Apple store kan fara åt...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 09:45

Nu är jag så in i helvetes förbannad på apple. Hur kommer det sig att det ska vara så svårt att få fram en iPod Shuffle till stackars lilla Sverige? Vi är ju faktiskt nästan USA. (fråga Göran)

15 januari la jag min beställning på en 1G suffle. För att kunna vara trygg när jag skickar mitt kortnummer via internet använder jag något som heter e-kort. Ett nytt nummer genereras var gång jag ska göra en betalning och jag kan ange den totala summan kortnummer kan användas för. Dessutom - och här kommer varningen - gäller kortnumret bara i 30 dagar. Tryggt och säkert.

Den 16 januari registreras betalningen på mitt konto och allt ser ut att vara frid och fröjd. Poden ska skeppas "on or before" 14/2... Fyra veckor! Snyggt jobbat apple.

Den 14/2 kommer ett mail där apple beklagar att de inte kan leverera. Nu kommer den istället skickas den 21/2. (!!!)

Nu kommer då äntligen dagen då min shuffle ska få lämna Holland. Kl 19.13 meddelar apple via mail att det inte längre går att ta pengar från mitt konto. (pengar som fortfarande i skrivande stund är reserverade till apple). Välkommen att ringa vår ekonomiavdelning mellan kl 09.00 - 18.00.
Tack tänker jag. Men bra att de vill hjälpa till.

Så väntar jag till växeln öppnar och sitter beredd med både beställningsnummer och mitt kortnummer (inte e-kort denna gången).
Tjejen som svara meddelar att betalningen inte gick att genomföra. Bra säger jag här är ett nytt kortnummer.
"Nä vi kan inte göra så. Du får lägga en ny beställning"
Det är ungefär då det kokar över totalt.

Jag anser att det är apple som strulat med försenad beställning och jag (som bara kan tänka på mig själv och mitt elände vid detta tillfälle) borde kunna bli hjälpt med att bara peta in ett nytt kortnummer.
Samtalet slutar med mig mycket irriterad och tjejen i telefon skickar mail till ekonomienheten.

Först när jag lagt på börjar jag fundera på vad som borde gå snabbast, ny beställning (2-3 veckors leverans) eller vänta på att de ska kolla mailen.

Så nu sitter hag här, spottar och fräser och dricker kaffe lika svart som mina tankar om apple och deras sätt att behandla oss som faktiskt gillar deras prylar.

Och jag blir bara mer och mer besviken. Apple har just annonserat att de infört lägstaprisgaranti som kommer slå ut många återförsäljare och apple store blir det enda sättet att komma över apples grejer. Så vad mer kan man göra? Switcha tillbaka? (ryser vid tanken)

Törs inte gå ut idag. Känner redan hur alla grannar bakom sina gardiner sitter och hackar XP och hånskrattar skadeglatt...

"Think different"... Jo Apple, tyvärr tänker vi verkligen olika.

Usch. Ring en återförsäljare, tex InLife i Stockholm - sen åker du dit och plockar upp ett ex. Gasa lite extra på vägen.

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=509353&postcount=39

Ja, Apple är inte direkt kända för sin 110% kundservice. Konstigt bara att de inte tar hand om sina 'early adopters'...Det är inte alla företag som lyckats så bra med die-hard fans (förutom Harley Davidson). Så de borde vara lite mer taktiskt begåvade..
Trist med dåliga leverantörer till bra produkter.

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 10:07

Apples underleverantörer har lite problem med att det är för stor success.
< http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=45909 >

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 10:11

...ytterligare ett ypperligt exempel att INTE handla från AS... de har jobbigare rutiner än skatteverket... helt sjukt företag...

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 10:13
Ursprungligen av DaPhox:

...ytterligare ett ypperligt exempel att INTE handla från AS... de har jobbigare rutiner än skatteverket... helt sjukt företag...

Eftersom deras system skall funka hjälpligt med alla möjliga länders konstiga bankförfaranden så blir ju minsta gemensamma nämnaren som funkar inte så omfattande.
Hur utbrett är ex.v e-kort utanför sverige? Vad har andra länder för liknande konstigheter? Funderar man på sådant så är det ju ett under att det går med annat än VISA...

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 10:48

Har exakt samma problem! Jag beställde en Mac Mini i Januari. Pga att apple drog ut med leveransen så slutade mitt kort att gälla och jag fick ett nytt kort med samma kortnummer men nytt giltighetsdatum. Nu påstår Apple Store att jag måste lägga en ny order och vänta minst 6v till för att de inte klarar av att ändra giltighetsdatum på kortet i min order... Ja herrejävlar, det är så att man blir matt funderar fan på att skita i det hela. Det känns inte roligt längre.

Hur en butik kan ha så makalöst dålig service och vara så genuint nonchalant mot sina kunder förstår jag inte. Håller med: Apple Store kan fara åt H-E! Allt jag vill är ju att köpa en produkt av dem och så får jag inte betala för den...

Senast redigerat 2005-02-22 11:11
  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 11:48

Skönt att känna lite stöd från er andra.

Fortfarande riktigt förbannad på apple.
Att de inte inser att vi är deras största marknadsförare! Helt gratis talar vi oss varma över apples produkter och deras förträfflighet. Vi försvarar dem i vått och tort mor aggresiva M$ användare. Och detta är tacken!

Kör upp den, säger jag! (fast det är väl det de redan gjort kan jag tro)

Vi kanske skulle göra en liten FAQ för AppleStore: använd inte e-kort om du ska köpa produkter som inte finns för omedelbar leverans?

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 12:29
Ursprungligen av Björnström:

Vi kanske skulle göra en liten FAQ för AppleStore: använd inte e-kort om du ska köpa produkter som inte finns för omedelbar leverans?

Bra idé faktiskt.

Så inte fler gör samma grej.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-22 12:38

eller välj en giltighetstid på e-kortet på lite fler än 1 månad...

Felet i detta fall är väl att e-kortet inte går att debitera vid leveransen eftersom kortet inte längre är giltigt.

Det enda man kan klandra AppleStore för är deras rutin att inte tillåta byte av kreditkortsuppgifter på lagda order - kan ju finnas en anledning för detta som inte jag känner till. Om det inte var så långa leveranstider skulle detta inte vara ett problem egentligen eftersom det är så enkelt att göra en ny order.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 13:44
Ursprungligen av Björnström:

Felet i detta fall är väl att e-kortet inte går att debitera vid leveransen eftersom kortet inte längre är giltigt.

Det enda man kan klandra AppleStore för är deras rutin att inte tillåta byte av kreditkortsuppgifter på lagda order - kan ju finnas en anledning för detta som inte jag känner till. Om det inte var så långa leveranstider skulle detta inte vara ett problem egentligen eftersom det är så enkelt att göra en ny order.

I mitt fall rör det sig om ett helt vanligt betalkort. Bara det att Apple blev så sena med ordern att det slutade gälla och ett nytt kort skickades ut. Detta skulle ju innebära att man inte kan handla på apple store de sista månaderna ditt kort ät giltigt utan man måste vänta tills man fått ett nytt kort.

Inga av de butiker jag handlat hos förut har haft några problem med att ändra kortnummer/giltighetsdatum. De brukar iaf vara lite intresserade av att sälja grejer.

Historien slutar i mitt fall med att det inte blir någon Mac Mini. Jag orkar inte vänta 6 veckor till så det får vara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:02

Apple hamnar enligt oberoende undersökningar i topp när det gäller kvaliteten på kundbemötandet. Problemet är istället att Apple har svårt att få fram tillräckligt mycket grejor, och att de alltid grovt underskattar den enorma efterfrågan som finns på företagets produkter.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 14:18
Ursprungligen av Mondo:

Apple hamnar enligt oberoende undersökningar i topp när det gäller kvaliteten på kundbemötandet. Problemet är istället att Apple har svårt att få fram tillräckligt mycket grejor, och att de alltid grovt underskattar den enorma efterfrågan som finns på företagets produkter.

Vad har det att göra med viljan att ändra giltighetsdatum på ett kreditkort i en lagd order som är klar för leverans? Bemötandet var vänligt men "tyvärr det finns INGET jag kan göra". "Det är ekonomiavdelningen som sköter det". "Ja jag beklagar, men du kan ju läggas en ny order".

Kändes litegrann som bemötandet på ett gammalt hederligt postkontor anno 1988. "- Jaså, du vill KÖPA ett FRIMÄRKE??"

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 14:35
Ursprungligen av rhesus:

Vad har det att göra med viljan att ändra giltighetsdatum på ett kreditkort i en lagd order som är klar för leverans? Bemötandet var vänligt men "tyvärr det finns INGET jag kan göra". "Det är ekonomiavdelningen som sköter det". "Ja jag beklagar, men du kan ju läggas en ny order".

Kändes litegrann som bemötandet på ett gammalt hederligt postkontor anno 1988. "- Jaså, du vill KÖPA ett FRIMÄRKE??"

Jag tillhör väl också skaran som är extremt nöjd med apples produkter men inte så överförtjust med deras häthandel. Det finns små detaljer som applestore borde tänka på - visserligen kan jag ha överseende med att såväl Ipod Shufle som Mac mini dröjde lite p.g.a hög efterfrågan, men det var en hel del annat strul under färdens gång.

Idag har jag lagt in en beställning på iWorks 05 till förmånligt studentpris (tack för det, apple!). När man ser att en beställning skickas inom 24 timmar som det står på hemsidan tror man lätt att man har produkten påföljande dag, eller senast dagen efter det. Man förväntar sig inte ett mail där det står: hanteras inom 24 timmar, levereras inom fem till sju dagar. :/

Ett litet litet lager någonstans i närheten borde de ju kunna ha.

mvh
FrrH

Jag har handlat med kort på AppleStore två gånger. Sist (iPod shuffle för 895:-) var det inga problem.

Gången innan gällde det en upphottad Cube med skärm för över 36.000:-. Då stoppades köpet av min kortutgivare, trots att jag hade täckning på kontot. AppleStore hörde inte av sig självmant.

Köpet ändrades sedan till förskottsinbetalning till AppleStores spännande postgirokonto c/o ett postkontor i Holland. Det tog ett par veckor innan betalningen registrerades, och då först efter att jag själv scannat och faxat över kvitton på insättningen.

High tech...

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 14:36

Ett kort med nummer 4937.0650.1247 09/05 och ett med 4937.0650.1247 09/09 är tekniskt sett två helt olika kort.
Giltighetsdatun är dock inte lika väsentligt i sverige med våra legitimationssätt (pers.nr.).
AppleStore är dock inte en svensk grej, utan en internationell (om än med en liten del svensk personal)...

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 15:08
Ursprungligen av Pär:

Ett kort med nummer 4937.0650.1247 09/05 och ett med 4937.0650.1247 09/09 är tekniskt sett två helt olika kort.

Ja det vet jag väl. Det är ju därför betalningen inte går igenom. Däremot borde det ju gå att ändra giltighetsdatumet i ordern. Om det gick att lägga dit kortet från början så måste det ju gå att ändra på det. Andra företag verkar ju klara av detta enligt mina erfarenheter. Det är inte raketfysik som man brukar säga.

Nåja, det blev en PB 12" 1.33 Ghz från InLife istället, hämtar den i morgon så nu ska jag sluta gnälla...

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 14:42

Suck. Fortfarande besviken. Apple har förstört min dag och det känns som om en nära vän stuckit kniven i ryggen och vridit om.

Om sanningen ska fram så har det varit bra service hos dem vid mina tidigare köp. Så det är väl det som gör att jag är lite frustrerad. Jag VILL ju gärna tycka om dem. Men det är då som Björnström skrev att vi får helt enkelt varna för att använda säkta betalningsmetoder på store om grejerna inte finns för omedelbar leverans.

Nu är i alla fall ordern avbruten. Har inte lust att sitta och vänta längre. Jag gav dem fem veckor och det räcker.
Beställde via inwarehouse istället. Beställde kl 12. fick just veta att den är packad. Fått kollinummer och allt.
Och det blev bara 80 kr dyrare än att få den gratislevererad av apple. Super!

Så kan alla vara glada nu? Jag får min efterlängtade shuffle. Inwarehouse får sin del och 99mac får en liten procent eftersom jag loggat in med 99mac-konto.
Och apple får sina sköna gröna dollrars utan att behöva lyfta ett finger.

Detta sved, gott folk. Detta sved...

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 15:01

Men det här blev väl ändå för mycket... Eller svar på tal från Apple kanske. Ta det som ni vill.
Men var ganska roligt.

Så jag ska väl inte klaga mer, även om jag trodde det var poddens blandningsfunktion som åsyftades.

Ursprungligen av Proffen:

... Så vad mer kan man göra? Switcha tillbaka? (ryser vid tanken)

Törs inte gå ut idag. Känner redan hur alla grannar bakom sina gardiner sitter och hackar XP och hånskrattar skadeglatt...

"Think different"... Jo Apple, tyvärr tänker vi verkligen olika.

Ipod har väl inget med att "switcha tillbaka" att göra..?

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 15:55

Jag vart också lite arg förresten - igår.
Efter att ha köpt min Shuffle fick jag en rabattkupong på 200 kronor
som man fick utnyttja om man köpte för 2000 kronor.
Och eftersom jag precis kommit på att jag skulle köpa ett par andra saker som
faktiskt uppgick till typ 2100 kronor så klickade jag på kupongen och beställde
mina saker. Men fick ingen rabatt! Men då såg jag vid närmare läsning att
rabatt och minimumbeställning gällde exkl. moms! När det uttryckligen står
på alla Apple Stores sidor att alla priserna innehåller moms. Då tänkte jag att jag
kunde beställa en liten pryl till för typ 200 kronor så skulle den i alla fall till slut bli
ungefär gratis. Men när jag ringde kom jag till en i o f s trevlig engelsk tjej (är det
standard att man ska behöva förklara sina ärenden på engelska?) som skickade
över mig till svenska supporten som sa att det enda hon kunde göra var att skicka mig
till den engelska supporten och där skulle jag kunna avbeställa min beställning och
istället göra en ny beställning med den lilla prylen inbakad. Men efter att ha suttit
telefonkö på alla ställena sammanlagt säkert tjugo minuter kände jag att jag var
tvungen att arbeta istället och lade ner hela projektet. Fast det grämer mig lite att
jag gick miste om mina tvåhundra kronor i rabatt....
hrmpf /nocke/

• Medlem
  • Solna
  • 2005-02-22 21:30
Ursprungligen av nocke:

Jag vart också lite arg förresten - igår.
Efter att ha köpt min Shuffle fick jag en rabattkupong på 200 kronor
som man fick utnyttja om man köpte för 2000 kronor.
Och eftersom jag precis kommit på att jag skulle köpa ett par andra saker som
faktiskt uppgick till typ 2100 kronor så klickade jag på kupongen och beställde
mina saker. Men fick ingen rabatt! Men då såg jag vid närmare läsning att
rabatt och minimumbeställning gällde exkl. moms! När det uttryckligen står
på alla Apple Stores sidor att alla priserna innehåller moms. Då tänkte jag att jag
kunde beställa en liten pryl till för typ 200 kronor så skulle den i alla fall till slut bli
ungefär gratis. Men när jag ringde kom jag till en i o f s trevlig engelsk tjej (är det
standard att man ska behöva förklara sina ärenden på engelska?) som skickade
över mig till svenska supporten som sa att det enda hon kunde göra var att skicka mig
till den engelska supporten och där skulle jag kunna avbeställa min beställning och
istället göra en ny beställning med den lilla prylen inbakad. Men efter att ha suttit
telefonkö på alla ställena sammanlagt säkert tjugo minuter kände jag att jag var
tvungen att arbeta istället och lade ner hela projektet. Fast det grämer mig lite att
jag gick miste om mina tvåhundra kronor i rabatt....
hrmpf /nocke/

Om du inte köpte som företag kan du jävlas. Reklam i Sverige riktad till privatpersoner ska inkludera moms. Och det kan inte det finstilta ändra på. Enda ursäkten skulle vara om målgruppen för reklamen är blandad med både privatpersoner och företag (och då borde utmärkningen vara tydligt gjord)...

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 21:41
Ursprungligen av Alphonze:

Ipod har väl inget med att "switcha tillbaka" att göra..?

Nä men man blir arg och uppgiven och känner sig nonchalerad av Apple. Allt jag och trådskaparen ville var ju att få betala för de varor som vi beställt. Det känns som om Apple struntar i om jag fortsätter vara kund hos dem eller inte. Jag vågar inte tänka på det sammanlagda värdet på de Macar som passerat genom min familj sedan den första plusen 1988, för att inte tala om alla som jag övertalat att skaffa Macar istf pc-maskiner...

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 17:37
Ursprungligen av rhesus:

Nä men man blir arg och uppgiven och känner sig nonchalerad av Apple. Allt jag och trådskaparen ville var ju att få betala för de varor som vi beställt. Det känns som om Apple struntar i om jag fortsätter vara kund hos dem eller inte. Jag vågar inte tänka på det sammanlagda värdet på de Macar som passerat genom min familj sedan den första plusen 1988, för att inte tala om alla som jag övertalat att skaffa Macar istf pc-maskiner...

Exakt vad jag menade.

Det här är högintressant för min del. Har e-kort kopplat till mitt Visa som går ut 03/05 och sitter med avtryckarknappen redo om en ny iPod släpps i dagarna. Vore minst sagt fördjävligt om samma sak hände med mig.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 21:37
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det här är högintressant för min del. Har e-kort kopplat till mitt Visa som går ut 03/05 och sitter med avtryckarknappen redo om en ny iPod släpps i dagarna. Vore minst sagt fördjävligt om samma sak hände med mig.

Samma sak lär hända för dig. Vänta tills du fått ditt nya kort innan du beställer.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-02-22 18:28

Jag vet hur det känns!
Min Mac mini som jag redan tvingats beställa om eftersom man inte kunde ändra i beställningen ska shippas imorgon, gör den inte det så är jag i samma situation..e-kortet går ut

Vad gör jag då? tvingar dom att ta emot ett nytt nummer? hotar dom? ber på mina bara knän? Väntar ännu en månad?!

suck..detta e för**vligt
Jag får hoppas att den mot förmodan skickas imorgon.

1
Bevaka tråden