Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon med kass fläkt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Jag har ett ATI Radeon (första Radeon till Mac) i min G5:a för att driva en extraskärm. Dock har fläkten på kortet gjort sitt och för ett helsikes liv.

Vad göra?

Kan man kanske smörja upp fläkten? Kan man hitta en passande fläkt på PC-butiken? Kan man koppla den externa skärmen på det andra grafikkortet (Radeon 9600 (?)) med en konverter? Det är CRT-skärmar med VGA-kopplingar båda två.

/Jens

ATI-fläkten finns inte som reservdel

Vi kan nog känna oss rätt blåsta är vad jag kan läsa ut från ATI:s support. Mitt ATI Radeon 8500 Mac edition har också en fläkt som håller på att lägga av. Det går utmärkt att avlägsna fläkten. Lika lätt att montera tillbaka. Den har emellertid en infästning som inte liknar något annat. Dessutom skall den ha 5 volt. Glöm allt vad 40x40 fläktar heter. De skall alla ha 12 volt. Skaffa en ATI-fläkt går inte heller. "The fan is not available separate." Finns alltså inte som reservdel. Skicka kortet fram och tillbaka över pölen lär kosta en del. Macoteket lär väl inte vilja reparera ett kort som jag redan rotat rejält i.
Svaret bifogas lätt censurerat. Jag vill inte bli nerspammad
" Från: support@ati.com
Ämne: RE: ATI Technical Assistance
Datum: den 15 februari 2005 22.31.16 MET
Till: @
Svara till: support@ati.com
Dear ,

Thank you for contacting ATI Customer Care Canada.

------------------------------------------------------------------------------
Your email has been assigned:
TicketGUID:{}

Please include the above identifier in all future correspondence
relating to this ticket. Note: The TicketGUID identifier must appear
in the message body, not in the subject line.
--------------------------------------------------------------------------------
Regarding replacing a fan:

ATI covers fan replacement on our cards through warranty work. The fan is not available separate. The warranty on a Built By ATI Retail card is 3 years. You can request warranty service at this link:

http://www.ati.com/support/rma/index.html

If your card is a Graphics By ATI or Powered By ATI card warranty would be with the partner producer. For help in identifying your card please see this link:

http://www.ati.com/support/identify/index.html

For a link to partner producers websites please see this link:

http://www.ati.com/support/partner/aib.html

Along with replacing the fan the board will be tested to make sure not heat damage has occurred.

If you are out of warranty you may be able to find a 3rd party replacement fan by searching for "Radeon Fan" or "Radeon Cooler" on the net. If you are in warranty and replace the fan on your own you will void your ATI warranty.

Regards,

Rick Carman
Customer Care Canada
ATI Technologies, Inc.
ati.com

Nu har jag löst det!

På lokala PC-affären hade de en 40 x 40 mm fläkt som satt på en fet grön fläns. Fläkten drivs genom att man kopplar den till en vanlig CD/hårddisk-strömkontakt. Jag satte den innan DVD. Det var både en hona och en hane så man ockuperade inte en kontakt, utan kunde koppla brännaren efter åt.

Skruvarna som satt på fläkten var grovgängade så de passade inte i de fina gängorna som satt i flänsen på kortet. Jag provade limma dit den, men det vilel sig inte. Så jag stack och köpte några gummiband och drog ett par gummiband över fläkten och hakde fast dem under flänsen. Det funkade bra. Nästa problem var att gummibanden tog i fläkten. Lösnigen blev att ta en bit av ramen från den gamla fläkten och lägga ovanpå den nya för att skapa ett mellanrum. Det hjälpte nästan. Men med en bitt vikt papp under varje hörn av den ovanpåliggande ramen från den gamla fläkten löste det sig till slut och fläkten kunde obehindrat snurra.

Nu fungerar det alldeles utmärkt, även om det är ett riktigt hemmabygga, men det spelar ingen större roll eftersom det inte syns från utsidan i alla fall. Fick förresten göra en liten skåra i plastväggen som sitter i G5:orna för att sladden till fläkten skulle kunna gå upp till DVD-brännaren.

/Jens

Jag följde ditt exempel och löste också problemet med ett hemmabygge. Från grafikkortsfläkten 38081 hos www.kjell.com skar jag bort nästan hela infattningen och behöll bara de tre "benen". Därefter limmade jag fläkten i den befintliga infattningen med expresslim. De 12 volten ordnade jag med en adaptersladd mellan ett av de 4-poliga uttagen och fläkten. Sladden blev över när jag bytte fläkt på nätdelen och överlevde. Gummihandskar rekommenderas där.

1
Bevaka tråden