Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera os X på en cube

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-18 14:14

som rubriken säger.
Jag startade datorn med os 9.1 och satte i OS X 10.2skivan.
den bad mig starta om och startades därefter med os X installationen. (frid och fröjd)
när jag skulle välja installationsskiva stod det att jag itne kunde välja enda skivan som är i på grund av att det inte var någon version av os X innan.
formaterade skivan och hoppades på att det skulle hjälpa.

Nu fungerar inte installation, kan inte starta om i 9an på grund av att jag formaterat disken, och jag får inte ur cdn ur dvd-enheten. Vad gör jag?

ganska ny macägare som är behov av snabb hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 14:40

Är det en full 10.2 eller en uppgradering till 10.2 (som kräver 10.1 - vet iofs inte om sådana skivor fann, men kanske?)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-18 14:41

Håll ner musknappen när du startar datorn, så hoppar skivan ut.

Lägg på System 9.1 först (eller ännu hellre 9.2), sedan tycker jag att du skall uppdatera firmware, ifall det inte redan är gjort.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75129

Sen installerar du Mac OS X.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-18 15:00

står det uppdatering på eller hur vet man om det är en uppdateringsversion?
hittade till slut Cube återställningsskivor så nu har jag iaf 9.1 men ska ha in jaguar.
kan man hitta firmwareuppdateringar via programuppdateringen?

Ursprungligen av cerro:

står det uppdatering på eller hur vet man om det är en uppdateringsversion?

Det borde stå "update" på skivan i så fall.

Citat:

kan man hitta firmwareuppdateringar via programuppdateringen?

Jadå.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det borde stå "update" på skivan i så fall.

Ja, eller kanske "Upgrade".

Ursprungligen av cerro:

kan man hitta firmwareuppdateringar via programuppdateringen?

Nej, jag tror inte att firmwareuppdateringar brukar dyka upp i programuppdateringen.
Men i Macus inlägg ovan har du en länk till firmwareuppdateringen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, eller kanske "Upgrade".

Okej, nästan sak samma.

Citat:

Nej, jag tror inte att firmwareuppdateringar brukar dyka upp i programuppdateringen.

Med vissa undantag dyker de alltid upp.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-18 15:28

samma fel som innan. en klagade på at det ine fanns någon version av mac os X innan. men nu såg jag något som jag missade totalt innan. det var en upgradeskiva, skit också.
en ny fråga istället då. fungerar en 450Mhz cube med os x panther eller är jaguar snabbare? har nämligen en pantherskiva hemma men har trott att datorn kanske är lite för seg för den. vad tror ni?

Går det att köra en återställningsskiva ifrån en tibook på en cube? för det är väl os x på den? 1ghz tibook G4 alltså.

tack för all denna hjälp, bra forum de här.

Ursprungligen av cerro:

samma fel som innan. en klagade på at det ine fanns någon version av mac os X innan. men nu såg jag något som jag missade totalt innan. det var en upgradeskiva, skit också.
en ny fråga istället då. fungerar en 450Mhz cube med os x panther eller är jaguar snabbare? har nämligen en pantherskiva hemma men har trott att datorn kanske är lite för seg för den. vad tror ni?

Jag kör Panther på en 500 Mhz Cube, och det funkar alldeles utmärkt. Det bör funka bra även på en 450 MHz.

Ursprungligen av cerro:

Går det att köra en återställningsskiva ifrån en tibook på en cube? för det är väl os x på den? 1ghz tibook G4 alltså.

Förmodligen inte.

Ursprungligen av cerro:

Går det att köra en återställningsskiva ifrån en tibook på en cube? för det är väl os x på den? 1ghz tibook G4 alltså.

Nej, om det står restore eller återställ program på den så är den specifik för just den maskinen.

Ursprungligen av cerro:

fungerar en 450Mhz cube med os x panther eller är jaguar snabbare? har nämligen en pantherskiva hemma men har trott att datorn kanske är lite för seg för den. vad tror ni?

Pär har helt rätt. Hittills har varje ny version av OS X varit snabbare än den förra, och speciellt på äldre datorer. Min pismo 400 MHz G3 fick närapå nytt liv tack vare uppgradering från Jagvajer till Panther. Hoppas det fortsätter på det här sättet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Pär har helt rätt. Hittills har varje ny version av OS X varit snabbare än den förra, och speciellt på äldre datorer. Min pismo 400 MHz G3 fick närapå nytt liv tack vare uppgradering från Jagvajer till Panther. Hoppas det fortsätter på det här sättet.

Jag måste instämma! Mitt gamla dasslock lever och rockar!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-18 15:15

det står inte update eller uppdatering på skivan utan var helt vanlig. Har nu uppdaterat firmware också så nu ska vi se om det går. skriver i vilket fall hur et går om någon är intresserad

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 15:40

Panther är snabbare - välj den!

1
Bevaka tråden