Återförsäljarnas prutmån?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på att AppleStore är en online och telefonbutik är det inte det lättaste att pruta på den, på nätet är det omöjligt och på telefon krävs det nog att man kan prata sin käft ganska varm om man vill få något lägre pris.

Men betyder det att det är totalt omöjligt att pruta på Apples produkter eller finns det en möjlighet att få ett lite bättre pris hos en återförsäljare om man har tur?
Just nu sitter ju alla återförsäljare i en väldigt jobbig sits med tanke på Apples sätt att agera, Apple struntar i återförsäljarna och prioriterar AppleStore i första hand, ungefär som Telia/Skanova, och AppleStore har dessutom nyligen infört en lägsta-pris-garanti.

Det borde å ena sidan betyda att det inte finns någon möjlighet att pruta eftersom alla återförsäljare troligtvis redan har det tufft, men å andra sidan borde det betyda att alla återförsäljare är intresserade av att vinna över så många nya kunder som helst till just deras butik vilket borde göra det möjligt att ha en viss prutmån.

Så, för att komma till kärnan, vad säger ni; om man köper en dator för över 13 000 kronor eller mer ute i Sverige hos Macoteket, inLife , Kullander&Kullander eller någon annan återförsäljare, är det möjligt att då få ett litet bättre deal om man har tur?

Möjligtvis kan du få en "deal" på kringutrustningen du köper knappast maskinen i sig.
För håller de samma priser som AppleStore finns det inget att ta av för att ge dig en "deal".
Så snållt är det för ÅFarna.

Om du samtidigt köper tredjepartstillbehör, kanske. Inte annars. Illafall inte så mycket att det är värt besväret då du sedan får rykte om dig atrt vara "han som alltid ska pruta"...

Jag brukar alltid leta fram det billigaste priset och höra med min lokala återförsäljare om han kan matcha det. I de flesta fall har jag t o m fått ett bättre pris. Visserligen har jag inte bara köpt en dator då utan flera datorer med skärmar.

Okej, att det ska vara så svårt att hitta billiga macar.

Jag har försökt med

• Begagnatmacbutik - DataLänna, för dyrt!

• USA / eBay - För osäkert med tull, moms och PayPal bland annat.

• Svenska begagnatmarknaden - Den är död.

• Nytt - Jag är inte rik!

Marginalerna ligger i tjänster, tillbehör ifrån andra tillverkare än Apple och på exempelvis Mac-minnen (som egentligen är samma sak som PC-minnen men ändå är betydligt dyrare). Fast vi snackar ju inte några stora summor ändå.

Om du är student ger ditt Mecenatkort 10% rabatt på AppleStore eller hos Kullander & Kullander i Malmö.

www.macroland.se är lite billigare än länna.

1
Bevaka tråden