Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig med uppbyggnaden på hemsidan del 2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 14:59

Eftersom den förra tråden jag startade mer ledde till diskussioner om CSS allmänna nytta startar jag en ny tråd där jag hoppas få konkreta tips på hur jag ska göra.

Jag har filat på designen och den ser nu ut som i den bifogade bilden (ja inte exakt sådär men uppbyggnaden är densamma som i bilden, alltså fyra olika delbilder som bildar en hel bild. Som ni ser går en cirkel genom bilderna och de måste ju därför sitta kloss mot varandra)

Vill alltså att själva sidan ska vara en ruta i mitten, och det gråa runtomkring endast ska synas för de med mer än 800*600 upplösning.

Jag har gjort en bild som hela sidan bygger på och denna är nu uppdelad i fyra olika delar (ni ser de fyra rutorna på bilden)

Rutan längst upp till vänster är den som ska innehålla själva hemsidans huvudinformation och eftersom vissa undersidor kommer vara större än det utrymme jag har så kommer jag behöva möjligheten att scrolla.

jag testade först att bygga sidan med frames. Jag tog mallen från denna sida
http://www.tiger.se/dok/internet.htm
och i själva huvudrutan gjorde jag en html-fil som innehöll fyra olika frames. Problemet med detta var dock att sidan ser jäääääkligt konstig ut i upplösningen 800*600. Det blir liksom ingen scrollist på sidan om och därför trycks alla fyra frames i huvudrutan ihop till ett enda tjafs. Jag gav upp den idén.

Prövade sedan att bygga sidan i tabeller. Men problemet där blev att när rutan längst upp till vänster började innehålla mer text än vad som får plats i grundutförandet så blev det ju ingen scrollist för den rutan utan bakgrundsbilden började om så att de två översta rutorna syntes typ 1,2 ggr. Inte alls så snyggt det heller!

Ja, jag vill alltså ha ett tips på vad jag kan göra för att få en sida som ser bra ut i 800*600, fungerar i typ alla nya webbläsare, och kan ha en scrollist i rutan längst upp till vänster.

Jättetacksam för alla tips jag kan få!

  • Medlem
  • 2005-02-17 15:19

För att få scrolls:

Ett sätt är ju frames,
ett annat är att lägga en iframe i tabellcellen,
ett tredje att köra javascript/css.

Alla sätt har för och nackdelar...

Tilägg: Kollade på mallen du använt, problemet du fick med frames beror på att den anger de "döda" fältens storlek till värden och låter mitten vara anpassningsbar. Gör man tvärtom kommer den aktva delen att alltid ha samma storlek, medan dököttet anpassar sig efter skärmen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-17 19:13

Oskarr,

Vill inte låta stöddig, men du angriper enligt mitt tycke problemet från fel håll. Istället för att lära dig vilka möjligheter och begränsningar som finns och göra sidan därefter, så bestämmer du hur denska se ut utan att riktigt fatta ganska rudimentära grejer med webbplatssnickeri. Du kanske har pysslat med tryck förut, och tror att samma regler gäller här?

För det första, så kan du aldrig få "avdelningarna" att ha exakt mått i höjdled. En av finesserna med webben är nämligenj att folk kan fibbla och ändra sina inställnngar en hel del. Bl.a. kan dom ha hur stor fontstorlek som helst. Därför kommer hela din konstruktion att rasa ihop som ett korthus i en massa datorer även om du lyckats med konststycket att få ihop det i just din dator med dina inställningar och programvaror.

Det enda (?) praktiska sättet att få nåt att funka ungefär som du vill med tanke på din kunskapsnivå är faktiskt en tabell med den där cirkeln som bakgrund (via CSS eftersom du måste se till att den inte upprepar sig). Men som sagt: Så fort någon ökar sin fontstorlek så spricker det troligen.

Men det absolut bästa är givetvis att du sänker ambitionsnivån lite närmare kunskapsnivån: Börja om från början med ett tomt ark papper.

(Ta inte illa upp).

Danne

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 20:19

Ja du Danne, hade alla gjort som du tänker så hade vi ju inte kommit långt här i världen...jag tänker inte ge upp. Jag har gjort en jäkla massa hemsidor men det var ju några år sedan å utvecklingen har ju gått jäkligt fort fram men klart jag vet att det ser olika ut i olika webbläsare...

Iframe, vad är nackdelen med det?

  • Medlem
  • 2005-02-17 20:34
Ursprungligen av oskarrr:

Iframe, vad är nackdelen med det?

Precis som med vanliga frames ställer det till sig med sökmotorer, klickar du på en länk till iframe-sidan kommer ju inte det omkring upp.

Sedan har jag för mig att det var lite problem med vissa webbläsare, men det var ett tag sedan jag testade så stödet är väl förhoppningsvis bättre nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-17 20:50
Ursprungligen av oskarrr:

Ja du Danne, hade alla gjort som du tänker så hade vi ju inte kommit långt här i världen...

Fjant. Du vet inte alls vad jag tänker. Du läste/fattade tydligen inte vad jag skrev.

Ursprungligen av oskarrr:

jag tänker inte ge upp.

Hmmm...det verkar snarare som att du inte vill att medlemmarna på 99mac ska ge upp utan fortsätta ge dig lösningar och uundervisning.

Ursprungligen av oskarrr:

Jag har gjort en jäkla massa hemsidor men det var ju några år sedan å utvecklingen har ju gått jäkligt fort fram men klart jag vet att det ser olika ut i olika webbläsare...
Iframe, vad är nackdelen med det?

Iframes är som vanliga frames: http://apptools.com/rants/framesevil.php

Men fastän du tycker att jag tänker så illa att vi inte skulle ha kommit långt här i världen om alla gjort sammaledes, så föreslår jag ändå att du knatar iväg och köper/lånar en hyfsad bok om html, eller kollar runt efter tutorials, osv. Jag har säkert fel och låter överlägsen (inte meningen i så fall), men det verkar som om du inte riktigt har kläm på de absoluta grunderna...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-17 22:59

oskarr, du bad om tips och Danne V kommer med goda sådana till dig. Lyssna på dem. Han vet uppenbarligen väldigt mycket mer om hur webbsidor fungerar än vad du gör, allt han säger stämmer till punkt och pricka. Vill du inte inse det -- fine, men låt bli att be om tips om du inte vill lyssna.

Gör du sidan med CSS istället så finns det en relativt enkel lösning; låt bli att dela upp sidan i frames och gör en enda bakgrundsbild (alltså inte stycka upp den i olika beståndsdelar), denna bakgrundsbild sätter du på en yttre container, eller body-taggen, och använder CSS-attributen background-position och background-repeat för att se till att den sitter där den ska. (Problemet kvarstår dock att du inte kan kontrollera höjdledden på innehållet, vilket kan innebära att texten överskrider den yta du hade tänkt att den skulle infinna sig inom.)

Men det verkar ju som att du är fast besluten med att använda en layoutmetod som professionella webbutvecklare idag betraktar som kompromisslösningar som hör hemma i förra årtusendet, så det kanske inte spelar någon roll?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 07:41
Ursprungligen av tjogin:

oskarr, du bad om tips och Danne V kommer med goda sådana till dig. Lyssna på dem. Han vet uppenbarligen väldigt mycket mer om hur webbsidor fungerar än vad du gör, allt han säger stämmer till punkt och pricka. Vill du inte inse det -- fine, men låt bli att be om tips om du inte vill lyssna.

Gör du sidan med CSS istället så finns det en relativt enkel lösning; låt bli att dela upp sidan i frames och gör en enda bakgrundsbild (alltså inte stycka upp den i olika beståndsdelar), denna bakgrundsbild sätter du på en yttre container, eller body-taggen, och använder CSS-attributen background-position och background-repeat för att se till att den sitter där den ska. (Problemet kvarstår dock att du inte kan kontrollera höjdledden på innehållet, vilket kan innebära att texten överskrider den yta du hade tänkt att den skulle infinna sig inom.)

Men det verkar ju som att du är fast besluten med att använda en layoutmetod som professionella webbutvecklare idag betraktar som kompromisslösningar som hör hemma i förra årtusendet, så det kanske inte spelar någon roll?

Ojdå! Jag verkar ha upprört många.
Självklart är jag tacksam för de tips jag får, inklusive de från Danne, var väl bara det att vi tolkade varandra fel. Jag ber om ursäkt om ni uppfattar mig som otacksam.

Jag fick dessutom till den lösning jag var ute efter! Men, det kanske inte är den allra säkraste och bästa metoden att pyssla med bilder så här. Jag arbetar på alternativ.

tack tack för alla tips

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 20:39

så iframe bör alltså fungera för de allra flesta?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 17:16

Okej, säg att jag skulle bygga hemsidan i form av en tabell med 3 rader. Den översta och understa raden ska se likadan ut på varje sida och den i mitten ska ändras beroende på vilken undersida man är inne på.

Hur gör jag för att bara behöva ändra på ett ställe om jag t.e.x. har den övre raden som en meny och efter ett tag märker att jag måste ändra menyn?
Kan jag på något vis enbart länka till en annan sida i själva grundkoden? Alltså typ som en iframe att jag skriver att ruta ett innehåller "meny.html" ?

Jag tror att jag menar som det diskuteras på följande sida men jag fick inte till det hela efter att ha kikat där
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=675069

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-18 18:01

SSI.
http://bignosebird.com/ssi.shtml
http://cgidir.com/Tutorials/Server_Side_Includes/

Jag kan ju ha fel förstås, men jag hävdar fortfarande att du inte har stor susning om vad du pysslar med, och det verkar som om du inte är särskilt intresserad av att lära dig de absoluta grunderna utan istället försöker ta genvägar genom att hoppas på att någon här ska ta sig an ditt "problem" och lösa det åt dig.

Nackdelen med detta är inte bara att du fortfarande inte kommer att ha en susning utifall någon verkligen orkar göra jobbet åt dig. Det är också att det ofta är omöjligt för folk att ge kortfattade svar eftersom relativa nybörjare inte ens har grepp om terminologin.

Således tycker jag att du borde skaffa ett par böcker och plugga ett par veckor.

Därmed lämnar jag både tråden och dig åt ditt öde.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:08
Ursprungligen av Danne V:

SSI.
http://bignosebird.com/ssi.shtml
http://cgidir.com/Tutorials/Server_Side_Includes/

Jag kan ju ha fel förstås, men jag hävdar fortfarande att du inte har stor susning om vad du pysslar med, och det verkar som om du inte är särskilt intresserad av att lära dig de absoluta grunderna utan istället försöker ta genvägar genom att hoppas på att någon här ska ta sig an ditt "problem" och lösa det åt dig.

Nackdelen med detta är inte bara att du fortfarande inte kommer att ha en susning utifall någon verkligen orkar göra jobbet åt dig. Det är också att det ofta är omöjligt för folk att ge kortfattade svar eftersom relativa nybörjare inte ens har grepp om terminologin.

Således tycker jag att du borde skaffa ett par böcker och plugga ett par veckor.

Därmed lämnar jag både tråden och dig åt ditt öde.

Lycka till.

Härligt. tackar, tackar...men du "webbläsare" vad är det för nåt nu igen?

Nä men allvarligt så håller du fast vi att jag inte kan någonting alls, nästan, och jag kan väl hålla med om att jag inte är den bäste på att formulera mig, kanske verkar som om jag inte kan någonting.

Jag arbetar vidare på hemsidan och vem vet, en dag kanske jag t.o.m. lyckas göra en sida som inte är helt värdelös och amatörmässig!

1
Bevaka tråden