritid)
2 447,25 :-

Compact Drive PSD PD7X 40 GB (går på vanliga batterier)
2 271,75 :-

iPod photo 30 GB (+ en adapter)
3 495 kronor

iPod photo 60 GB (+ en adapter)
4 395 kronor

--
Daniel

Ursprungligen av DeZoe:

$29? Var kommer detta ifrån, gissning? Är det någon som har mer info om denna adapter? Den är väl inte lika klumpig som Belkins variant hoppas jag..

http://www.ipodlounge.com/ipodnews_comments.php?id=6514_0_7_0_C

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 10:10

Jag uppdaterade min 40 gb 4g-ipod igår och upptäckte att man ka i huvudmenyn lägga till "bildimport". Har den funnits där innan? Kan det vara så att apple släpper loss sin bildimportsfunktion även för äldre ipodar också?

Ursprungligen av DeZoe:

$29? Var kommer detta ifrån, gissning? Är det någon som har mer info om denna adapter? Den är väl inte lika klumpig som Belkins variant hoppas jag..

För att citera länken som HankPank gav: Greg Joswiak, vice president of hardware marketing at Apple, revealed further details of the Camera Connector in an interview with CNET News.com. He said that it is a small white plastic device that is similar to a small docking station with a cable for connecting to the iPod and a USB port for connecting to a camera. Joswiak noted that pictures loaded onto an iPod photo directly from the Camera Connector will be able to be viewed immediately on the device. However, in order for the photos to be shown on a TV, the iPod Photo will need to be connected to a computer first.

Ursprungligen av bengtnitram:

Jag uppdaterade min 40 gb 4g-ipod igår och upptäckte att man ka i huvudmenyn lägga till "bildimport". Har den funnits där innan? Kan det vara så att apple släpper loss sin bildimportsfunktion även för äldre ipodar också?

Näe, det är nytt tror jag, precis som HankPank nämnde tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-24 12:12
Ursprungligen av HankPank:

Efter att ha uppdaterat min 3G-iPod har jag möjlighet att ha "Bildimport" i min huvudmeny:
(Inställningar/Huvudmeny/Bildimport - På)
Detta är väl nytt?

Förhoppningsvis betyder det att även äldre iPods utan färgskärm kan importera bilder från kameran med det kommande tillbehöret för $29 eller vad det nu kostade.

Som jag skrev i en annan tråd, http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=67997 ,

"Jag har inte uppdaterat min 3G än, och jag kan lägga till "Bildimport" i huvudmenyn, kanske inte är svar på din fråga men, det är alltså inte nytt genom denna uppdatering.."

lite halv offtopic:

kommer nya iPod photo med ett bältesfodral som förra modellerna?

Funkar iPod photo lika bra med firewire som usb2.0? kan man använda en firewire kabel från en äldre iPod modell (G3).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 23:59

tycker de borde införa iSwitchBT™ där man skickar låtar mellan två iPods. hade varit sjukt viktigt! tänk dig att sitta på bussen o byta låtar direkt mellan två iPods. Via den spekulerade Bluetoothen då vill säga... Men de bryter väl mot Apples policy? "Don't Steal Music" Finns ju ändå sånna som jag, som har egenhändigt ihopsatta egna låtar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-24 11:13
Ursprungligen av patrik_j:

tycker de borde införa iSwitchBT™ där man skickar låtar mellan två iPods. hade varit sjukt viktigt! tänk dig att sitta på bussen o byta låtar direkt mellan två iPods. Via den spekulerade Bluetoothen då vill säga... Men de bryter väl mot Apples policy? "Don't Steal Music" Finns ju ändå sånna som jag, som har egenhändigt ihopsatta egna låtar

Om man inte vill stjäla så kan man väl låna? Hur ballt vore det inte om kunde köra "musikdelning" via blåtand på ipoddar (på samma sätt som i iTunes inom nätverket)?

  • Medlem
  • 2005-02-24 12:00

Vikterna är lite fel.

På svenska siten väger 30 och 60 modellerna lika mycket medan de inte gör det på den amerikanske. Dessutom står det info om 40 modellen under den vanliga, som alltså inte finns längre. Dags att städa siten lite Apple sverige.

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 09:04
Ursprungligen av patrik_j:

tycker de borde införa iSwitchBT™ där man skickar låtar mellan två iPods. hade varit sjukt viktigt! tänk dig att sitta på bussen o byta låtar direkt mellan två iPods. Via den spekulerade Bluetoothen då vill säga... Men de bryter väl mot Apples policy? "Don't Steal Music" Finns ju ändå sånna som jag, som har egenhändigt ihopsatta egna låtar

Helt emot apples policy skulle jag säga!

Tja, färdelen med Apples alternativ är att du kan glo på bilderna i iPoden, se på dem via projektor/tv, samt synka dem med iPhoto.
Och så kan du spela musik, så klart.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-25 08:21

Då har kompisen som är i NY köpt en 6GB åt mig den kommer hem på lördag.
Kan det bli den första på 99MAC??

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 09:58

Beställt en 6gb nu..

helt tillräckligt för mig, inte som om att jag måste ha hela musiksamlingen med mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 15:16

Ringde igår och beställde en 6gig ipod till min mor.
Hon ville ha en guld eller blå. Visst tänkte jag å rinde till min leverantör. När jag la beställningen så sa han att han bara kan leverera en svart! Den görs ju inte ens i svart. Frågade om han inte menade en 30gigs U2 poden. Men icke det va en 6 gigs mini svart. Så jag tog den istället.

Lovar att fota när jag får den

//t

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 16:22

Hehe, Svart ipod mini...ja, det lär han lyckas med, hur mycket blev inköpspriset?

iPod Photo kan alltså äntligen vad den borde kunnat från början. Bra. Men när får vi högkvalitativ ljudinspelning?

Radio tycker jag är strunt, i alla fall för musiklyssning. Lyssna på radio för musiken i en bärbar pryl, det blir samma låtar om och om igen, ett antal man lätt får rum med i iPoden, och har man dem där så slipper man alla problem med dålig mottagning. Och så slipper man reklamen. Radions styrka är sport och andra program av typen direktsända reportage. Där finns poängen. Är det viktigt? Och man kan ju köpa Clas Ohlssons radiopenna för sådana tillfällen.

Bevaka tråden