Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad intern cd-brännare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-20 06:37

Hej allihop,
är väl mest ute efter några tröstens ord antar jag. Det verkar som om att min interna cd-brännare i Powerbooken kraschade när jag höll på att kopiera en data-CD (Panther disc 1, behövde den till jobbet där Panther installerats över nätverk) igår med hjälp av Roxio Toast Lite v5.2. Nu spottar den bara ut alla skivor jag stoppar in, efter att ha tuggat på dem en stund.

Önsketänkande; är det någon som har upplevt samma eller liknande sak och vet hur man fixar det själv?

Om inte, vilket naturligtvis är det troligaste; är det någon idé att fundera över att byta den interna brännaren, eller är det smartaste (mest ekonomiska) att köpa en extern på en gång?

Finns ju den möjligheten att du fått in skräp i den......en dammtuss, hårstrå...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-20 12:27

Ja, jag råkade ut får detta i förra veckan. Har faktiskt skrivit en liten notis (och eget svar när jag kom på vad det var). Min 3-årige son hade stoppat in ett SIM-kort i springan. Och vipps så ville min PB inte svälja något.

Vänd på datorn och skaka lite så kommer det nog ut något...

Men du skriver att du tror att den la av under bränning. Menar du att den sista bränningen inte lyckades, eller att den blev färdig men att den inte fungerade efteråt?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-20 12:32
Ursprungligen av frazze:

Ja, jag råkade ut får detta i förra veckan. Har faktiskt skrivit en liten notis (och eget svar när jag kom på vad det var). Min 3-årige son hade stoppat in ett SIM-kort i springan. Och vipps så ville min PB inte svälja något.

Vänd på datorn och skaka lite så kommer det nog ut något...

Men du skriver att du tror att den la av under bränning. Menar du att den sista bränningen inte lyckades, eller att den blev färdig men att den inte fungerade efteråt?

Datorn meddelade att skivan jag försökte bränna på var trasig och inte gick att använda. Sedan dess har datorn kastat ut allt jag försöker stoppa in i den...

Jag har tyvärr inga barn som kan stoppa in saker i datorn... men det är klart, det kan ju ha följt med något in när jag stoppade in skivan för bränning. Hårstrån eller damm, till exempel. Ska kolla det.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 13:41

Min titanboks cdbrännare har också betett sig underligt. En gång skruvade jag isär den (försiktigt), men det hjälpte inte. Den spottar ut vissa musik cd, och jag har inte kunnat bränna något på ett tag men DVD-läsning har alltid fungerat utmärkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-20 13:58
Ursprungligen av flexable:

Min titanboks cdbrännare har också betett sig underligt. En gång skruvade jag isär den (försiktigt), men det hjälpte inte. Den spottar ut vissa musik cd, och jag har inte kunnat bränna något på ett tag men DVD-läsning har alltid fungerat utmärkt.

Testade att stoppa in en DVD, vilket fungerade utan problem. Måste nog skruva isär burken (mycket försiktigt) och rengöra den, så kanske även cd-skivor börjar fungera. Vill inte behöva skaffa ny brännare...

1
Bevaka tråden