• Medlem
  • Botkyrka
  • 2005-02-15 13:43

Mitt första inlägg. Har kört mac i 18 år. Har avverkat några macgenerationer enligt följande : Mac II, 6320, 7600, 7600 (g-3kort), Pismo, G4. Numera har jag blivit rejält manualtrött. Precis när man fått in alla kortkommndon i ryggmärgen, vet hur man ska handskas med fel, då är det dags för en finurlig uppdatering eller uppgradering som aldrig fungerar till 100%. Man får lägga ner oändlig tid på felsökning. Ett forum är blir nog perfekt för att hitta slippa läsa oändliga manualer. Just nu har jag problem med att köra FileMakerPro 5.0 i classicläge. Det går inte att ringa från kundregistret.
Få se om jag kan hitta någon på forumet som vet hur man löser problemet.
Nå min egentliga spekulation var Finns det något kunskapsormråde där själva kunskapen blir föråldrad så snabbt som inom data. Det värst är att bästföredatumet av kunskapen blir kortare och kortare. Människans inlärningsförmåga är ju däremot relativt konstant. Arbetstiden är likaså relativt konstant. Målet med ny kunskap är väl ändå att man ska bli mer produktiv. Någonstans inom en snar framtid måste förändringstakten stanna upp. Man måste helt enkelt ha lite tid att vara produktiv men sina nya datakunskaper innan dom blir föråldrade. Dessutom finns aspekten. Hur kul är det att ha huvudet fullproppad av värdelöst vetande? Vad har jag för nytta av att kunna ett 5 år gamalt dataprogram? Hjärnan går ju inte att köra en grundformatering på. Nu blev jag långrandig.
ska inte upprepas.