Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta AirPort-nätverk till Glocalnet ADSL?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 11:12

Har ett ADSL-abonnemang från glocalnet. Efter en del strul går datorn med på att ansluta via ethernetporten. När jag försöker få det hela att fungera via nätverket blir det dock tvärstopp - basstationen säger att den har en uppkoppling till internet, men någon internetkommunikation går uppenbarligen inte att upprätta.

Jag tänkte mig att det helt enkelt skulle räcka att ange samma IP, delnätsmask och routeradress för airporten som för ethernetanslutningen från själva datorn. Det tänke uppenbarligen inte airporten. Jag sitter på ett SpeedTouch 510-modem från glocalnet, och själva modemet konfigurerade jag när jag upprättade anslutningen via datorns ethernetport. Eftersom modemet redan är konfat med användarnamn och lösenord känns det som om det borde räcka att bara koppla in modemet i airportstationen, när den nu anssluter till samma IP som datorn själv. Men icke.

Jag har ingen plåtkoll på nätverksinstallationer, och antar att det handlar om att jag har missat någontiong basalt och viktigt. Någon som har några idéer?

Glocalnet ger för övrigt ingen support för den här typen av ärenden.

  • Medlem
  • 2005-02-22 00:08

Så internetanslutningen fungerar när du pluggar in datorn i ADSL-modemet men inte när du pluggar in en Airportstation i modemet? Låter som om Glocalnet har låst din internetanslutning till ett visst MAC-nummer (Ethernet-ID i Nätverksinställningarna).
Går det att ställa in vilket MAC-nummer som Airport-stationen ska uppge? Har ingen sådan själv, men i min Netgear-router går det, och det löste vissa av mina uppkopplingsproblem.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 19:33

Jag hittar ingenting i inställningarna för basstationen om Ethernet-ID, däremot har den ett "AirPort ID". Kan det tänkas vara någon sorts motsvarighet? Nåväl, det verkar hur som helst inte gå att ändra, så det är kanske strunt samma... Någon som har några andra idéer?

Jag har prövat att ansluta via en annan dator, samma resultat. Skriver in samma IP-adress, delnätsmask och router som i mina egna inställningar, datorn känner av en internetanslutning men ingenting händer. Att det handlar om ethernet-ID är väl m.a.o. ganska troligt, men det tycks inte finns något sätt att ändra detta, vare sig för datorer eller AirPort-basstationer... Hmm, börjar misstänka att Glocalnet är ganska onda trots allt, trots låga priser och stabil uppkoppling.

Hej!

Jag hade själv samma problem igår kväll, men genom en stunds letande på Internet visar det sig att ett flertal användare har samma problem med Speedtouch och Glocalnet ADSL, samt router. Det fungerar om man bara har modemet inkopplat men inte när man sätter routern mellan. Anledningen är att modemet har alla påloggningsinställningar för Glocalnet, och när routern försöker med samma sak fungerar det inte. Det som fungerar är att återställa modemet till fabriksinställningar, och därefter skriva in påloggningsuppgifterna i routern. Glöm inte att spara modemets inställningar, vilket går att göra från adminstrationssidan. Efter att modemet är återställt och tomt, kommer routern att fungera. Så var det ialla fall för mig.

Det är alltså inte routern, eller basstationen det är fel på, utan inställningarna i modemet.

Mvh

Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 16:54

Hurra, nu fungerar det faktiskt. Återställde basstationens fabriksinställningar och ställde in AirPort-routern på att ansluta via PPoE.

Min stilla undran är varför Glocalnet gör saker och ting så fantastiskt omständliga, istället för att bara skicka med ett enklare modem och säga åt folk att använda PPoE från datorn/routern istället...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-12 21:58

Jag läste (förståss) inte manualen och visste därför inte att jag skulle ställa in modemet (510).

När jag kopplade in AP Express funkade det sedan jag matat in PPPoE-inställningar.
Precis som i ovanstående inlägg

MEN:
Om jag nu vill att någon ska kunna komma åt min dators webbdelning, eller en framtida ftp-server, hur gör jag då?

Och om jag vill fixa med modemets brandvägg (som det väl har?) - hur kommer jag åt modemets administrationsgränssnitt?

Jag vet hur jag kan ta reda på modemets IP, men sen då?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-25 00:48
Ursprungligen av Micke F:

Jag läste (förståss) inte manualen och visste därför inte att jag skulle ställa in modemet (510).

När jag kopplade in AP Express funkade det sedan jag matat in PPPoE-inställningar.
Precis som i ovanstående inlägg

MEN:
Om jag nu vill att någon ska kunna komma åt min dators webbdelning, eller en framtida ftp-server, hur gör jag då?

Och om jag vill fixa med modemets brandvägg (som det väl har?) - hur kommer jag åt modemets administrationsgränssnitt?

Jag vet hur jag kan ta reda på modemets IP, men sen då?

*bump*

Hur är det med brandväggen i Speedtouch 510 - hur kommer jag åt den och hur ställer jag in så att ex. ftp, BitTorrent etc "går igenom"?

Lyckas för övrigt inte komma åt modemets inställningssidor utan att koppla datorn direkt till modemet via ethernet. (jobbigt, trådbundet är så nittital...)

/M

Samma anslutningsproblem!

Hej,
har ZyXZEL Prestige 600 DSL modem (vet inte om man kan konfigurera det) testade att nollställa modemet och köra PPPop inställningarna från graphite AP utan resultat...snurrar bara försöker ansluta till PPPop värd uppe i menyraden för airprt...någon som har lösningen på detta delikata problem?

(inga problem att ansluta till nätet via ethernet och modemet...)

mikael.norman@glocalnet.net

  • Medlem
  • 2005-07-26 20:17

Hej,

jag försöker också få till en uppkoppling med ett Glocalnetabonnemang, Speedtouch Home-modem och en AP express.

Precis som alla andra får jag det att fungera med en ethernetkabel kopplad till datorn men när jag kopplar in AP expressen vill det inte fungera.

Jag har satt modemet till fabriksinställningar och har alltså inget inställt där.

Jag har ställt in i AP expressen att den ska använda PPPoE samt angivit användarnamn och lösenord.

Resultatet blir som för Mikkmakk att det brevid AP-symbolen i menyraden rullar en text att PPPoE först letar värd och sedan förhandlar. Kommer dock aldrig ut på nätet.

Vidare så förstår jag inte riktigt vilka inställningar som ska stå under systeminställningar-nätverk-airport. Om jag väljer PPPoE samt anger användarnamn och lösenord så kan jag inte komma åt inställningarna för AP expressen via airport administratörsverktyg, vilket får mig att tro att det är fel. Om jag klickar bort "använd PPPoE" så att den delen bli ljusgrå så kan jag komma åt inställningarna i airporten. Får det som sagt inte att fungera ändå.

Ni som haft liknande problem, hur har ni löst det? Vilka inställningar har ni?

Tack för svar,
Cilla

Har oxo Glocalnet än så länge, men med usb-modem (Webracer 850)... Nån som vet om det går att fixa in det på airporten?

/I väntan på mitt BBB....

Jag har PPPoE Glocalnet och erfarit att det GÅR att få AP Expressen att bara agera förlängning av "kabeln" genom att vidarebefordra den IP-adress man får tilldelad av Glocalnet till min mac. Nu har jag upptäckt att när jag gjort så så kan jag inte ha USBskrivaren trådlös eller streama via AirTunes. Sagt och gjort, nollställt AP och vips så funka det fint med streamande av både utskrifter och musik trådlöst. (En USB skrivare har då inget eget nätverkskort utan AP agerar nätverksprinter med USB-skrivaren som "målar-låda" - måste dela ut svarta IP-adresser för att det skall fungera.)

DÄREMOT visar det sid då att AP har alltså blitt en router som delar ut "svata" IP adresser som inte syns utifrån. Detta medför att ingen utifrån kan iChatAV:a med mig eller koppla upp sig med remote desktop.

Det verkar inte bättre än att man måste välja mellan att ha trådlös lyx och avskärmad från IP-kommunikation som iChat AV.

Nu är mitt problem att jag fattar inte hur jag får tillbaka det så att IP adressen från Glocalnet (som mitt modem får) skall gå direkt till min dator utan att AP delar ut underliggande adresser. Någon som vet?

//Johan

1
Bevaka tråden