iBook eller Powerbook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa mitt livs första mac

Mina fråga är, vilken ska man välja?

Jag vill han en liten bärbar dator, funderar alltså på iBook eller Powerbook 12". Priser:
iBook 8545 :-
Powerbook 13045 :-

Powerbooken kostar MYCKET mer. Vad får man för det?
- 300 MHz extra
- 256 MB extra minne (men det uppgraderar jag om jag köper en iBook)
- 32 MB extra grafikminne
DVD-brännare har jag i min befintliga AMD-dator, så det behöver jag inte.

Är det värt det? Om det bara är det jag skrev som är skillnaderna så är jag mycket tveksam. Finns det andra skillnader? Är t.ex många som har problem med sina iBooks?

Jag kommer använda datorn till:
- Se på film (divx)
- Ev använda photoshop eller liknande ibland
- Webbserver (ingen tung belastning alls)
- LaTeX (finns för mac va?)
- Matlab (finns för mac va?)
- Surfa på webben
- Kolla mail
- Tanka hem film och sånt (bara lagliga sådana såklart!)

Kommentarer mottages gärna!

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-15 14:16
Ursprungligen av patrik1982:

Jag kommer använda datorn till:
- Se på film (divx)
- Ev använda photoshop eller liknande ibland
- Webbserver (ingen tung belastning alls)
- LaTeX (finns för mac va?)
- Matlab (finns för mac va?)
- Surfa på webben
- Kolla mail
- Tanka hem film och sånt (bara lagliga sådana såklart!)

Sök på "powerbook ibook" så hittur du nog en hel del trådar. Den här frågan besvaras minst 3 gånger i veckan på detta forum. Köp en Ibook med mycket minne och köp något annat roligt för pengarna som blir över.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-15 14:22

Tycker definitivt du borde välja iBooken då du inte ska göra någonting som är extremt krävande. Och om du är ute efter utvidgat skrivbord så finns det ju normalt sett inte på ibooken men det finns ju hacks till det.

Du får trots fixet (Screen Spanning Doctor) problem med upplösningen om du skall koppla upp dig mot större skärmar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-15 18:25

Du får ju faktiskt 30GB hårddiskutrymme extra samt BT och TV-ut adaptern också. Så har iaf jag förstått det.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Du får trots fixet (Screen Spanning Doctor) problem med upplösningen om du skall koppla upp dig mot större skärmar.

Jag har inte haft några problem med en annan upplösning på en större skärm med min 12" iBook 1.2. Jag använder Screen Spanning Doctor.

/HÖ

Med PowerBooken får du;

• Snabbare RAM

• Sudden Motion Sensor

• BlueTooth 2.0

• Snabbare hårddisk

• En mindre och lättare dator

• Bättre grafikkort

• Snabbare processor

• DVI

Och säkert en massa mer som jag inte kommer på, på rak hand!

Jag skulle ha tagit iBooken ifall ekonomin var utsatt eller jag hade bättre tycke för den, annars hade jag valt PBn.

Ursprungligen av sacred-eagle:

Jag har inte haft några problem med en annan upplösning på en större skärm med min 12" iBook 1.2. Jag använder Screen Spanning Doctor.

/HÖ

Nej det går bra så länge du har den interna skärmen igång men stänger du datorn för att använda hela grafikminnet till den extrana skärmen (claimshellmode) så fungerar det inte lika bra.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nej det går bra så länge du har den interna skärmen igång men stänger du datorn för att använda hela grafikminnet till den extrana skärmen (claimshellmode) så fungerar det inte lika bra.

Jag stänger inte locket, drar bara ner belysningen till 0.

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-02-15 19:33

Jag tycker att PowerBooken faktiskt är vär några tusen extra, du får då en något mindre bärbar med 64 mb grafikort som kan vara bra att ha när nya Tiger kommer, och som sagt, dubbelt så stor hd, dubbelt med ram, något snabbare processor och en snyggare design (Enligt mig, smaken är som...), men det är om du har råd med dom extra tusenlapparna, annars så är ju en iBook en väldigt fin dator det med, men då är det raminess uppgradering direkt som gäller...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 19:37

Det är frågan om prioritering helt enkelt. Apples har medvetet satt priserna för att göra det svårt för en.

Ja men då får grafikkortet dela sitt redan snåla minne på två skärmar

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-19 18:03

precis, mkt bättre att stänga av den interna skärmen, det märks ruggig skillnad på min iaf, men så har jag ju iofs bara 32mb

Här är alltså en av de stora fördelarna med PB. Större grafikminne som dessutom går att använda fullt ut på en extern skärm med den interna avstängd (claimshellmode).

1
Bevaka tråden