Powerbook - vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer att beställa en 12" Powerbook i början på nästa vecka, det blir min första OS X upplevelse, då jag varit pc-användare ett par år.

Spontant kändes det som ett självklart val att även inhandla Bluetooth tangentbordet och musen från Mac i samma veva, men är det klokt? Är det vettigare att köpa Mac-tangentbordet och en annan mus, med minst två knappar och scrollhjul?

Vad förlorar jag rent konkret i OSX utan en andra knapp och hjulet?

Sen vill jag nog även ha en extern skärm, har kikat lite på Samsung och Sony (17" LCD är det som gäller), vad rekommenderas? Här är priset en vital faktor, det får inte sticka iväg alltför mycket, och DVI är ett krav.

Jag fyller säkert på med mer saker eftersom...

Ursprungligen av bobanovic:

Jag kommer att beställa en 12" Powerbook i början på nästa vecka, det blir min första OS X upplevelse, då jag varit pc-användare ett par år.

Spontant kändes det som ett självklart val att även inhandla Bluetooth tangentbordet och musen från Mac i samma veva, men är det klokt? Är det vettigare att köpa Mac-tangentbordet och en annan mus, med minst två knappar och scrollhjul?

Bekvämlighet och precision. Så köp en mus med scrolllhjul och extra knapp från någon annan än Apple.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-11 19:22
Ursprungligen av Errol Garner:

Bekvämlighet och precision. Så köp en mus med scrolllhjul och extra knapp från någon annan än Apple.

Men betänk att BT-möss formligen käkar batterier. Och ju mer du hjulscrollar desto oftare får du stå utan batterier. På så vis är enknappsmusen en listig mörkläggning av Apple då den är förhållandevis strömsnål. Läs FÖRHÅLLANDEVIS.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-11 19:28

visst är det snyggt med en applemus.. men vill du använda datorn effektivt så måste jag rekomendera en mus med lite mer knappar.. exposé-funktionerna blir fantastiska när man länkar funktionerna på musknapparna, går riktigt fort och smidigt. jag har själv en mx700 från logitech med laddstation, så man behöver inte bry sej om batterierna.. de är alltid laddade..

Jag har nog fastnad vid utseendet på skrivbordet, kanske ska lägga det åt sidan en stund.

Batterierna stör mig inte så mycket då jag har mängder med uppladdningsbara. Är van vid scrollhjulet från PC, men frågan är om jag kommer att sakna det. Datorn är avsedd för skolarbete/hemdator samt lite bildredigering och hemsideknackande.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-11 20:44
Ursprungligen av bobanovic:

Sen vill jag nog även ha en extern skärm, har kikat lite på Samsung och Sony (17" LCD är det som gäller), vad rekommenderas? Här är priset en vital faktor, det får inte sticka iväg alltför mycket, och DVI är ett krav.

Jag fyller säkert på med mer saker eftersom...

Antagligen kommer du att gilla 2 knapps möss mer med hjul. Jag som är van "en knappare" gillar ergonimin mer med en knapp. Annars om du är van vid två känns en knapp tafatt

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-11 21:09

Själv kör jag Bluetakes lilla BT500 parallellt med Apples enpetare. Större kontrast får man leta efter i musväg.

Vad kommer jag i övrigt att märka för skillnader funktionsmässigt mellan OS9 som jag har stor erfarenhet av och OSX?

Dessutom Bluetooth-tangentbordet.. Har det USB-portar på baksidan?

Har någon testat MacMice The Mouse, den fanns i Bluetooth-version såg jag.

Senast redigerat 2005-02-11 23:50
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-12 01:03

Ang. skärm så har jag nyligen skaffat en Samsung SyncMaster 710T till min iBook. Riktigt bra bild, och jag kör då VGA, lär inte vara sämre med DVI

Apples mus har jag inte mycket över för, obekväm, hänger inte med och en knapp. Har själv en MX1000 från Logitech, trådlös men ej BT, kräver en dockningsstation (som även laddar det inbyggda batteriet) via USB, men det kan det vara värt.

Apples tangentbord är dock en riktig höjdare, väldigt skönt att skriva på.

Lycka till med köpen!

1
Bevaka tråden