Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slipbara solglasögon

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon här som har ett bra tips på slipbara solglasögon?

Jag hade länge ett par silverfärgade Oakley's som var slipade men tyvärr blev jag av med dom för ett år sedan, dom var dyyyra så jag skulle helst köpa något billigare denna gång. Behöver dom på näsan senast om 1.5 vecka så det är lite bråttom (dålig planering som vanligt).

Tips? Bilder? Priser?

Jag tycker du ska " gå åt andra hållet", dvs inte köpa solglasögon som kan slipas till önskad styrka, utan i stället "vanliga" brillor med fotokromatiska glas. Jag har använt sådana några år nu, och det är ju fruktansvärt behändigt att kunna köra med ett och samma par hela tiden.
Svärtningen finns ju att få i ett otal olika "mörkhetsgrader", och likaså med väldigt varierade "attacktider".
OK, de kanske kostar lite mera, men det finns ett oerhört mycket större utbud av bågar, och man har ju dem några år.
Och framför allt... man har ett par mindre att tappa/glömma/krossa...

Åh, ett favorit-irritations-ämne...

Jag har väldigt små glasögon, sätter jag på ett par passande clip-ons så strålar det ändå in ljus från sidorna, vilket garanterat orsakar huvudvärk omedelbums.

Min dröm har alltid varit att hitta ett par riktigt stora, snygga solbrillor som jag helt enkelt kan ta på mig utanpå mina vanliga glasögon. De ska vara kolsvarta och strömlinjeformade och sluta tätt även på sidorna...

Problemet med slipade glas är ju att man måste byta dem samtidigt som man byter sina vanliga glasögon. Dessutom finns det inte riktigt svarta glas.

Har ni aldrig funderat på kontaktlinser?
Jag har haft det sedan 1980, mycket praktiskt om man plåtar mycket. Man slipper imma och skit och man ser som en falk. I alla fall jag, som "bara" är närsynt. Dock väldigt närsynt, -5 på båda ögonen.
Då kan man också köpa vilka solglasögon man vill.

Ursprungligen av Nurell:

I alla fall jag, som "bara" är närsynt. Dock väldigt närsynt, -5 på båda ögonen.

Väldigt närsynt? [Skrock-skrock] Jag har minus 9,25. Det du...

Jag är astigmatisk som tusan på ena ögat så det finns inte riktigt rätt linser för mig ännu, dom har tydligen blivit bättre med åren. Körde linser förra sommaren men det kändes jobbigt eftersom jag inte såg perfekt.

Precis som TZW säger är det mycket bättre med glasögon som täcker ordentligt, precis vad mina Oakleys gjorde.

Drar till Synsam på måndag morgon!

Jag har fått astigmatism enligt min optiker. Jag har ju glasögon också. Det konstiga är att jag inte kan läsa en tidning eller köra bil med de svindyra glasögonen de prackade på mig. Men med linserna kan jag se precis allt. Jag kan läsa skyltar på längre håll än normalseende och pilla med småsaker på nära håll, trots min högst avsevärda ålder.

Wow, kolla vad jag hittade!

Det här är ju en produkt som inte finns om man frågar en optiker.

Jag har länge misstänkt att man kanske borde leta i t.ex. cykelbutiker... men det är alltså en fiskepryl

Jag beställde ett par. Värsta impulsköpet, tack för det Björnström

Men jag har ju letat efter den här produkten i snart tio år, så why not.

Senast redigerat 2005-02-20 14:08
  • Medlem
  • 2005-02-20 12:15

Om du hittar/har ett par vanliga solglasögon som du gillar så tar du med dessa till optikern och ber om ett par "solglas" med styrka. Jag har själv bytt glas i mina favorit solglasögon ett par gånger och har två kompisar som tagit med sig sina solglasögon till optikern och fått linser med skärpa.
Tror inte att det är så svårt så långe du håller dig till lins i svart-grått-brunt. Beträffande spegelglas så vet jag inte vad som gäller.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-23 22:40
Ursprungligen av TZW:

Wow, kolla vad jag hittade!

Det här är ju en produkt som inte finns om man frågar en optiker.

Jag har länge misstänkt att man kanske borde leta i t.ex. cykelbutiker... men det är alltså en fiskepryl

Jag beställde ett par. Värsta impulsköpet, tack för det Björnström

Men jag har ju letat efter den här produkten i snart tio år, så why not.

Köpte du här?

Jag skulle inte orka med dubbla glasögon - jag vill ha ett par riktiga (men slipade) solglasögon helt enkelt. Drar till Synsam på lunchen.

RayBan

Jag satsade på ett par diskreta glasögon, dom kommer nästa onsdag med polariserade glas:
http://oakley.com/catalog/colors/eyewear/omatter/monster_doggle/brown_tortoise_bronze/

Ursprungligen av Björnström:

Jag satsade på ett par diskreta glasögon, dom kommer nästa onsdag med polariserade glas:
http://oakley.com/catalog/colors/eyewear/omatter/monster_doggle/brown_tortoise_bronze/

Monster Dog är ruskigt sköna. Har ett par transparent grå, utan slipning!

Senast redigerat 2005-02-24 08:34

Ska du till Mars eller?

Jag ger tumme upp. Man ska inte mesa sig och köpa tråkiga brills. Kör tunga artilleriet bara.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag ger tumme upp. Man ska inte mesa sig och köpa tråkiga brills. Kör tunga artilleriet bara.

Då skulle Martin kört med Overthetop istället....

Det är mer hans stil tycker jag.

/M

Jag håller med du, Belak...

Vinnaren i "närsynt-tävlingen" hittade inte sin Powerbook och kunde tyvärr inte skriva något i denna diskussion

Dagens överraskning:

Oakley har en anläggning i Frankrike som fixar deras slipade solglasögon eftersom dom är ensamma om Iridium-linserna (patent och grejer). Leveranstiden är 2 till 4 veckor.

Mot en extrakostnad av 50kr kan man få dom "express" utan att därmed få ett bestämt leveransdatum. Synsam hoppades att det skulle innebära 10 dagars levtid men det var inte 100% säkert, jag förväntade mig inte att dom skulle klara det.

Nu ringde Synsam - glasögonen kom med Fedex imorse! 48 timmars levtid!

Nej, från USA. Det var ganska mycket billigare. Fast fastnar de i tullen går ju det åt helsike förstås

Jag gled runt med mina nya Oakley's idag - kändes fint. Ser fram emot lite soliga dagar nu.

Ursprungligen av Björnström:

Jag gled runt med mina nya Oakley's idag - kändes fint. Ser fram emot lite soliga dagar nu.

Var är Mats med kameran när man som bäst behöver honom?

Ursprungligen av Björnström:

Jag gled runt med mina nya Oakley's idag - kändes fint. Ser fram emot lite soliga dagar nu.

Vad kostade kalaset? Har själv ett brytn-fel som optikerna suckar över.

I Göteborg.

Brorsan kommer upp snart så då fixar jag nåt fint.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-24 09:08

Efter att ha läst den här tråden (och sett brillorna som Mr. Björnström köpte) blir jag galet sugen på att inhandla ett par feta solglasögon.

Mina Oakleys totalhavererade för några månader sedan. Inför sommaren måste jag skaffa nya. En sommar utan sköna brillor är en dålig sommar.

Jag måste säga att dom du köpte, Martin, ser riktigt snygga ut! Sitter dom lika bra som dom är läckra?

Jag är supernöjd - Oakley's iridiumlinser är grymma. Den här gången valde jag polarisering också men det vet jag inte om det var bra ännu, man får lite skumma effekter när man tittar på bilrutor osv.

Glasögonen kostar 1.600kr och sedan tillkommer slipningen på 2.650kr inkl polarisering, kan gå ner till 1.800 med enklare linser. Slipningen är ju bara för den med synfel såklart.

Dyrt? Ja verkligen - men jag använder dom oavbrutet sommartid i ett par-tre år så det får vara värt det.

1
Bevaka tråden