Kvitto mellan privatpersoner?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-17 16:32

Det verkar nu som jag ÄNTLIGEN har fått tag på en begagnad Powerbook till ett vettigt pris.

Min fråga är: Vad skall vara med på ett gilltigt kvitto, två privatpersoner imellan?
Hur skall det se ut, vad skall vara med etc.

Fråga två: Jag har planer på att i framtiden starta ett litet företag. OM nu den här personen har möjlighet att skriva ett momskvitto - hur skall det då se ut? Det är ju inte företag till företag ännu. Utan isf. företag till privatperson.

Om säljaren är privatperson kan han/hon inte skriva ut ett momskvitto. Är säljaren ett företag så måste momsen framgå av kvittot.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 08:54
Ursprungligen av ace4711:

Om säljaren är privatperson kan han/hon inte skriva ut ett momskvitto. Är säljaren ett företag så måste momsen framgå av kvittot.

Jo, precis.
Gissningsvis så har han inget företag och kan inte skriva ett momskvitto.
Hur gör man då enklast ett kvitto två privatpersoner imellan. Bör jag kanske göra iordning ett som jag har med mig som han sedan bara skriver under? Vad skall isf. stå med på det kvittot. Räcker det typ med: "här med säljer jag min Powerbook" och sen får han skriva under.. Kanske en dum fråga, men jag har inte skrivit ett sådant kvitto tidigare.
Man har ju hört om de som blivigt blåsta - Dom har inget ordentligt kvitto och sen anmäler säljaren köparen för stöld...

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-18 09:15

Följande borde räcka.

Säljarens namn
Adress

Köparens namn
Adress

Datum

Detta köpes kontrakt är upprättat mellan Säljarens namn (säljare) och Köparens namn (kund) avsende försäljning av nedanstående vara (varor).

antal beskrivning av varan Serie nummer

Erlagd köpeskilling för ovanstående varor: XXX SEK

Säljarens underskrift Köparens underskrift

Detta dokument är upprättat i två likalydande kopior.

Någonting sådant skulle jag skriva. Om man vill kan man ha med "befintligt skick" men denna term saknar egentlig innebörd.

Lycka till med köpet

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 09:29
Ursprungligen av a-born:

Följande borde räcka.

Lycka till med köpet

Tack för informationen!

Ja, jag hoppas han hör av sig idag med telenummer etc, så jag kan slå till i helgen.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 09:33

Kom på en sak till.

Man kanske vill pruta lite när man väl kommer dit.

Om jag gör iordning kvittot och bara lämnar ett "understräck" efter priset, så kan man fylla i det för hand när jag väl är där och vi är överens om det. Det spelar väll ingen roll för kvittots gilltighet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 09:50
Ursprungligen av Hallon:

Kom på en sak till.

Man kanske vill pruta lite när man väl kommer dit.

Om jag gör iordning kvittot och bara lämnar ett "understräck" efter priset, så kan man fylla i det för hand när jag väl är där och vi är överens om det. Det spelar väll ingen roll för kvittots gilltighet?

Nej det spelar ingen roll.

en annan grej

-om du är köpare och ni skriver i befintligt skick, så innebär det att du även godkänner köpet även om det är trasigt, men man kan istället skriva att:

Säljaren garanterar att utrustningen fungerar tillfredsställande.

Sen tillägga längre ner:

Om säljaren brustist i sina garantier i detta avtal har köparen rätt att bryta avtalet och låta köpet återgå.

/Tangen

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 10:56
Ursprungligen av Tangen:

en annan grej

-om du är köpare och ni skriver i befintligt skick, så innebär det att du även godkänner köpet även om det är trasigt, men man kan istället skriva att:

Säljaren garanterar att utrustningen fungerar tillfredsställande.

Sen tillägga längre ner:

Om säljaren brustist i sina garantier i detta avtal har köparen rätt att bryta avtalet och låta köpet återgå.
/Tangen

Ja, det verkar bra. Men hur fungerar det då med den nedersta raden. Är det om det uppstår något under den närmaste tiden? Jag menar - om det skulle vara något fel på datorn som jag inte märker på en gång, hur ska jag då kunna bevisa att det inte har hänt under tiden jag har haft datorn i mina ägor - om jag så märker det dagen efter?

Och om det är så att det gäller som "garanti" så kan jag tänka mig att han inte vill skriva under eftersom det inte finns någon tidsram angiven. Det skulle ju innebära att jag kan komma tillbaks efter 44 år och kräva pengarna tillbaks?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 11:07

Det är bara att tidsbegränsa det till typ två veckor så att du hinner kolla på grejsorna..

• Medlem
  • 2005-02-18 11:29
Ursprungligen av Tangen:

en annan grej

-om du är köpare och ni skriver i befintligt skick, så innebär det att du även godkänner köpet även om det är trasigt.../Tangen

Detta stämmer inte. Enligt 19 § Köplagen ska en vara anses som felaktig även om den sålts i "befintligt skick" om
1. varan inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat

2. säljaren underlåtit att upplysa köparen om ett väsentligt förhållande rörande varans egenskaper som han måste antas ha känt till bla bla..

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

Det betyder att om varan är trasig och säljaren vetat om detta ska det anses vara köprättsligt fel även om den sålts i befintligt skick.

Ursprungligen av Hallon:

Och om det är så att det gäller som "garanti" så kan jag tänka mig att han inte vill skriva under eftersom det inte finns någon tidsram angiven. Det skulle ju innebära att jag kan komma tillbaks efter 44 år och kräva pengarna tillbaks?

En sådan garanti gäller endast varans funktion vid avlämnandet. Poängen är att den vänder bevisbördan, säljaren måste visa att varan fungerade vid avlämnandet istället för att du måste visa att felet verkligen fanns då och inte uppkommit senare. Det är alltså inte någon funktionsgaranti (som vanligen åsyftas med ordet garanti) där säljaren garanterar under en viss tid att varan fungerar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 11:38
Ursprungligen av Felix:

Detta stämmer inte. Enligt 19 § Köplagen ska en vara anses som felaktig även om den sålts i "befintligt skick" om
1. varan inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat

2. säljaren underlåtit att upplysa köparen om ett väsentligt förhållande rörande varans egenskaper som han måste antas ha känt till bla bla..

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

Det betyder att om varan är trasig och säljaren vetat om detta ska det anses vara köprättsligt fel även om den sålts i befintligt skick.

En sådan garanti gäller endast varans funktion vid avlämnandet. Poängen är att den vänder bevisbördan, säljaren måste visa att varan fungerade vid avlämnandet istället för att du måste visa att felet verkligen fanns då och inte uppkommit senare. Det är alltså inte någon funktionsgaranti (som vanligen åsyftas med ordet garanti) där säljaren garanterar under en viss tid att varan fungerar.

Korrekt - jag hastade lite - det kan bara var lite "struligt" att bevisa att det är "fel" på grejer som man bara inte tycker funkar som de ska...

men du har helt rätt,

prövotid kan dessutom vara lite trixigt att få säljare att gå med på

/Tangen

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 12:01

Tack återigen för alla upplysningar!

Det här hör kanske inte riktigt till diskussionens ämne men ändå lite :-): Jag vill fråga om priset.

Maskinen är en Powerbook 15", 1,33 GHz, 80 GB hårddisk, 1 GB ram. Vet ej om det är combo eller superdrive. Har heller inte fått svar på om det är garanti kvar på den - han säger att han köpte den precis när den modellen kom, han tror inte att det var ett år sedan. Det vet säkert ni?

Han vill ha 13.200:- för den.

Är det reko?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 12:04

i say reko

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 12:58

Typ så här?

"kalle"
hans adress

Magnus Campanello
min adress

Datum: 05-02-20

Detta köpeskontrakt är upprättat mellan "Kalle" (säljare) och Magnus Campanello (kund) avseende försäljning av nedanstående vara.

1 st Powerbook 15” 1,33 GHz. Serienummer:

Erlagd köpeskilling för ovanstående varor: SEK

Säljaren garanterar att utrustningen säljs i befintligt skick.

Säljarens underskrift Köparens underskrift

Detta dokument är upprättat i två likalydande kopior.

Kan jag skriva så här eller ska jag skippa "Om säljaren brustist i sina garantier i detta avtal har köparen rätt att bryta avtalet och låta köpet återgå." Jag tror han kommer bli lite avskräckt när han ser den meningen.
Det verkar ju som att "säljs i befintligt skick" täcker det ändå?

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 14:56

Typsikt! Det verkar näst intill omöjligt att få tag i en begagnad Powerbook. Han ringde nu och sa att hans kollega skulle köpa den ist...
Jag tror jag har letat i ett halvår nu. Jag har varit nära ett par gånger innan, men alltid är det något.

Tveka inte att höra av er till mig om ni hör/ser något!
Mail: campanello@home.se

15" ->
1,25 GHz ->

• Medlem
  • 2005-02-18 16:58

Skriv typ "säljaren garanterar varans funktionalitet vid avlämnandet".

"Om säljaren brustist i sina garantier i detta avtal har köparen rätt att bryta [/häva] avtalet och låta köpet återgå." kanske är för långtgående, fast det är väl bra för köparen om säljaren skulle gå med på det. Om varan inte fungerar är detta ett köprättsligt fel och om det är väsentligt har säljaren iallafall rätt att häva avtalet enligt köplagen.

Sen tycker jag att du ska skriva "köpare" istället för "kund" för att hålla sig till köplagens terminologi.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-18 15:01
Ursprungligen av Hallon:

Typ så här?

Säljaren garanterar att utrustningen säljs i befintligt skick.

Hehe ja det är väl inte så svårt att garantera?

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-18 16:10
Ursprungligen av rhesus:

Hehe ja det är väl inte så svårt att garantera?

Fredagströttheten lämnar små spår

1
Bevaka tråden