Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

telia ADSL och router kan det funka

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har då äntligen fått bredband på landet, nu är frågan måste man verkligen logga in sej varenda gång man skall surfa?
Det verkar lite småjobbigt...
Jag har en telias modem Zyxel samt en router( har tre datorer till som delar nätet) som ja skulle vilja kunna konfigera så den alltid ligger online mot telia.....
Routern är Topcom:s br 604 någon som vet hur man konfigerar routern så det alltid bara är att surfa utan att behöva logga in sej....
Jättetacksam för svar....
Telia är inte direkt hjälpsamma när det gäller konfigering av router:n

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-12 12:48

Är det MacICX du söker.....?

ja har det men tänkte snarare slippa logga in med nåt program, alltså bara starta vilken dator som hellst o bara vara inne på nätet....
Alltså att routern ligger online dygnet runt....
Finnes det nåt sätt att ange inställningar i routern så den loggar in och alltid är inloggad...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-12 13:31

Dom har ju en webb-baserad configurationskonsoll, så det ska väl inte vara några problem. Här finns ju manualer: http://www.topcom.net/support/userguides.php?ID=307

Nja, alltså Telia kör ju med webb-login (jättesmart) och gör inte alls som alla andra bolag i Sverige och Europa som använder PPPoE som är en standard för att logga in.

Så om inte modemet/routern är speciellt anpassat för just Telias webb-login så tror jag det blir svårt. Med PPPoE kan man ställa in användarnamn och lösen i de flesta routers och även i Mac OS.

Undrar vad utvecklarna på Telia tänkte?.. -Hmm.. det finns en standard som används i en mängd olika utrustningar, men vi kan väl bygga någon eget, som dessutom kräver att användaren har en dator med en Java-kompatibel webbläsare för att komma ut på internet... jaaa!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 20:00

Zyxel har haft telia-login (plura in lösenord) i sina svenska routrar och adsl modem. Du skriver inte vilken modell du har men modeller som säljs nu har det. Kolla i bruksanvisningen. Deras hemsida på www.zyxel.se ligger nere just nu men där skall infon finnas oxå. Annars kan du alltid slå en signal till Telia eller Zyxel support då det ingår i köpet av abonnemang och modem.

jag har topcom br 604 router samt zyxel 660H modem
Ja support och support telia sa att det fungerar att ha routern som login... men dom får ej ge support på hur man konfigerar en router, bara modemet.....
Fast o andra sidan har ja en kompis som också har telia 500 han behövde bara logga in en gång....efter det så funkar det alltid, även om datorn varit avslagen, verkar som telia har olika uppkopplingar på 500
Nåväl någon som fått det att funka, eller kan hjälpa med lite råd så Routern alltid är online....så är jag väldigt tacksam o glad...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-13 10:36
Ursprungligen av iggy1963:

jag har topcom br 604 router samt zyxel 660H modem
Ja support och support telia sa att det fungerar att ha routern som login... men dom får ej ge support på hur man konfigerar en router, bara modemet.....
Fast o andra sidan har ja en kompis som också har telia 500 han behövde bara logga in en gång....efter det så funkar det alltid, även om datorn varit avslagen, verkar som telia har olika uppkopplingar på 500
Nåväl någon som fått det att funka, eller kan hjälpa med lite råd så Routern alltid är online....så är jag väldigt tacksam o glad...

Jamen, du fick ju en länk till manualen. har du inte laddat ner den och läst hur man gör?

  • Medlem
  • 2005-02-13 10:55
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Så om inte modemet/routern är speciellt anpassat för just Telias webb-login så tror jag det blir svårt. Med PPPoE kan man ställa in användarnamn och lösen i de flesta routers och även i Mac OS.

Jag har telia 2000 och ett kombinerat modem-wifirouter (Linksys) som behåller uppkopplingen. Inga problem. Det modemet köpte jag på Dustin utan att det var specialknutet till Telia.

Har laddat ner manualen och kollat...
förövrigt samma manual som medföljer men det står inget om web login...
Men tack ändo......

Ursprungligen av Baron:

Jag har telia 2000 och ett kombinerat modem-wifirouter (Linksys) som behåller uppkopplingen. Inga problem. Det modemet köpte jag på Dustin utan att det var specialknutet till Telia.

Jo, det stämmer, jag hade Telia tidigare och routern håller uppkopplingen vid liv efter att man loggat in en gång från datorn. Såvida inte Telia gör något reset eller reboot på sina prylar. När jag hade Telia fick jag alltid samma IP trots att de är dynamisk IP.

Men det jag menade var att man kan ju vilja ha Internet till kylskåpet eller alla möjliga apparater idag så varför ska Telia kräva att man surfar in med en browser för att kunna logga in. Visst 99,9% av kunderna kan säkert göra det men jag tycker det är kortsiktigt tänkt av Telia.

Smart av Zyxel att göra Telia-anpassade modem. Men det hade nog ändå varit lättare om alla höll sig till samma standard.

1
Bevaka tråden