Högre upplösning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 00:22

Kan man ställa in en högre upplösning än 1024*768 på en iBook G4 800MHz m.h.a. något hack/någon patch eller något liknande? Screen spanning doctor tillåter en att ha högre upplösning på en extern skärm, har jag för mig. Något liknande för den "interna" skärmen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-17 00:28

Är det inte så att TFT-skärmar har det antalet pixlar som de har. I ditt fall 1024x768. Därför är det från vad jag alltid trott omöjligt att köra en högre upplösning. Det är möjligt att det finns applikationer som skulle kunna simulera en högre upplösning, men då skulle pixlar "falla bort".

..jeje, bara mina två.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 00:36
Ursprungligen av fredHo:

Är det inte så att TFT-skärmar har det antalet pixlar som de har. I ditt fall 1024x768. Därför är det från vad jag alltid trott omöjligt att köra en högre upplösning. Det är möjligt att det finns applikationer som skulle kunna simulera en högre upplösning, men då skulle pixlar "falla bort".

..jeje, bara mina två.

Möjligt, jag är inte så insatt. Går i alla fall att köra i lägre upplösning (640x480 t.ex). "Simulerar" den då färre pixlar genom att göra varje pixel dubbelt så stor? Det går inte att köra baklänges (0,5 istället för 2 som term i multiplikationen) för att få en högre upplösning? Som sagt, jag är inte alls insatt i TFT-skärmar; det jag vet är att dom tar mindre plats, och där slutar mina kunskaper Det jag skrev kanske inte går?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-17 00:41

Ja, exakt. Om du kör en lägre upplösning än skärmens maximala kan du notera att bilden blir suddig. Det är för att pixelförhållandet inte blir rätt. M.a.o. lägre går med det blir inte bra. Högre hade gått , men pixlar hade försvunnit.

Pixlar försvunnit? Vad har ni fått det ifrån? Det är klart att en skärm som har exakt 1024x768 pixlar inte kan visa fler. Större skärmyta kan man kanske få dock - men då scrollas bilden förmodligen runt när du rör musen, "virtuell" skärmyta...

1
Bevaka tråden