Kompletera med PC??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste skaffa mig en bärbar PC för att arbeta med ett projekt och sår och väljer mellan två bärbara HP datorer

Nu är det så att jag förundras mycket över skillnaden på Pentium Centrino och Intel Celeron...
Kan någon här föklara för mig skillnaden mellan dessa två processorer???

// Kan ej välja

Centrino är det du ska ha. En 1.6GHz Centrino kan matcha en 3.0GHz P4 efter vad jag har erfarit. Jag kommer ihåg när en liten centrinolaptop spöade alla servrar och arbetsstationer i hastighet på vårt kontor i somras. Chippet är dessutom strömsnålt. Celeron är en billigare variant av Pentium, inget jag rekommenderar.

Här kan du läsa mer om Centrino:
http://www.intel.com/products/notebook/centrino/

Centrino ska det vara som Mats skriver. Det är en sval och batterisnål processor med mycket bra prestanda. Inte särskilt dyr heller. Köp för guds skull bara inte Pentium 4M eller Pentium 4 för stationärt bruk i en bärbar. Det är kaminer utan dess like.

Centrino, definitivt. Min chefs ThinkPad T42, med 1,6 GHz Centrino, fullständigt spöade våra labb-PC:ar (då sprillans nya 3 GHz P4 med kraftfulla FireGL-kort) i ett test vi gjorde med Adobe Audition, skillnaden i antal fps var pinsamt stor. Det testet var iofs inte det mest akademiskt korrekta om vi säger så, men jag tyckte ändå resultatet var ganska talande.

Centrino (Pentium M) är en vidareutveckling av Pentium III, men med modernt bussgränssnitt, P4:ans SSE-enhet (vektorenhet, ungefär som altivec men vingklippt) och en stor, strömsnål L2-cache. På det stora hela är den effektiv, kraftfull och bland det bästa Intel nånsin gjort. Celeron, å andra sidan, är en P4 med för lite cache och för långsam systembuss. Och eftersom P4:an behöver just mycket cache och snabb systembuss för att göra bra ifrån sig är det ingen processor man vill ha.

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 22:27

Jag har en DELL Latitude D505 som skoldator...

Det är en Pentium M Processor i den (1,5 Ghz) och den är riktigt kvick!

Se bara till att helst köpa en pentium mobilen med 2Mb L2 cache, en s.k. "dothan" processor.
Spöar alla workstations med hästlängder, t o m en AMD 64 FX-55 får krypa till korset i t.ex SuperPi.
Den är ruskigt snabb om jag säger så, och som sagt var, finns linux drivrutiner för Centrion teknologin.

1
Bevaka tråden