Powerbook med skada

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-16 08:56

Bör man avstå att köpa en powerbook som har en liten skada?
Skadan befinner sig precis ovanför DVD-läsaren. Enligt säljaren så har hans pappa tappat ett nackstöd till en kontorsstol med metallbiten mot datorn. Han säger dock att allt fungerar som det ska, men kan det ha hänt något som kan visa sig senare?
Skadan består av 2 st "jack/inbuktningar" som är ca 0,5-1 cm långa (uppskattningsvis av hans bilder att dömma).
Jag vet inte hur pass stötkänsliga powerböckerna är, men det ser iaf ut som den har fått sig en ganska ordentlig smäll. "Jacken" är inte så djupa, men ändå..

I övrigt är det nämligen precis en sådan konfiguration som jag är ute efter.. och PB-annonser växer inte på träd precis..

Jag har ingenstans där jag kan lägga upp bilden så jag kan länka till den, men om någon är kunnig på området så skickar jag gärna bilden för en granskning.

Du kan bifoga bilden till inlägget.
Klicka på "Avancerat läge" under rutan där du skriver ditt meddelande så ser du hur man gör.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-16 09:25
Ursprungligen av Nurell:

Du kan bifoga bilden till inlägget.
Klicka på "Avancerat läge" under rutan där du skriver ditt meddelande så ser du hur man gör.

Aha. Då kommer bilderna här.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-16 16:04

Ingen som har en kommentar till den här kvaddade p-bok?

Visst är det rackarns synd med sådana märken på en sådan vacker dator, men tror ni det kunnat bli någon inre skada som inte visar sig på en gång?

Enligt säljaren så är skadan 3 månader gammal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 16:08
Ursprungligen av Hallon:

Ingen som har en kommentar till den här kvaddade p-bok?

Visst är det rackarns synd med sådana märken på en sådan vacker dator, men tror ni det kunnat bli någon inre skada som inte visar sig på en gång?

Enligt säljaren så är skadan 3 månader gammal.

Skriv ett papper med ett par veckors lämna tillbaka med pengarna tllbaka garanti, eller tom behåll en del av likviden, eller ta den till någon mekare som kan kolla den

• Oregistrerad
  • 2005-02-16 16:21

Om läsaren fungerar som det ska, och allt annat, så ska det inte vara några problem. Jag skulle dock ge ett klart lägre pris med en sådan skada. Den må fungera som det ska men andrahandsvärdet sjunker eftersom man, precis som du, får betänkligheter.

Allt man kan säga är "kanske". Det där "kanske"t gör att maskinen är värd mindre. Hur mycket mindre får man ta på känn, men jag skulle slå av en bra slant. Alla begagnade datorer, speciellt knädatorer, kan ha åkt på diverse smockor vare sig de syns eller inte. Det är en viktig anledning till att begagnat ska kosta betydligt under nytt.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-16 16:33

Jag skulle nog avstå, om inte priset är OERHÖRT bra. Det finns andra PBs, eller nya. Får man inte värsta rabatten handlar det ju i realiteten om att skaffa en ny eller annan begagnad, så skit samma.

Avstå, är min röst

Detta mycket med tanke på att det trots allt är en metallplatta det handlar om. För att det skall bli så "distinkta" märken, alltså inte bara att plåten är böjd över en större diameter, borde det krävas lite kraft.

Sen är det ju så att det finns hur många bra ursäkter som helst, man kan aldrig i livet veta vad som faktiskt har hänt :/

• Medlem
  • Haparanda
  • 2005-02-16 19:09

Med rätt pris skulle jag köpa burken. Alltså 30-40 procent lägre än en oskadad "bok".

Min förra bärbara, en ti-book visade sig vara väldigt stryktålig. Den var rejält skamfilad, efter många mil som handbagage på flyget. Då jag donerade den till en närstående såg den inget vidare ut – men fungerade. Och fungerar än idag.

Om spelaren på burken du vill köpa funkar idag, gör den troligen det även framöver. Skulle sedan spelaren lägga av, ja då kanske de 30-40 procenten i rabatt räcker till reparation.

Det fina med en synlig skada är att alla bärbara, som ju får sig många smällar, kostar mindre pengar om de HAR en skada. Hittar du en bärbar utan skador är det absolut ingen garanti för att den är osmälld.

Lägg pengarna du sparar åt sidan, köp datorn. Njut och ha kul. Går den sedan sönder: ta fram pengarna och reparera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 20:18

Jag tycker inte att det ser så farligt ut, men testa att datorn kan läsa och skriva CD och DVD utan problem, och att skivorna inte fastnar när du matar ut dem! Under försutsättning att allt fungerar bra skulle jag ta den, om priset var mycket lågt. Men det kan ju hända att den optiska enheten är f*ckad. Bucklorna kanske rent av går att hamra ut!

Senast redigerat 2005-02-17 09:38
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-17 09:26

Jag tänker också att det kanske är ok att köpa den om jag får den till ett väldigt bra pris, så man vid ett eventuellt framtida fel kan reparera den.
Frågan är vad ett bra pris är. Specifikationen är följande:
1,33 GHz, 60 GB, 512 mb ram, combodrive, norskt tangentbord, 2 månader garanti kvar. Han begär 14.500:-
När jag säger 12.000 till honom så tycker han inte det är seriöst. Känns isf som jag hellere går ner till en okvaddad 1,25:a. Borde man väll kunna hitta för ca 11-12.000:-

Vad tycker ni? Är den värd mer än 12.000:-?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 09:39

Mer än 11 000 ska du absolut inte betala. Du får ju en sprillans NY Powerbook G4 15" Combo för 16 000 inkl moms!

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-17 09:46
Ursprungligen av Mondo:

Mer än 11 000 ska du absolut inte betala. Du får ju en sprillans NY Powerbook G4 15" Combo för 16 000 inkl moms!

Jaså??! Var?! Hos apple kostar dom ju 18.795:- inkl. moms.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 09:51

PB G4 1,33 Combo har ersatts av en ny modell som tyvärr är lite dyrare. Jag tycker i alla fall att du inte ska betala mer än 11 000 för en begagnad PB som kan vara trasig.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-17 09:56
Ursprungligen av Mondo:

PB G4 1,33 Combo har ersatts av en ny modell som tyvärr är lite dyrare. Jag tycker i alla fall att du inte ska betala mer än 11 000 för en begagnad PB som kan vara trasig.

Ja, det är synd att man inte kan få tag i en nya 1,33:a.. Det hade varit perfekt.
Na.. Ju mer jag tänker på det ju mindre vill jag köpa den kvaddade powerbooken över huvud taget.. Tror jag följer ditt råd och säger 11.000:- till honom, annars får det va.

Tack för alla råd och tips!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 10:05

OM det hade funnits AppleCare till datorn hade jag inte tvekat. Köp aldrig en dator som saknar garanti, såvida den inte är oerhört billig! Den kan ju gå sönder dan därpå. Likaledes är det alltid enklare att sälja en begagnad dator som har AppleCare.

Om AppleCare
• På bärbara maskiner sker en hel del förslitning och påfrestningar då de transporteras runt. Nätdel, batteri osv.
• Reparation av en bärbar maskin är kostsamt, eftersom delarna är dyra. Och två timmars arbetstid kostar bara det ca 2 000 kr.
• Det är lätt att sälja en dator med garanti kvar. Ingen tvekar att köpa en sådan maskin.
• Du riskerar inte att sitta med en maskin som inte funkar efter ett år.
• Du har support i tre år och kan ringa Apple när som helst.
• Alla datorer med AppleCare prioriteras av Apple och auktoriserade Apple-verkstäder, så reparationer går fortare än vanligt.

1
Bevaka tråden